כתיבה שיווקית לאינטרנט - הדקדוק הפנימי של המהפכה בארצות ערב
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כתיבה שיווקית לאינטרנט - הדקדוק הפנימי של המהפכה בארצות ערב 

מאת    [ 03/02/2011 ]
מילים במאמר: 620   [ נצפה 1739 פעמים ]

 
 

הכתבה "עשרה רגעי טוויטר" , של גל מור, מותחת קו ישר בין הבחירות באיראן לבין המהפכה במצרים. לטענת המחבר, "בשניהם מילא טוויטר תפקיד חשוב בתיאום בין המפגינים, הפניית זרקור עולמי אל האנשים בשטח ופתיחת ערוץ עדכונים ישיר ביניהם לבין אזרחי שאר העולם". במאמר זה נפרשות דרכי המילוט של המפגינים, כיצד לעקוף את חסמי הטכנולוגיה שהטיל המשטר כמו הניתוק מרשתות האינטרנט והסלולר, כדי להעביר מסרים. בין האמצעים שמונה הכותב כמו תמונות והומור, הוא מציין את השימוש בשפה כמו שימוש במונח Uprising במקום Chaos . בפוסט זה אדון דווקא בהיבט אחר של השפה שבא לידי ביטוי בטוויטר, והוא הדקדוק או התחביר.

מאת:אילת צורי,כתיבת תוכן לאינטרנט

 

רכיבי השפה – דקדוק ואוצר מלים

כל שפה בנויה משני חלקים עיקריים: אוצר מלים ודקדוק. אוצר המלים הוא אוסף המלים שהדוברים משתמשים בהם, בהקשר כזה או אחר, והדקדוק הוא החוקים המבניים שבאמצעותם יוצרים את המשפטים, כמו תחביר ושימוש זמנים, הוא האופן שבו הם מחברים את המבעים שלהם, את המשפטים, כדי להעביר משמעות. מטבע הדברים, אוצר המלים הוא הדבר הבולט לעין. לכן, לדוגמה, כשאנו לומדים שפה חדשה, אנו טועים לחשוב, כי אם נרכוש מילונים ונשתמש בהם ללא סוף נשפר את השליטה בשפה. לא כך הדבר.

מה בין הדקדוק לאוצר המלים

הדקדוק מציין שליטה במכמני השפה ורזיה, ויש לו ניואנסים רבים. אם נשתמש בהבחנה של גלוי וסמוי, אין ספק כי אוצר המלים הוא הגלוי מהשנים, וגם הקל ללימוד ביניהם. במקרה של Uprising, זהו מונח בעל קונוטציה חיובית – התעוררות להבדיל מהמונח Chaos שהוא שלילי. במקרה של מהפכה, הנושאת פניה אל העתיד, אין ספק כי השימוש במילה חיובית מאגד את האנשים ומעורר אותם לפעילות. בכתיבה שיווקית, שהיא לדעתי כמעט כל כתיבה שהיא, ראוי להשתמש בשפה חיובית או ניטראלית, אך לעולם לא שלילית.

הדקדוק כאמצעי רטורי

בנוגע לדקדוק – השימוש בפועל הוא דבר מעורר. השפות העברית והערבית הן שפות פועליות ביסודן. המהפכנים, כדי להגיע לתהודה בין-לאומית, משתמשים באנגלית:

לשיטתי, מדובר בכמה דרכים רטוריות להנעה לפעולה ולהעברת מסרים, בדרכים שהן דווקא דקדוקיות. הדוגמאות הבאות ממחישות, כי השימוש באמצעים דקדוקיים הוא אמצעי רטורי אפקטיבי, בפרט במערכת למסרים קצרים, כמו הטוויטר, שבו לכל מילה יש משמעות , ועליה להביע בתמציתיות יתר מסר אחד.

* שימוש בשפה פועלית – השימוש בשפה פועלית מניע לפעולה, מעורר, מייצר התרחשות. בכתיבה עסקית ובכתיבה שירותית הוא מייצר אחראי לפעולה, ברור ושקוף יותר. מסיבה זו, גם האנגלית, שפה הודו-אירופית, המעדיפה את הסביל, אימצה את הסגנון הפועלי בשפה העסקית.

* שימוש בזמנים – שימוש מושכל בזמנים מניע גם הוא לפעולה.
1. שימוש בזמן מתמשך – present progressive- זמן המשמש באנגלית לפעולה מתמשכת. השימוש בזמן הווה אומר לקורא – הדברים מתרחשים כעת, וכל הזמן. זמן זה משמש גם לציון הווה קרוב – הזמן הרלוונטי ביותר להבעת מסרים במהפכה מתרחשת.
Egypt is bringing a new revolution

2. שימוש בזמן עתיד מובהק -
the revolution will be twittered

3. שימוש בעבר רק כדי לציין עתיד -
The Tunisian revolution took 28 days to materialise. Tunisia population: 10.5 million. Egypt population: 80 million. Have patience.

* שימוש בציווי

אם בהקשר אחר, כמו הקשר עסקי-מנהלי, השימוש בציווי נחשב כחוסר נימוס, בהקשר המהפכני הוא מניע לפעולה: הדוגמאות לכך רבות. השימוש בציווי סייע להניע את גלגלי המהפכה קדימה ולעורר את האנשים:

1. Have patience

2. Egypt you can oust

3. Watch Tunisia

ונסיים בקריאה הפעילה ונסלח להם על טעות הכתיב:

Be part of the solution – be activ for revolution: People in Egypt rise up!

טיפים לכתיבה לא רק בעתות מהפכה:

כשאתם כותבים בעברית או באנגלית, תנו דעתכם על רכיבי התחביר הבאים.
• שפה פעילה
• זמנים – עבר, הווה ועתיד.
השתמשו בזמנים באופן מכוון. להנעה לפעולה דברו על ההווה כרקע לעתיד. התמקדו
עשו זאת בעיקר בשלב המעקב, כשאתם בודקים את עצמכם ואת כתיבתכם.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של אילת צורי - כתיבה אינטרנטית, כתיבה שיווקית לאינטרנט

אילת צורי –  המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית ועסקית. מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח. לפרטים נוספים: 03-6471355 052-3510583 http://www.ayeletz.co.il/>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב