דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חישוב פיצויי פיטורין לעובד 

מאת    [ 01/02/2011 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 4867 פעמים ]

עובד שפוטר מעבודתו זכאי לקבל פיצויי פיטורין. גם מי שהתפטר מעבודתו עקב הרעת תנאים או אישה שהתפטרה בחופשת הלידה - מה שמוגדר כהתפטרות כדין מפוטר - זכאים כולם לפיצויי פיטורין.

ישנן ודאי דוגמאות נוספות בהן אדם זכאי לפיצויים, השאלה העיקרית היא כיצד הם מחושבים. ובכן, פיצויי פיטורין הם שווי ערך למשכורת חודשית כפול מספר שנות עבודה. קבלת פיצויים מגיעה רק למי שעבד שנה רצופה לפחות.

כל אחד זכאי לקבל פיצויי פיטורין?

בין אם העובד הועסק בשכר חודשי ובין אם שעתי, הוא זכאי על-פי דיני עבודה לפיצויים, כאשר החישוב הוא עבור שכר הבסיס בלבד ולא כולל בונוסים ופרמיות, במידה וקיבל כאלו במהלך עבודתו במקום.

אם המשכורת בחודשים האחרונים הייתה גבוהה יותר מתקופה מוקדמת יותר של עבודתו, אזי החישוב הוא לפי המשכורת שקיבל העובד בחודשים האחרונים עד שפוטר. גם חברה שפשטה את הרגל ונסגרה מחויבת בפיצויים.

מהם דיני עבודה באופן כללי?

עולם העבודה מכיל חוקים רבים ותקנות שונות. דיני עבודה הם מכלול חוקים שלם השמורים הן לעובד והן למעביד כיצד עליהם להתנהל בשוק העבודה, אילו דינים חלים עליהם מתוקף החוק ובאילו דינים יש להם מרחב תמרון.

זה מתחיל בחוק איסור הטרדה מינית במקומות עבודה, עובר דרך חוק הפנסיה שחוקק לפני שנתיים, חוק שכר המינימום שמתחתיו אסור למעסיק לשלם וכן סעיפים לא מעטים לגבי פיטורין מעבודה - למה זכאי העובד לאחר שפוטר ומה חל על המעסיק בעניין.

מה אומרים דיני עבודה לגבי פיצויי פיטורין?

כשעובד מפוטר מהעבודה ישנו חוק של הודעה מוקדמת מראש. במידה והמפוטר עבד שנה ומעלה, על המעסיק להודיע על פיטוריו 30 יום מראש. גם אדם שמעוניין להתפטר, צריך להודיע על כך למעסיק שלו 30 יום מראש.

המעביד חייב לקיים שימוע בפני העובד על מנת שזה ישמיע את גרסתו וטענותיו, לרוב השימוע הוא פורמאלי וההחלטה לא משתנה לאחר מכן. כמו כן, המעסיק מחויב לתשלום פיצויי פיטורין מלאים עבור שנות עבודתו של העובד.

מהיכן יגיעו פיצויי פיטורין אל כיס העובד?

לרוב, גם העובד וגם המעביד מפרישים מדי חודש אחוזים מהמשכורת לטובת פיצויים, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים ולעיתים גם לקרן השתלמות על שם העובד. כך, בבוא היום, כשהמעסיק ירצה לפטר את העובד, הוא יוכל לשלם את רוב הסכום של הפיצויים דרך קרן כזו. במידת הצורך, המעסיק ישלים חלק קטן מהסכום לטובת פיצויי פיטורין מלאים.

פיצויים על פיטורין בהריון

עקרונית, אסור לפטר אישה בהריון לאחר שעבדה לפחות שישה חודשים. אישה בהריון שהגיעה לחודש חמישי לא תפוטר, בלי קשר לוותק עבודתה. בשביל לפטר אישה בהריון ללא תלות בסיבה לפיטורין, המעסיק יצטרך לפנות למשרד התמ"ת בכדי לקבל אישור מיוחד. החוק קובע כי לא יינתן אישור לפיטורין אם הם קשורים להריון וכי ללא קבלת היתר, לא ניתן לפטר את העובדת והיא זכאית להמשיך לעבוד ולקבל שכר.

בדרך כלל, אישור על פיטורין בהריון לא ניתן, אלא במקרים חריגים מאוד של פיטורים המוניים בחברה או סגירתה של החברה. החוק על איסור פיטורין בהריון חל גם על כל אישה שעוברת טיפולי פוריות. בכל מקרה, היה והעובדת פוטרה, לאחר קבלת אישור התמ"ת היא זכאית לקבלת פיצויי פיטורין בדיוק כמו כל עובד אחר.

המאמר נכתב באדיבות אתר lawline.co.il פורטל המידע המשפטי הגדול בישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב