דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דברים שכדאי לדעת - מילון מונחים בתחום מצלמות האבטחה ומעגל סגור 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 2433   [ נצפה 2867 פעמים ]

דברים שכדאי לדעת - מילון מונחים בתחום מצלמות האבטחה ומעגל סגור


DVR -
Digital Video Recorder - הקלטת וידאו דיגיטאלית
בעבר היה נהוג כי צילום/הקלטה של מצלמות אבטחה במעגל סגור מתבצעות
באמצעות מכשיר וידאו אנלוגי המאחסן את הסרטונים ע"ג קלטות וידאו
כיום עם הקדמה מערכות מעגל סגור מבצעות הקלטות באופן דיגיטאלי
אם זה באמצעות מחשב PC עם כרטיס אבטחה או במכשיר  DVR עצמאים.
אז מה ההבדלים?
1. בהקלטה דיגיטאלית ניתן לשמור הרבה יותר מידע מאשר על-גבי קלטת וידאו.
2. הקלטה דיגיטאלית הרבה יותר איכותית מאשר הקלטה אנלוגי שמתבצעת על סרט מגנטי.
3. בהקלטה דיגיטאלית שיחזור המידע/צפייה בהקלטות הרבה יותר מדוייקת וניתן לשלוף סרטון
ע"פ קביעת זמנים לעומת צפייה בקלטת שדורשת צפייה בכל הקלטת לצורך איתור אירועים.
4. בהקלטה דיגיטאלית ניתן לקבוע את שעות ההקלטה וכן הקלטה ע"פ תנועה בלבד ובכך לחסוך בשטח האחסון.


חיישן ה CCD
מצלמות אבטחה המבוססות על סנסור מסוג CCD
(Charge Coupled Device), התקן זה הינו מערך דו-ממדי של תאים הרגישים לאור.
כאשר תמונה מוקרנת על מערך התאים, כל תא שנחשף לאור בעוצמה שונה נטען במטען חשמלי שונה
שמומר למידע דיגיטאלי (מספר). כיוון שהתקן CCD תומך בשחור-לבן (גווני אפור) בלבד
על התאים יש פילטר הנקרא Bayer כך ש-1/3 מהפילטר מעביר צבע אדום, 1/3 מעביר צבע ירוק
ו-1/3 נוסף מעביר צבע כחול שאלו הם צבעי היסוד.
כל פיקסל מקבל את שלושת הצבעים כך שעין האדם אינה מסוגלת כלל להבחין בזאת.

 

(Super-HAD - (Hole Accumulation Diode
איכות גבוהה ביותר של מעבדי Sony CCD.
המרוץ אחרי הגדלת רזולוציות החישן גורמת ליצרנים רבים לנסות לדחוס כמה שיותר תאים
רגישים לאור (פוטודיודות) בתוך שטח אריזה מסוים (1/4, 1/3, 1/2 ועוד...)
לא צריך להיות מתמטיקאי גדול כדי להבין כי דחיסה של יותר תאים בשטח מסוים תגרום להקטנה של אותם התאים.
ככול שקטנים תאי החיישן, רגישות התאים קטנה משום ששטח התא הבא במגע עם האור קטן,
ולפי כך, פחות אור מצליח לרגש ולבצע אינטגרציה (מגע בין האור ושכבות הסיליקון).
אחד הפתרונות לבעיה הוא במיקום עדשות קטנטנות (נקראות עדשות מקרו Microlens) על גבי כל תא,
אשר יגדילו את שטח המגע עם האור וירכזו את האור לתוך התא.
סוני, בפדנטיות רבה, לקחה את אותה השיטה ושיפרה אותה.
וכך נוצרה טכנולוגית Super HAD CCD. עיקרון הטכנולוגיה הוא די פשוט,
סוני עיצבה מחדש את עדשות המקרו כדי שינצלו גם את האור המגיע לחלקים המוגנים לטובת ריגוש תאי החישן.
אומנם, לא באחוזים גבוהים במיוחד, אבל העיצוב החדש מצליח להגביר את רגישות החישן בכמה דציבלים (רגישות נמדדת בדציבל) ולאפשר הקטנה של תאי החיישן לגדלים של 2.7 מיקרון.

Exview-HAD -
פיתוח מסחרי נוסף של Sony המאפשר רגישות גבוהה יותר ואיכותית יותר של מעבדי CCD
כאמור Sony בקפדנותה יוצאת מדי תקופה בשיפור טכנולוגית הצילום,
ונראה כי שזהו הדבר הבא והאחרון שיצליחו להפיק מחיישני ה-CCD אבל Sony מוכיחה שוב כי היא מצליחה להפתיע אותנו.
והפעם תנאי צילום באיכות ראיה נמוכה.
כיצד Exview עובד?
Sony הוסיפה חיישני אינפרה-אדום לצד חיישן ה-CCD HAD, ובכך איפשרה שברגע שתנאי הראות יורדים חיישני האינפרה
נכנסים לעבודה. אורך גל האינפרה מומר למתח חשמלי לעומק שכבות הסיליקון של חיישן ה-CCD
אותם גלי אינפרה אינם ניתנים לראייה בעין אנושית והם מייצרים אפקט של אור על שדה הצילום 

 

CMOS -
מצלמות אבטחה המבוססות על סנסור מסוג CMOS
(Complementary - Metal Oxide Semiconductor)

 

CMOS -
מצלמות המבוססות על סנסור מסוג CMOS
(Complementary - Metal Oxide Semiconductor)
חיישן זה הינו פחות איכותי משום שבחיישן CMOS הצ'יפ והחיישן הם יחידה אחת דבר המקטין עלויות
וניצול מקום וחוסך גם בחשמל לעומת חיישן ה-CCD אשר דורש יותר מקום והחיישן הינו יח' נפרדת.
חיישן CMOS גם דורש עוצמת הארת חדר גבוהה יותר מאשר מצלמת CCD.

 

לוקס(LUX) יחידת מדידה לרגישות האור
כל מצלמה בנויה לעבוד ברגישות אור מסוימת.
רגישות האור במצלמות אבטחה נמדדות ביחידות הנקראות LUX.
היחידה הזו מבטאת מידת רגישות לאור והיא נמדדת בהתייחס לאור של נר.
לדוגמא מצלמה עם 1 לוקס דורשת כמות של אור נר במרחק של 1 מטר לצילום

FPS -
מספר פריימים בשנייה - Frames Per Second
איכות הצפייה/הקלטה של מצלמה וכרטיס ה-DVR נמדדים בין היתר לפי מספר פריימים(תמונות) בשנייה
כל סרטון בנוי ממספר תמונות שמופיעות בשנויה בודדת, ככל שמספר התמונות גדול יותר כך
גם איכות הסרטון עולה ונמנעת קטיעה של תנועה. שיטת השידור הנהוגה בישראל מצריכה קצב פריימים של 25fps שנייה.
לכן כאשר בוחרים כרטיס הקלטה/צפייה למחשב ומעוניינים בהקלטה איכותית מומלץ לחשב את מספר
המצלמות כפול (לפחות) 20 פריימים. קל וחומר כשרוצים לצפות דרך רשת האינטרנט שגורמת להנחתה בקצב השידור.


רזולוציה(resolution) -
הרזולוציה של המסך מחושבת ע"י צמד מספרים,
המספרים הללו מתארים כמה פיקסלים יש בשורה לרוחב המסך כפול מספר השורות.
במצלמות אבטחה הרזולוציה נמדדת ע"פ קווי רוחב (רזולוציה ויזואלית TVL) ככל שיש יותר קווי רוחב כך יש צפיפות גדולה
יותר מה שנותן איכות גבוהה יותר.
ישנה נוסחה לחישוב קווי הרוחב אך לא נרחיב עליה בכדי לא לסבך את העניין.

שיטות שידור -
קיימות שתי שיטות שידור הנהוגות כיום
שיטת השידור National Television System Committee) NTSC)
הנהוגה ברחבי ארצות הברית.
ושיטת PAL הנהוגה באירופה וכן גם בישראל.

 

אינפרא-אדום (IR) -
טכנולוגיה המאפשרת להאיר את פני המצלמה כך שגם בתנאי חושך מוחלט ניתן יהיה לצפות
עוצמת האור נמדדת ע"פ כמות הלדים (נורות האינפרא) הקיימות במצלמה. כמות גדולה יותר תאפשר
הארה למרחק גדול יותר

  

Lens  (עדשה) קיימים מספר סוגים של עדשות:

 

C או CS Mount -

קיימות שתי סוגי רכיבי עדשות מבחינת החיבור למצלמת אבטחה. ההבדל בין שני סוגים אלו
הוא המרחק שבין העדשה לבין חיישן ה-CCD. עדשה מסוג C = 17.5mm; עדשה מסוג CS = 12.5mm.
בעיקרון עדשה C יכולה להיות מורכבת על מצלמה סטנדרטית של CS Mount באמצעות מתאם.

F-No

ניתן לראות במפרט המצלמה מספר עשרוני המצורף לאות F
מספר זה מציין את רמת הבהירות שנוצרת בפועל ביחס של אורך המוקד לבין קוטר העדשה
ככל שמספר ה-F נמוך יותר כך התמונה תהיה בהירה יותר.
הנוסחה לחישוב היא F=f/A
      F = מספר ה-F (בהירות)
      f = אורך המוקד
      A = קוטר ממשי של העדשה

MonoFocal -

עדשה רגילה המאפשרת ביצוע פוקוס בלבד לפי גדלים שונים.

VariFocal -

עדשה משתנת המאפשרת ביצוע תקריב של שדה הצילום באופן ידני.

Manual IRIS -

עדשה עם צמצם ידני המאפשר פתיחה וסגירה ידנית של הצמצם בהתאם לתנאי האור.

Auto IRIS או AI -

עדשה עם צמצם אוטומטי המאפשר פתיחה וסגירה אוטומטית של הצמצם בהתאם לתנאי האור.

וידיאו או Direct Drive) CD) -

עדשות עם צמצם אוטומטי (Auto-IRIS) פועלות ע"י שתי דרכים

דרך א.

באמצעות אות הוידיאו שמפוענת ע"י רכיב חשמלי שבתוך העדשה וגורמת לסגירת/פתיחת
הצמצם באופן אוטומטי ע"פ תנאי האור בשדה הצילום.

דרך ב.

באמצעות מתח חשמלי הדרוש שיהיה מותקן בתוך מצלמת האבטחה.

 

 

אורך מוקד העדשה (Focal Lenght) -
הקרן מהאובייקט המצולם הממורכזת ע"י העדשה בנקודה המצויה של הציר האופטי נקראת נקודת המוקד.
בעדשה יש שתי נקודות מוקד, נקודת מוקד ראשית ומשנית
המרחק בין הנקודה הראשית לבין הנקודה המשנית על הציר האופטי (בנקודה בה ממוקמת התמונה)
הוא אורך המוקד של העדשה

 

 

גודל העדשה -
קיימים מספר גדלים לעדשה
העדשה נמדדת ע"פ מילימטרים.
עדשה בגודל קטן (לדומגא mm2.00) תספק זווית רחבה יותר
ועדשה גדולה יותר (לדוגמא mm16.00) תספק זווית יותר ממוקדת.

חישוב גודל העדשה -
 
חישוב גודל העדשה למצלמה הינו פשוט ביותר
נסמן את הפרמטרים ע"י אותיות לועזיות
D = המרחק בין המצלמה לבין האובייקט
H = גובה האובייקט, W = רוחב האובייקט
F = אורך המוקד (העדשה)
C = הערך שיתקבל ע"פ בחירת זווית הפתיחה (עליה דיברנו בסעיף קודם)
אנו נתייחס לגדלי חיישן הפופולאריים הקיימים בשוק (1/3, 1/4)
תחילה נגדיר את מרחק האובייקט מן העדשה לדוגמא 10 מטר = D
עכשיו נבחר את גובה או רוחב האובייקט (אין צורך לדעת את שניהם מספיק אחד מהם)
לדוגמא גובה האובייקט H = 2 מטר

גודל חיישן ה-CCD

1/3"

1/4"

חישוב לפי רוחב האובייקט W

C = 4.8

C = 3.4

חישוב לפי גובה האובייקט H

C = 3.6

C = 2.4

 

בהתחשב שבחרנו בחישוב לפי גובה האובייקט H = 2 ובגודל חיישן "1/3 אז נבצע את הנוסחה הבאה
גודל העדשה = C * D/H, (גודל העדשה = 3.6 * 10/2) = 18mm
על-כן בכדי לצפות באיכות טובה באובייקט נשתמש בעדשה בגודל של 18mm

 

 

 

Auto IRIS AI -
קיימות עדשות אשר בהן הצמצם מסוגל להבחין בעוצמת התאורה, כך שאם התאורה חזקה מדי
הצמצם מונע את סינוור המצלמה. לצורך המחשה אם ניקח מצלמה ונצלם דמות מול השמש אנו נגלה
כי הדמות יצאה חשוכה ובכדי למנוע זאת קיימות העדשות הללו שאף גורם לא יאיר ממקור אור ויגרום
לסינוור המצלמה. הצמצם האוטומטי מבצע סגירה ופתיחה שלו בהתאם לכמות האור בסביבה

 

עדשת Pin-Hole/PH -
עדשת PinHole או בקיצור PH (יהיו גם כאלו שישתמשו במונח עדשת ראש-מחט). הינה עדשה המצורפת למצלמות נסתרות. גודל העדשה הינו מספר מילימטרים בודדים. חיבור עדשה זו והפיכת המצלמה למצלמה נסתרת מאפשרת לעקוב ולתעד אירועים מבלי שהסובבים יבחינו בצילומם

 

Auto Gain Control) AGC) -
בקרת תאורה אוטומטית
הגברת אות הוידיאו כאשר קיים כמות אור נמוכה הנשלט באופן אוטומטי ע"י מעגל חשמלי.
למרבה הצער פעולה זו גם מגבירה לרוב את עוצמת הרעשים.
קיימות מצלמות המאפשרות איזון ידני של בקרת התאורה

 

 

סינכרון -
רוב מצלמות האבטחה הן בעלות מחולל סינכרון פנימי.
המחולל יוצר סינכרון פעימות לסריקת חיישן ה-CCD על מנת להציג את התמונה בצורה טובה ונקייה.
שימו לב! כי לא מדובר בקווי רוחב כפי שרבים נוהגים לפרסם בנוגע למצלמות עם קווי-רוחב של 525
מדובר בהטעייה ואף אי ידיעה של המוכר. מדובר ברמת הסריקה לשם ביצוע סינכרון

 

PTZ -
(Pan, Tilt & Zoom)
מצלמות הכוללות בתוכן או מתחברות למנועים המאפשרים סיבוב המצלמה לרוחבה,
הטיית המצלמה מעלה ומטה ואפשרות תקריב(זום)
מצלמות אלו ניתנות לשליטה לרוב על ידי שלט קווי/אלחוטי או ע"י המערכת המותקנת במחשב
כל יצרן תומך במספר מצלמות לכן חשוב לבדוק כאשר רוכשים מצלמה זו לשים לב כי היצרן תומך במצלמה

 

Optical Zoom (זום אופטי) -
במצלמות תקריב (ZOOM) קיימת מערכת עדשות
סוג זום זה דורש משחק של קירוב וריחוק העדשות
מה שיוצר תקריב לאובייקט נבחר מבלי שאיכות התמונה תיפגע.
פעולת הקירוב/ריחוק העדשה אחת מהשניה דורשת נפח גדול יותר מה שמונע את מזעור המצלמות
הללו ביחס למצלמות אחרות

 

digital Zoom (זום דיטאלי) -
הגדלת התמונה בצורה ממוחשבת
שיטה זו מבצעת למעשה הגדלה של חלק מהתצלום על אותו שטח/גודל
של התמונה הגדולה, בשיטה זו איכות הצילום נפגמת מכיוון שאנו מגדילים את האובייקט
ובכך מתקרבים יותר לפקסלים המרכיבים אותו, זה למעשה לא באמת זום אלא "טריק דיגיטאלי

 

Pixel (פיקסל) -
מסכים בנויים ממאות אלפי ריבועים קטנים הנקראים פיקסלים.
כל פיקסל כזה מייצג נקודה בודדת במסך (אם תסתכלו קרוב על המסך תוכלו לראות את הריבועים הללו),
לצורך הצגת התמונה כל ריבוע מקבל ערך התואם את עוצמת האור שנקלטה בדיודה
אותה הוא מייצג וכך "נצבע" הפיקסל בהתאם.
שיטה זו של גישה לפיקסל על המסך קרויה bit-mapping,
לכן לפעמים תראו במפרטים של מכשירים את המילה bit ומספר לידה וזה עומק הצבע בסיביות.
עומק הצבע בסיביות מחושב כך: 12 ביט = 2 בחזקת 12 = 4096 צבעים

 

Watter Mark (חתימת מים דיגיטאלית) -
סימן מים הינו ההוכחה כי הסרט/צילום/הקלטה נאמן למקור
מה זאת-אומרת נאמן למקור? הכוונה היא שקובץ הסרטון המוקלט קביל כראייה משפטית
ונחשב כמקור מידע לגיטימי שלא בוצעו בו שינויים ועריכות
לכן יש לבדוק היטב כי כרטיס ה-DVR מכיל בתוכו את סימן המים
כך שאם סרטון/צילום מסוים צפוי עתידית לשמש כראייה משפטית
עליו להיות מסומן בסימן מים

 

Point Of Sale- pos נקודת מכירה
ישנם מספר כרטיסים התומכים בחיבור לקופה רושמת
כיצד הדבר עובד ומדוע צריך זאת?
ראשית, מוצר זה מומלץ עבור מרכולים, פיצוציות, סופר-מרקטים ובעצם כל עסק
שמחזיק קופה אשר בה מקלידים מוצרים
מכשיר ה-POS מגיע כקופסא חיצונית המתחברת למחשב עם מערכת האבטחה מצד אחד
ולקופה (ברקוד) מן הצד השני. כל מוצר שנרשם בקופה נרשם במערכת.

BLC-
Back Light Compensation פיצוי תאורה אחורית
כאשר נמצא אובייקט כלשהו שמצולם
מאחורי מקור אור דבר העלול לגרום לאובייקט להיראות חשוך
ה-BLC מאפשר שהתמונה תראה ברורה

 

 

 

LPR-
License Plate Recognition מערכת זיהוי לוחות רישוי
מערכת המשמשת בקרת כניסה לחניונים
המאפשרת מעקב תמידי אחר הנכנסים, היוצאים והשוהים בתחום החנייה
תומך ברוב סוגי לוחות הזיהוי כולל הקיימות בישראל

 

BNC-
מחבר/ קונקטור הנפוץ ביותר בקרב מצלמות אבטחה.


כבל קואקסיאלי-
סוג של כבל בעל סיכוך/מיגון המסוגל לספק טווח רחב של תדרים עם אובדן אות נמוך.


Contrast-
ניגודיות, היחס בין גווני התמונה הכהים לבהירים. מצלמות אבטחה שחור לבן מאפשרות. יחס ניגודיות גבוה ביותר לעומת מצלמות אבטחה צבעוניות.


Quad-
מכשיר המסוגל לאחד ארבעה ערוצי וידיאו ולהוציא אותם דרך ערוץ וידיאו אחד. דבר המאפשר להציג ארבע מצלמות במסך/מוניטור אחד.


RS232-
חיבור נפוץ סיריאלי במחשב. למשל באמצעות חיבור זה ניתן לשלוט במצלמות ממונעות דרך ממשק התוכנה של כרטיס ה-DVR.


V.M.D-
Video Motion Detection
תכונה לזיהוי תנועה במצלמת אבטחה. ישנן מצלמות אבטחה המשלבות את הטכנולוגיה בתוכן וישנן מערכות אבטחה אשר התכונה מתבצעת באפליקציה שלהן. הטכנולוגיה מבוססת על זיהוי צביעת אחוז מסוים מכלל הפיקסלים דבר המעיד על תנועת אובייקטים

 

זמן אמת – מה הוא?

זמן אמת הינו קצב העברת הפריימים של הוידיאו
הוידיאו מורכב ממספר פריימים. בשיטת השידור האמריקאית, NTSC קצב הפריימים לשנייה הינו Frame per Seconde) 30fps)
לעומת זאת בשיטה האירופאית, PAL שנהוגה גם בישראל קצב הפריימים לשנייה בשביל זמן אמת הינו 25fps. לכן אם יש לנו מערכת עם 4 מצלמות נצטרך להצטייד בכרטיס DVR בעל 100/120fps בכדי לשדר זמן אמת.
אם יהיו מחוברות 8 מצלמות לכרטיס הזה נקבל מצב שכל מצלמה תשדר 12.5fps דבר שיגרום לסרט להיות מקוטע מעט

 

מה החוק אומר על צילום והקלטה

 

ישנם מקרים בהם עלול להיווצר בעיה כאשר מעוניינים לבצע צילום/הקלטה
ניתן להקליט/לצלם אדם בלא ידיעתו בתנאי ש:
1. אין חדירה לפרטיות או צילום שיכול לפגוע באדם ו/או למטרות פרסום ומסחר.
2. אדם נוסף מלבד המקליט נמצא באזור ההקלטה/צילום ומודע לזה שמתבצע צילום על המוקלט.
3. גם אם אדם מודע להיותו מצולם הדבר מותר אך רק ברשות הרבים, חל איסור לצלם אדם הנמצא ברשות היחיד.
4. שהצילום מתבצע בבית המקליט על-אף שאין אדם נוסף ואף המקליט עצמו בשעת ההקלטה.
5. כל עוד הצילום אינו מטריד את המצולם.

 


הכותב הינו אסף עוז, הבעלים של חברת IP CONNECTION, חברה ותיקה להתקנת מצלמות אבטחה www.ipconnection.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב