דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה שידה עתיקה? 

מאת    [ 28/01/2011 ]

מילים במאמר: 530   [ נצפה 2911 פעמים ]

שידות הן לפעמים מעטפת לחפצים גשמיים שמרכיבים את ספר הזיכרונות שלנו. כמעט לכולנו יש את השידה האחת שמנתבת אליה את כל מה שחשוב - לא ליום יום דווקא אלא יותר למה שהיינו - מכתבים מהתקופות השונות בחיינו, תמונות שלא הספקנו לשים באלבום, מסמכים שאסור לאבד ועוד - ציורים של הילדים, כרטיסי ברכה, מזכרות ופיציפקס. ועכשיו דמיינו שהשידה הזו שלכם, השידה המיוחדת שלכם היא שידה עתיקה, נאמר למשל מסין... ובפעם הבאה שתפתחו את  המגרה לחפש משהו, או סתם לשקוע רגע בנוסטלגיה- חישבו על אלו שפתחו מגרה זו לפניכם.... מה היה בה...מי היו הם?

רהיטים עתיקים רבים מגיעים מסין, שם החלו לבנות שידות מעוצבות מעץ כבר לפני אלפי שנים,לפני זה היו תיבות ובאמנות שהלכה והתעדנה הסינים שיכללו ומזערו שידות מעוצבות אלו  לחפצי חן מרהיבים ומעוטרים. בין אלו לבין תיבת העץ הגולמי, מצויות כל שידות העץ האחרות. כולן נעשו כדי לספק יצר קדום - אחסון וסדר, אספנות, סודות שמורים...

ברהיטים עתיקים, הטיבטים פיתחו טכניקות מורכבות של עיטור וציור, איתן קישטו שידות עתיקות מעוצבות מעץ  כדי לומר שבתוך שידות עתיקות מעוצבות אלו מאוחסנים חפצים בעלי ערך גבוה. הכנת רהיט עתיק - שידה עתיקה - לא הייתה דבר של מה בכך - בתרבות נוודית -מקור העם הטיבטי, היו מעט רהיטים עתיקים מעוצבים- שוב התיבה רבת השימושים שנישאה על בהמות משא, הכילה את הרכוש המשפחתי ובתקופות של חניה שימשה כרהיט. מאוחר יותר  ועד כמעט בימינו היו רוב הטיבטים חקלאים - אריסים ועצמאיים. רהיטים עתיקים מפוארים רבים ושידות עתיקות רבות נעשו במנזרים ובאחוזות גדולות אך במשקי הבית הקטנים, כל רהיט היה חשוב ובכל שידה מעוצבת  מעץ השקיעו מחשבה, מאמץ ואף רגש: הסמלים המצוירים על השידה העתיקה נבחרו בקפידה ולאחר תכנון, וכמו בציור, נבחרה הקומפוזיציה הסופית של צבעים, מרקם וסוגים שונים של עיטורים ליצירת התוצאה הסופית -שידה מעוצבת אשר תוצמד לאחד מקירות הבית ותוסיף כבוד לבעליו. ואכן, כיום, השידות העתיקות הטיבטיות הן יוצאות דופן ומקסימות בצבעיהן העזים ובטכניקות העיטור המיוחדות - והן שידות מעוצבות אשר מוסיפות יופי וחום לסביבתן. אצל ההודים -רהיטים עתיקים  ושידות מעוצבות נעשו מעץ מלא  למטרות שונות - כאשר נסעה הכלה לבית בעלה לקחה עמה שידת עץ מיוחדת - שידת כלולות.  שידה מעוצבת כזו, רהיט מעץ טיק, עוטרה בחתיכות של מראות שנועדו לשמירה מפני כל דבר רע הרוצה להיכנס לשידת העץ. המראות בדרך כלל היו עגולות וסימלו את כל משמעויות העיגול רב העוצמה, אך בהקשר זה-בעיקר פריון ולידה של בנים רבים. בשידות עץ אלו (שנקראו דמטשיה) גולפו בדרך כלל זוגות של חיות-הרבה פעמים ראש של סוס מכל צד כסמל למרכבת הכלולות אך גם טווסים ועוד חיות. בשידות עץ עתיקות אלו מוצאים לפעמים תא סודי לתכשיטי האישה.

שידה מעוצבת זו הייתה הרהיט הפרטי של הכלה - דבר בעל משמעות בשביל אישה שנותקה באחת ממשפחתה ומכל חייה הקודמים ונמסרה לבעלה ולמרותה המוחלטת של אמו. שידות מעוצבות עתיקות רבות נעשו לאיחסון כלים במטבח וליתר חדרי הבית. שידות עתיקות שנעשו למטבח, נותרו מתאימות ושימושיות גם לימינו אנו בדיוק לאותה מטרה של אחסון כלי אוכל ולעיתים אף מתכננים מטבח מודרני המשלב שידות עתיקות מעץ מלא, כמכלול אחד.

 באשר הן, כרוב הרהיטים העתיקים, היו השידות עשויות עץ, ועל כן מסוגלות לשרוד שנים רבות ואכן, אותן שידות מעוצבות שנעשו בתשומת לב, והיו עשויות כהלכה, שרדו כדי שנוכל כיום להמשיך ולרהט בהן את בתינו ולאחסן בן את כל שהופך אותנו לייחודים     ולחד-פעמיים - ממש כמו שידה עתיקה. 

 

 

 

 

מרקופולו | marcopolo                                                                                   הצטרפו אלינו לפייסבוק  - https://www.facebook.com/marcopolo.design    מרקופולו – בית קונספט לעיצוב וריהוט, מציע ללקוחותיו גישה חדשה המשלבת סגנונות ריהוט שונים, מגוון אלמנטים ארכיטקטוניים ופריטים משלימים. הפריטים במרקופולו הם בעיקרם יחידים - רהיטים עתיקים הנאספים באסיה וריהוט עכשווי המיוצר בעבודת יד ובהזמנה מיוחדת. מרכיבים אלה יוצרים סגנון אקלקטי,מיוחד ומעניקים אפשרות לעצב בית מסוגנן ומעודכן בו שולט הביטוי האישי.מגוון הפריטים והרהיטים במרקופולו מורכב מאוספים של רהיטים עתיקים ורהיטים מעץ מלא - ויטרינות עתיקות, ספריות מעוצבות, שידות מיטה לחדר שינה, שידות מעוצבות, שולחנות קפה מעץ, קונסולות לכניסה, מראות מגולפות, שולחנות כתיבה עתיקים מעץ מלא, שידות לאמבטיה, שידות מעץ מלא, שידות טלויזיה מיוחדות, שולחנות אוכל מעוצבים: שולחנות אבירים, שולחנות אוכל מעץ, שולחנות כפריים, פינות ישיבה, ארגזים ומזוודות, גופי תאורה, ספסלי גינה, רהיטים מעץ טיק, פסלים ומזרקות, עמודי עץ צבעוניים ועתיקות גינה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב