דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי 

מאת    [ 27/01/2011 ]

מילים במאמר: 1232   [ נצפה 2682 פעמים ]

הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי
תקציר הרצאה של ד"ר דני לוסקי בכנס הבינלאומי
לרפואה משולבת, ירושלים, אוקטובר 2010

נושא ההרצאה:
מודל יישומי של הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי.
חזון הרפואה המשולבת.

כמה משפטים על הרקע המקצועי שלי ועל המחקר.  אני איש חינוך. אני מאמין שחינוך הוא מפתח להצלחה, ערכים חיוביים הם מרשם לבריאות טובה. כל חיי עבדתי עם ילדים, נוער ומבוגרים במסגרות חינוכיות. ניהלתי מתנ"ס, הייתי יו"ר הנהלה של מתנ"ס, יו"ר הנהלה של בתי ספר תיכוניים, מפקח במשרד החינוך. בשנים האחרונות אני ראש מכללת לוסקי להכשרת מטפלים, מנחים ומאבחנים בשיטת לוסקי.
החזון שלי על בריאות כתהליך חינוכי הביא אותי לחקר הרפואה המשולבת. בין השנים 2003 עד 2007 ערכתי מחקר איכותני פנומנולוגי על הרפואה המשולבת. במהלך המחקר שהיתי חודש ימים כאורחHospital  Global במונט אבו בהודו, ראיתי שם מודל של רפואה משולבת בפעולה. ביקרתי ושיתפתי פעולה עם מספר מרכזים רפואיים בארץ  וערכתי ביקור באסף הרופא שהיה חלוץ שילוב הרפואה המשלימה. הדרכתי את הצוות הרפואי בבי"ח הרצוג בירושלים במשך כשנה במסגרת פרויקט מהות החיים. שהיתי במנזרים ואשרמים, למדתי והתנסיתי בשיטות רבות של הרפואה המשלימה. ערכתי מחקר איכותני עם מטופלים ומתנדבים רבים, קראתי חומר רב ממקורות שונים, פירשתי אותו תוך בדיקת הממצאים עם חוקרים אחרים, רבנים, מקובלים, ונזירים.  כתבתי את עיקרי המחקר שלי בספר שנקרא "הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי".

להלן ממצאי המחקר:
לרפואה המשולבת בשיטת לוסקי יש חמישה מאפיינים: סולם הבריאות, המנוע לשינוי, תרופות לוסקי, סל הטיפולים ומעגל המטפלים.
 
סולם הבריאות
הסולם כולל 32 אינטליגנציות, היוצרות ארבעה רבדים. ממצאי המחקר מראים כי לכל אדם יש 32 אינטליגנציות וערכי חיים בפרופיל ייחודי, דרכן הוא מבין את החיים ובאמצעותן הוא משיג יעדים ויוצר מציאות. כל אינטליגנציה כוללת מגוון משתנים שיוצרים בניהם קשרי גוף נפש. (איבר, ערך, צליל, צבע, זמן, מרחב) 32 איברים בגוף מקושרים ל- 32 ערכיי חיים. ערכי חיים חיוביים ישפיעו על תפקודי הגוף לטובה, כמו שטיפול תרופתי או ניתוח ישפיעו גם על הגישה לחיים. הכל קשור. את האינטליגנציות וערכי החיים ניתן לאמן כמו שריר על פי הרצון החופשי. הממצאים מראים כי כאשר ערכי חיים משתנים גם המציאות משתנה.
ארבעה רבדים ע"פ לוסקי
32 האינטליגנציות כאמור יוצרות ארבעה רבדים, אם נתבונן על כל רובד בנפרד, נמצא ברובד הגופני 12 אינטליגנציות המאפיינות צורך בביטחון אישי, צורך בקורת גג, ובריאות הגוף. ברובד הרגשי נמצא 10 אינטליגנציות המאפיינות אהבה ומוצריה כגון: שייכות, התייחסות, פרגון, חיבוק, מילות עידוד, הערכה ועוד. ברובד השכלי  נמצא 7 אינטליגנציות המאפיינות קריירה, אמונות, גישות, וערכי חיים. ברובד הרוחני נמצא 3 אינטליגנציות המאפיינות את היכולת לתת, רצון חופשי, מימוש עצמי, ייעוד, חזון ומשמעות. ארבעה רבדים משקפים את הגישה ההוליסטית להתבוננות על האדם השלם, על הצרכים, הרצונות שלו, האתגרים, המשימות שלקח על עצמו, לחיים מלאים ולבריאות שלמה.
 
המנוע לשינוי
המאבק הבלתי פוסק בין הרצון לתת והרצון לקבל, מעצב את הרצון החופשי ומחייב התבוננות ומודעות. הרצון לקבל הוא פעולה אנושית טבעית המושכת כלפי מטה אל הרובד הגופני, כאשר "אני" נמצא במרכז, בעוד שהרצון לתת מחייב מאמץ ועליה בסולם אל הרובד הרוחני, כאשר "האחר" נמצא במכרז. המעבר מהרצון לתת לרצון לקבל ולהיפך, הוא שמחולל שינוי במבנה האישיות. אם אדם תמיד בקבלה, השינוי המתבקש הוא לתת מעצמו. אם אדם רק נותן מעצמו, התרופה שלו היא לקבל לעצמו. העלייה והירידה בסולם הבריאות היא המנוע לשינוי.
 
תרופות לוסקי
תרופות לוסקי הן פעולות אנושיות פשוטות המכוונות לקבלה או לנתינה. הכוונה המתלווה לכל פעולה היא שהופכת פעולה אנושית פשוטה לתרופה. מחקרים רבים מצביעים על מתאם חיובי גבוה בין פעולות אנושיות מכוונות ובריאות. דוגמא לתרופה: "לך לארון הבגדים ואסוף את כל הבגדים שלא לבשת שנתיים או יותר. העבר אותם הלאה לאדם אחר, עשה כך מתוך כוונה לתת מעצמך לאחר". איסוף בגדים ללא אבחנה כמו בולמוס אכילה הוא סוג של רצון לקבל. פעולה ההפוכה למצב הטבעי - במקום לקבל לתת, מחוללת שינוי ערכי חינוכי. שינוי ערכי, כמו שינוי מבנה אישיות, יוצרים מציאות חדשה.

סל הטיפולים בשיטת לוסקי
ממצאי המחקר מראים כי יש צורך להתאים שיטת טיפול על בסיס יכולתה לטפל ברובד מסוים. אציג כמה דוגמאות בכל רובד: טיפולים מתאימים ברובד הגופני הם: תנועה, דיקור, תזונה, וכמובן כל סוגי התרופות והניתוחים. טיפולים מתאימים ברובד הרגשי הם: פסיכודרמה, אמנויות, מוסיקה שיר, סיפור, ציור, פיסול, ריקוד, תהליכי חוויה. טיפולים מתאימים לרובד השכלי הם: שיחה על ערכי חיים, שיתוף, דמיון מודרך. טיפולים ברובד הרוחני הם: מדיטציה, תפילה, חזון, ייעוד ומשמעות. במהלך טיפול, לא נבקש מאדם לעשות מדיטציה כדי להשלים את החוסר שלו ב- B12 , גם לא נבקש ממטופל להימנע מאכילת גבינות כדי לטפל במערכת יחסים זוגית. אנחנו נבחר טכניקה לטיפול על בסיס יכולתה לטפל ברובד מסוים. נטפל בחוסר B12 באמצעות תזונה נכונה ובזוגיות נטפל באמצעות שיחה, או פסיכודרמה.
מסע האינטליגנציות
ממצאי המחקר מראים כי כל פעולה אנושית היא מסע בארבעה שלבים. כל תופעה מתרחשת בו זמנית בכל ארבעת הרבדים. נמצא כי החוסר הרגשי - אהבה ומוצריה הוא המניע כל תהליך אנושי.

סיפור טיפולי מסביר את ממצאי המודל לטיפול בשיטת לוסקי: רופא שאיתו אני עובד בשיתוף פעולה מקצועי, שלח אלי לטיפול חולה שאובחן אצלו לחץ דם גבוה. הרופא לא מצא צורך לכלול בטיפול תרופות להורדת לחץ הדם בשלב זה, והמליץ על טיפול משולב. בשיחות שהיו לי עם החולה, הוא חזר על משפטי מפתח שמתארים את מצבו בכל אחד מארבעת הרבדים: הנה משפטי מפתח שמתארים את המציאות ברובד הגופני: "אני לחוץ כל הזמן, אין לי זמן, אין לי זמן אפילו לפגוש את עצמי, הגוף שלי כולו כואב, אני אוכל כל הזמן בלי אבחנה, המשקל שלי ולחץ הדם שלי בשמיים". הנה משפטי מפתח המצביעים על החוסר הרגשי שהוא גם המניע את כל התהליך: "אני כועס מאוד, אני כועס בעיקר על אלוהים, איזה מין עולם הוא ברא". הנה משפטים שחוזרים על עצמם ומציגים ערכים שגויים ברובד השכלי: "אמרתי לך,  ידעתי, אני יודע אני יודע,  אני תמיד עושה עבודה טובה, תמיד, תפנה רק אלי אל תשאל אנשים אחרים". הנה משפט המציג את חוסר האיזון ברובד הרוחני: "אני רוצה הכל לעצמי רק בשבילי, אני לא שבע משום דבר" .
הטיפול יהיה משולב  -
ברובד הגופני נבחר לטפל בבולמוס האכילה באמצעות שינוי תזונתי, פעילות גופנית, ודיקור, ובבעיית ניהול הזמן נטפל באמצעות משימות אימוניות. ברובד הרגשי נבחר לטפל בכעס וחוסר אהבה עצמית באמצעות פסיכודרמה ואמנויות. ברובד השכלי נטפל בידענות, בצדקנות וביהירות באמצעות שיחה על ערכי חיים חיוביים ודמיון מודרך. ברובד הרוחני נבחר לטפל בלחץ הקבוע באמצעות מדיטציה יומית, שינוי הרגלי חיים, ובמקרים מסוימים גם שיחה על חזון, משמעות וייעוד. הטיפול המשולב יגע בשורש הבעיה ברובד הרגשי במטרה לייצב ואף להגדיל את הסיכויים להורדת לחץ הדם.
 
מעגל המטפלים
הטיפול ברפואה המשולבת בשיטת לוסקי מתבצע בעשרה שלבים מובנים של מעגל המטפלים, כך שהטיפול מביא בחשבון ערכי חיים, מעגלי חיים, הרגלים, משפחה, חברה, עבר, הווה עתיד, עבודה, קריירה, צרכים רגשיים, צרכים גופניים, משמעות ,דימוי עצמי, טיפול באדם השלם. התהליך אותו עובר המטופל הוא תהליך חינוכי שמחולל בסופו של דבר שינוי ערכי, לצורך שינוי המציאות.
 
חזון הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי (דמיון מודרך)
בדמיונכם אתם בחדר מיון במרכז רפואי. חולה מגיע ורופא חדר המיון מאבחן בעיה. לאחר טיפול ראשוני החולה נשלח למחלקה מתאימה להמשך טיפול. במחלקה נמצא צוות רפואי ומטפל הוליסטי. רופא המחלקה מתייעץ עם המטפל ההוליסטי של המחלקה ביחס לבעיות הנפשיות של החולה. הרופא מחליט על טיפול תרופתי לצד שיחות אישיות, תזונה, דיקור, והפנייה לעבודה בקבוצת תמיכה. לאחר שמצב החולה מתייצב, הוא מופנה למחלקה לרפואה משולבת, שם נקבעת לו תוכנית טיפולית משולבת הכוללת: תזונה, דיקור והשתתפות בקבוצת תמיכה. במחלקה לרפואה משולבת מתקיימות פעילויות קבע כמו מדיטציה, תרגול יוגה, מפגשי הקשבה ותמיכה, לחולים ומשפחותיהם.

זה החזון שלי לרפואה משולבת, זה המודל האינטגרטיבי שאני מבקש ליישם במרכזים רפואיים בארץ ובעולם. זה מה שאני ומורים נוספים מלמדים במגמה הארבע שנתית להכשרת מטפלים במכללת לוסקי.
 
כותב המאמר: ד"ר דני לוסקי. יוצר ומפתח שיטת לוסקי.
שיטת לוסקי נלמדת במכללת לוסקי בתל אביב.
לימודי רפואה משלימה www.lousky.co.il

 

ד"ר דני לוסקי- מרכז טיפולים שיטת לוסקי http://www.lousky.org/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב