דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בפריצת דיסק על ידי שיטת פלדנקרייז 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 3442 פעמים ]

במאמר זה תוכלו ללמוד מהי פריצת דיסק, וכיצד ניתן לטפל במצב זה דרך שיטת פלדנקרייז.
בעזרת שיעורים אישיים בשיטה ניתן לתת מענה לסובלים מפריצת דיסק, להקל על הכאב וליצור שיפור בתפקוד וביכולת, וזאת על ידי טיפול עדין וקשוב במגע ובתנועה.באופן אישי אספר על ההתנסות האישית המוצלחת שלי (הן כמטופל והן כמטפל) בעבודה עם מצבים של פריצת דיסק.


מהי פריצת דיסק?


בין חוליה לחוליה ישנו חומר ג'לטיני הנקרא דיסק. לדיסק הבין-חולייתי יש שני תפקידים:
א. לאפשר תנועה חופשית של עמוד השדרה.
ב. ריכוך ובלימת זעזועים.

פריצת דיסק כשמה כן היא. כאשר מעטפת הדיסק נקרעת והנוזל הג'לטיני פורץ החוצה, נוצר לחץ על העצבים ההיקפיים ו/או על חוט השדרה עצמו.

הסבל הנגרם בעקבות פריצת דיסק (או בלט דיסק במקרים קלים יותר), עלול לשבש את החיים ברמות שונות עד לכדי חוסר יכולת לתפקד ברמה הבסיסית ביותר (קימה, הליכה, צרכים, התעטשות, שיעול וכו'). תקופת ההחלמה משתנה מאדם לאדם בהתאם לרקע האישי ויכולה לקחת הרבה זמן, אפילו חודשים רבים.


איך מטפלים בפריצת דיסק?


עד לפני מספר שנים ההמלצה לסובלים מפריצת דיסק הייתה לנוח במיטה. כיום הדיעה הרווחת היא שיש לשמור על רמת תפקוד רגילה עד כמה שאפשר, על מנת לשמר את התנועתיות הקיימת בעמוד השדרה ולמנוע ניוון שעלול להוביל לפריצות נוספות.

ישנם מקרים המחייבים ניתוח, לכן חובה לראות רופא מומחה בו מופיעים סימפטומים של פריצת דיסק. אולם, לעיתים קרובות ניתן להמנע מניתוח ולטפל בשיטות אחרות, שמרניות יותר ופולשניות פחות, המסייעות לשיפור בריאות עמוד השדרה באמצעות תנועה ומגע.

גם אם עברנו ניתוח, התנועה חשובה לשימור מצב של בריאות ואין לה תחליף, כיוון שזו הדרך הטבעית היחידה להזרמת דם לדיסקים הבין חולייתיים - דבר הנחוץ כדי למנוע את תהליכי הניוון שלהם.


שיטת פלדנקרייז כמענה למצב של פריצת דיסק

שיעורים אישיים בשיטת פלדנקרייז הם טיפול שמרני שמומלץ לנסות לפני שמחליטים להיכנס לניתוח. כדאי לזכור שהכניסה לניתוח היא הליך רפואי לא פשוט, והוא גם אינו מבטיח בריאות לאורך זמן אם אין בצידו שינוי באורח החיים. מחקרים מוכיחים שאנשים רבים שנותחו בהצלחה, שבים לאחר מספר שנים לניתוחים נוספים בעקבות ניוון מתמשך.

בשיעור האישי בשיטת פלדנקרייז מניע המורה בעדינות וביעילות את גוף התלמיד, בהתאם ליכולת ההתקדמות שלו. בעזרת שיעורי פלדנקרייז - המלווים לרוב בשיעורי בית קלים, ולעיתים בשילוב עם טיפולים בשיטות נוספות כמו דיקור סיני/יפני, רפואה משלימה או תרופות קונבנציונליות לטיפול אנטי דלקתי ו/או לאלחוש הכאבים - מתרחש תהליך שיקום עמוק וארוך טווח, המשפר ומשכלל את היציבה, ההליכה, הישיבה, הקימה, והתפקוד בכללותו. המתחים לאורך עמוד השדרה הולכים ומתפוגגים ואת מקומם מחליפה תחושת קלות וסיפוק.

פריצת דיסק ושיטת פלדנקרייז – הסיפור האישי שלי כמטופל ומטפל

פריצת דיסק
מוכרת לי באופן אישי. כשהייתי בן עשרים ומשהו, במהלך טיול במזרח, הערסל שישבתי עליו נקרע (כן, כן) ומעוצמת הנפילה קיבלתי מכה חזקה בגב. משם הדרך לכאבים משתקים ויכולת תנועתית מינימלית היתה קצרה, ובסופה מצאתי את עצמי חזרה בארץ עם פריצת דיסק, עובר ממסע בעולם למסע בדרך אל עצמי. הייתי נחוש למצוא פתרון לבעיה, ואף החלטתי בתוכי שכאשר אצליח אלך ללמוד איך לעזור לאחרים שסובלים ממצבים דומים. בדרך ניסיתי הכל – משיטות אלטרנטיביות רבות מספור ועד טיפול קונבנצוינלי שכלל גם ניתוח שאיבת דיסק.

שיטת פלדנקרייז היתה השיטה האחרונה שניסיתי והיא שינתה והצילה את חיי.
בעזרת שיטת פלדנקרייז הפכתי מצעיר מלא כאבים, תסכול וחוסר אונים, לאדם בריא.
הרגשתי שקיבלתי את הבטחון בגופי ובעצמי מחדש, הפסקתי לפחד לנוע, הייתי שוב חופשי!
(את הסיפור המלא תוכלו לקרוא כאן).

כיום, כ- 15 שנים אחרי הנפילה, המצב שלי מצוין. אף על פי שבאופן רשמי אני עדיין נחשב כ"סובל" מ פריצת דיסק, אינני מוגבל כלל בתנועתי. אני אוהב סקי, רוכב על אופניים ואף נושא משאות בעת הצורך, וזאת בזכות התרגול ב שיטת פלדנקרייז.

בשנות עבודתי כמורה ומדריך ב שיטת פלדנקרייז עבדתי עם מטופלים רבים שסבלו מ פריצת דיסק ויחד הגענו לשיפורים גדולים ומשמעותיים, גם במצבים קשים. הטיפול כלל מגע שמטרתו ליצור אצל המטופל תשומת לב למאמץ בו הוא מחזיק את גופו, ולאפשר לו הרפיה ורכישת הרגלי תנועה ויציבה חדשים ובריאים יותר. העבודה האישית כוללת גם חיזוק הבטחון בגוף וארגון מחדש של השלד והשרירים. התוצאה הישירה היא הפחתה בכאב ושיפור התפקוד והיכולת. (לקריאת סיפורי מקרה לדוגמה לחצו כאן)

גב חופשי - פלדנקרייז באופן אישי
אורי הלפרין - מורה ומטפל מוסמך בשיטת פלדנקרייז
http://www.gav-hofshi.co.il


מורה בכיר בשיטת פלדנקרייז, בעל ותק ונסיון רב.
הוסמך כמורה בשיטה ע"י רות אלון, וכמדריך למורים ע"י יוחנן ריבנרט. משמש כחבר בסגל המורים בקורסים להכשרת מורים של רותי בר ורות אלון.
מעביר שיעורים אישיים בשיטת פלדנקרייז בקליניקה פרטית ברמת אביב, ת"א. עובד עם נכי צה"ל ב בית הלוחם בת"א, מטעם משרד הבטחון. בעבר התנדב ביחידה לטרשת נפוצה בביה"ח השיקומי שיבא בתל השומר.
עובד עם אנשים הסובלים מ בעיות אורטופדיות או נוירולוגיות כגון כאבי גב ושרירים, פריצת דיסק, אירוע מוחי, טרשת נפוצה, ועוד, וכמו כן עם רקדנים, שחקנים, מוזיקאים או ספורטאים המעוניינים לשפר את תפקודם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב