דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקת פוליגרף אצל חוקר פרטי 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 2928 פעמים ]

חברות אשר שמות דגש על אמינות ואמירת אמת, מבקשות מעובדיהן לעבור בדיקת מהימנות. בדיקת מהימנות אשר מבוצעת על ידי מכשיר פוליגרף תצביע האם העובד דיבר אמת ודייק בקורות חייו ובמידע שהציג בפני מעסיקיו. בדיקת פוליגרף היא כלי חשוב לבחינת אמינותו של העובד ולכן לא פלא שכיום מדובר בבדיקה שגרתית בחלק ממקומות העבודה.

 

מהו פוליגרף?

 

כדי שנוכל לעמוד על טיבה של בדיקת מהימנות, חשוב שנבין קודם כל מהו הפוליגרף. הפוליגרף הוא מכשיר המסוגל לקלוט תנועות לא רצוניות אצל הנבדק כדי לבחון האם הוא משקר. כשאנחנו משקרים, מתרחשים בגופנו שינויים פיזיולוגיים שקשה לשים אליהם לב בעין בלתי מזוינת, כמו עלייה בלחץ הדם או שינוי במוליכות החשמלית של העור. על כן, הפוליגרף ידוע גם בתור מכונת אמת או גלאי שקר.

 

בדיקת גלאי שקר מתבצעת באמצעות בחינת פרמטרים שונים כמו אלו שהזכרנו וכן זרימת הדם באצבע, גלאי נשימות חזה, גלאי נשימות סרעפת ובאמצעות הצגת קבוצות שונות של שאלות, שמטרתן להשוות בין תגובת הנבדק במצבים שבהם הוא דובר אמת לבין מצבים שבהם הוא משקר.

 

פוליגרף בשוק העבודה

 

לפוליגרף יש חשיבות גדולה בשוק העבודה, בייחוד בכל הנוגע למשרות רגישות שדורשות מידת אמינות גבוהה מצד העובד אשר נחשף לחומרים מסווגים. הפוליגרף הוא האמצעי האמין ביותר כדי לברר האם ניתן לסמוך על עובד חדש.

 

החשש הוא שהעובדים יסרבו לעבור בדיקה כזו, אך במידה ובוחרים להגדיר את בדיקת הפוליגרף כתהליך שגרתי וכתנאי מקדים לקבלת העבודה - אין שום סיבה נראית לעין לפיה העובדים יתנגדו לעבור אותה.

 

מכונת אמת של חוקר פרטי יעילה גם במקרים שבהם קיים חשד לדליפת מידע או למסירת מידע העשויים לסכן את החברה. במקרים אלו, העובדים שעלה לגביהם חשד יועברו לבדיקת פוליגרף, שם יישאלו אודות אירוע ההדלפה. במידה והתברר כי הנבדק אשם במעשים שיוחסו לו, בדיקת פוליגרף עשויה לשמש כעילה לפיטורין וכראיה קבילה בבית משפט.

 

שאלות שנהוג לשאול בפוליגרף

 

הפוליגרף הוא מבחן פיזיולוגי, וכדי לבסס את תגובותיו של הנבדק חשוב לשאול כמה שיותר שאלות. במהלך בדיקת הפוליגרף מקובל כאמור לעבור על שלוש קבוצות עיקריות של שאלות:

 


    • שאלות השוואה
    • שאלות סרק
    • שאלות רלוונטיות

 

כל קבוצה מהווה אינדיקציה חשובה להתנהגות הנבדק במצבים בהם הוא דובר אמת ושקר.

 

שאלות סרק שנשאלות במהלך בדיקת פוליגרף הן שאלות שלנבדק אין אינטרס לשקר לגביהן. שאלות כלליות כמו גילו של הנבדק, האם הוא נשוי או האם הוא אב לילדים, יקבלו לרוב תשובה עניינית וכנה שתצביע על התנהגותו של הנבדק ועל המאפיינים הפיזיולוגיים שלו במצב שבו הוא דובר אמת.

 

שאלות השוואה נועדו לעורר את מצפונו של הנבדק ולבדוק את הסימנים הפיזיולוגיים שלו במצבים של אי נוחות. בדיקת הפוליגרף מתחקה אחר הסימנים הללו בעקבות שאלות שמסבות אי נוחות, כמו "האם אי פעם גנבת?", "האם אי פעם בגדת" וכו'.

 

שאלות רלוונטיות לצורך בדיקת פוליגרף

 

בתום תחקור הנבדק בשתי הקטגוריות הללו, נותר לגשת לשלב השאלות הרלוונטיות כדי לבדוק מהן תגובותיו הפיזיולוגית בעת מתן תשובה לשאלה המתייחסת ישירות לנושא הנבדק, וכיצד ניתן להשוותן עם התשובות שהעניק בשאלות האחרות.

 

במידה ורוצים לבדוק את אמינותו של העובד במהלך בדיקת פוליגרף אצל חוקרים פרטיים , יש לשאול שאלות כלליות אודות הרקע המקצועי שלו ואילו במקרים בהם עלה חשד למעשה פסול כמו מסירת מידע, חשוב לשאול שאלות שינסו לברר האם הנבדק מסר מידע חסוי.

משרד חקירות "פתרונונת - חקירות פרטיות" מתמחה במתן שירות מעקבים , איתור יורשים ויורשות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב