דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על עצלנות קוגניטיבית, יוריסטיקות, אימון אישי ומה שביניהם 

מאת    [ 29/01/2011 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 3850 פעמים ]

באימון אישי מדברים רבות על כוחם של דפוסי חשיבה, ועל האופן שבו אותם דפוסים מגדירים את הרגשות וההתנהגות שלנו. דפוסי החשיבה שלנו הם אלה המאפשרים לנו לראות דברים מסוימים סביבנו, ומסתירים דברים אחרים. הם קובעים עבורנו אילו אירועים נזכור ואילו נשכח, אילו משובים שקיבלו יצרבו בזיכרוננו ואילו ייעלמו כלא היו, אילו מערכות יחסים נשמור ובאילו כלל לא נבחין. אלו אותם דפוסי חשיבה המגדירים במידה רבה את גבולות עולמנו.

על קיומם של תבניות חשיבה כמעט ולא נמצא וויכוח, אך עדיין עולה השאלה מדוע אנו כל כך מקובעים לדפוסי החשיבה שלנו? מדוע אנחנו בכלל זקוקים להם? לא אפקטיבי יותר לחשוב "פתוח" מאשר "סגור" בתוך תבניות? במאמר זה אנסה לענות על השאלות הללו תוך שימוש בשני מושגי מפתח מעולם המחקר - עצלנות קוגניטיבית ויוריסטיקות.

עצלנות קוגניטיבית הינה תופעה שכולנו סובלים ממנה במידה זו או אחרת, והיא נובעת משפע המידע, הידע והאלטרנטיבות הפתוחות לפנינו. כאשר אדם ניצב אל מול שפע כה גדול של מידע, הוא חייב להכניסו לתבניות כדי שיוכל לעבד אותו בקלות רבה יותר. לשם כך אנו ממציאים כל הזמן תבניות, כותרות ותוויות שיעזרו לנו למיין את מה שאנחנו קולטים מהסביבה. דוגמאות לתוויות שכיחות הן: דתי, חילוני, מובטל, איש היי-טק, נשוי, גרוש, אוהב, מחויב וכד'. אלה התבניות שמסבירות לנו מי עומד מולנו, כמו גם מי אנחנו ביחס לאחרים.

השימוש בתבניות הוא טבעי ובלתי נמנע, אך הקושי מתחיל כשעולה אותה עצלנות קוגניטיבית - אנחנו מעדיפים להכניס מידע חדש לתבניות שכבר מוכרות לנו, כי הרבה יותר קל למיין לתוך תבניות מוכרות מאשר לייצר תבניות חדשות הנוצרות בהתאם למידע שאנו קולטים.

עצלנות קוגניטיבית נובעת במידה רבה מהתמכרות שלנו לתבניות החשיבה שיצרנו, וכתוצאה מכך אנו מתקשים לזהות מידע חדש שלא מתאים להן. במקום לפרש ולעבד את המידע לאשורו, אנו מפרשים אותו לפי התבנית ה"קרובה ביותר" אליו, גם אם היא לא הנכונה ביותר.

יוריסטיקות של עצלנות

עצלנות קוגניטיבית היא מעין קיצור דרך מחשבתי, וקיצורי דרך מסוג זה חקרו טברסקי וכהנמן במחקרם על "רציונאליות מוגבלת", עליו זכו בפרס נובל. במסגרת עבודתם זיהו שני החוקרים "קיצורי דרך" קוגניטיביים אשר לטענתם מקלים על בני אדם לקבל החלטות. אותם קיצורי דרך, או יוריסטיקות כפי שמכנים אותם טברסקי וכהנמן, הם בעצם קיצורי דרך לפתרון בעיות, אשר אמורים להוביל אותנו במהירות לתוצאה טובה יחסית, גם אם לא הטובה ביותר. היוריסטיקות מאפשרות לנו להכליל בצורה מוצלחת על סמך כמות מועטה של מאמץ מחשבתי, באמצעות הסתמכות על גורם מרכזי אחד והתעלמות מגורמים אחרים. אומנם לרוב היוריסטיקות שלנו מאוד יעילות, אך כמו כל תבנית חשיבה, הן גם יוצרות מגוון של טעויות שיפוט ואינטואיציה, כמו גם עיוותי חשיבה, עליהם טברסקי וכהנמן מיקדו את מחקרם.

אז איך כל זה קשור לאימון אישי?

עצלנות קוגניטיבית ושפע היוריסטיקות שאנו מיישמים, מגדירות עבורנו לא רק את המציאות החיצונית, אלא גם את מחשבותינו ורגשותינו. אלה הן תבניות חיינו. לצורך העניין, אלה תבניות חיינו המגדירות עבורנו מה אפשרי בחיים ומה לא, מה נכון ומה לא, מה מותר ומה אסור, מה ערכנו, מה הפוטנציאל שלנו ואיך נוכל לממש אותו. לדוגמה, כשאנו מוצאים את עצמנו מול אתגר חדש בעבודה, משבר בזוגיות או צומת אישית או עסקית, אנחנו אוספים מידע על הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים, ומנסים לעבד את המידע בעזרת תבניות החשיבה שלנו. אלה אותן תבניות חשיבה המבחינות בדרכי הפעולה האפשריות, מחשבות סיכונים אפשריים, סיכויי הצלחה וכד'.

אומנם, תבניות חיינו הכרחיות כדי שנוכל לתפקד בתוך שפע המידע והאפשרויות המקיף אותנו. הן בלתי נמנעות וחשובות. אך עם זאת, לעיתים קרובות אותן תבניות מגבילות אותנו, מצרות את עינינו ומכהות את שיפוטנו. לעיתים הן בונות לנו חומות או גבולות המונעים מאיתנו לחוות הצלחה, סיפוק או הגשמה בעבודה, בזוגיות ובמערכות יחסים.

הדרך לפרוץ את תבניות החשיבה שלנו היא לאתגר אותן, לעמת אותן מול שאלות שלא נשאלו מעולם, ותבניות חשיבה חלופיות אשר מרחיבות את נקודת מבטנו. זהו התהליך שמציע אימון אישי.  

אימון אישי מאפשר לאנשים לשאול את עצמם שאלות חדשות שלא שאלו את עצמם מעולם. אלה שאלות הבנויות כך שיאתגרו את תבניות החשיבה שלנו, ישקפו וירחיבו אותן אל עבר פוטנציאל חדש. אלו שאלות אימוניות, המובילות אותנו לתשובות חדשות החורגות מתבניות החשיבה הישנות שלנו ומאפשרות פריצות דרך.

כדי לגלות בעצמכם מה ההבדל שאימון יכול לעשות בחייכם, צרו עימי קשר
לקבלת מאמרים חדשים ישירות לתיבת המייל שלכם, שילחו את המילה "מאמרים".

המאמר לקוח מתוך אתר BeyondCoaching.co.il > מאמרים בנושא אימון אישי

שחף שניר, מאמן אישי ועסקי.www.beyondcoaching.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב