דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוסים - האצילים של עולם החי 

מאת    [ 01/02/2011 ]

מילים במאמר: 379   [ נצפה 7432 פעמים ]

 

סוס הוא אחד מבעלי החיים האצילים ביותר עלי אדמות. סוסים בויתו לפני אלפי שנה ומאז הפכו לבני לווייתו הנאמנים של האדם. הם שירתו את האדם בדרכים רבות: נרתמו לעגלות משא, לכרכרות של לוחמים בתקופתן של יוון העתיקה והאימפריה הרומית. כיום בשנות האלפיים הטכנולוגיה מאפשרת לנו להקל על חיי הסוסים ולא להעביד אותם, אלא לרכב עליהם, לטפח אותם, להתחרות איתם ולרקוד איתם.

כמובן שלא כל הסוסים דומים אחד לשני אלא ישנם גזעים רבים של סוסים הנבדלים אחד מהשני באופי, במזג, בצבעים, בגנים ובתכונות אחרות. ישנם גזעים שרגילים לתנאי מזג האוויר מסוימים ואינם יכולים להסתגל למזג אוויר שונה לחלוטין. הגזעים המוכרים הם ערבי, אינדיאני אמריקאי, אנדלוסי, מוסטנג, ת'ורוברד (Thoroughbred) האנגלי או Orlov Trotter הרוסי. סוסים ערביים, תורוברד ו- Orlov Trotter לעתים משמשים גם לחיזוק גזעים אחרים או לשימורם בלל מאגר הגנים המצוין שלהם. הכלאה בין גזעים שונים לעתים מקנה לסוסים תכונות אופי אחרות, טובות יותר כמו מהירות, צבע, יופי או אינטליגנציה.

הסוס הערבי, הגזע העתיק ביותר של סוסים מבויתים, מדהים ביופיו, בכוחו ובאינטליגנציה שלו. זהו גזע טהור שמעולם לא "עבד" בחקלאות (כמו גזעים רבים אחרים), אלא תמיד שימש לרכיבה. בעבר הרחוק שיח'ים ערביים היו מוכנים לשלם כסף רב מאוד עבור סוס אצילי שכזה.

המראה החיצוני של סוס ערבי מתאפיין בראש קטן, עיניים גדולות, צוואר ארוך, חזה רחב, גב ארוך, רגליים ארוכות וגמישות. הצבעים הייחודיים לגזע הזה הם שחור, לבן, אדום כהה וכחול-אפור. עובדה מעניינת היא שצבע עורו של הסוס הערבי הוא שחור (אפילו של פרטים בעלי פרווה לבנה) כי מטרתו להגן על הסוסים מפני שמש המדבר האכזרית.

 אף על פי שסוסי מוסטנג נחשבים לסוסי פרא, מקורם בסוסים מבויתים בעיקר מגזע אנדלוסי, ערבי וברב. לפני קולומבוס לא ידע אמריקה מה זה סוס, אבל כבר בביקורו השני נגנבו רוב הסוסים שהביא עמו מספרד הרחוקה ובמהרה נפוצו בכל רחבי היבשת. הילידים אימצו את הסוס ככלי תעבורה שלהם ואף הקצו לו מקום במיתולוגיה שלהם. האינדיאנים אפילו לרכב ללא אוכף בשונה מהאירופאים.

בעידן הקולוניאלי הועשר המאגר הגנטי של סוסי מוסטנג בגנים של גזעים אחרים שהובאו ליבשת ע"י חוקרים וע"י מגלי ארצות. כיום לא נשארו הרבה סוסי מוסטנג באמריקה בכלל ובארה"ב בפרט. בארה"ב, אגב, סוסי מוסטנג מוגנים ע"י החוק כחלק מהיסטוריה של מערב ולמען השימור האיזון הטבעי.

רכיבת סוסים היא דרך מצוינת להשתחרר, לנוח ולתקש עם בעל החיים המדהים הזה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב