החיים בתרבות צרכנית מחייבת אותנו, ה"תרבותיים", לצרוך כמו כולם כדי להשתייך. להיות חלק.
הרי לא ייתכן כי נשכח את המכשיר הסלולרי יום אחד בבית (מה שלפני 15 שנה היה בגדר מותרות של עשירים מופלגים), או שנתלבש רחמנה ליצלן בבגדים שאינם תואמים את האופנה האחרונה, מכסימום מהשנה שעברה.
זה מקיף אותנו: טלויזיה, רדיו, שלטי חוצות מלמדים אותנו ללא הרף מה ואיפה לקנות. זה חודר אלינו בכל החושים ואנו רק רוצים להיות שם, להישאר חלק, מהקבוצה, מהחברה, ומהתרבות הישראלית (בהכללה כמובן).
ובמקביל, הבנקים משווקים את מוצר חודש, ההלוואה. עוד בור שקל מאד להישאב לתוכו.
אז מה עושים? איך לא שוקעים?
במילה אחת: ערכים.
מה זה ערך? זה מה שבאמת חשוב בחיים, מה שתלחמו בעבורו ותרגישו נכות ללא קיומו בחייכם.
ערך הוא מה שתרצו שילדכם ילמדו בבית.
אנו לא מורגלים לחשוב על הוצאות שוטפות באותה נשימה עם ערכים נשגבים (כמו אהבה , שלום, יושר וכו'). יחד עם זאת, זהו כלי שימושי וחזק למניעת בזבוזים מיותרים.
איך זה עובד?
את מסתובבת בקניון ולפנייך חנות אהובה עורכת מבצע. את עוצרת לרגע של התלבטות, ואת רגילה להתלבט: האם זה באמת מה שאני רוצה? האם אני באמת אוהבת את זה? האם המחיר אטרקטיבי? את ההתלבטות המסורתית להחליף בשאלות הבאות:
1. במידה וארכוש, איזה ערך זה ישרת עבורי?
2. האם ערך אחר יפגע באותו זמן?
3. במידה וכן, איזה ערך יותר חשוב בתקופה זאת של חיי?
כמה פשוט , ככה יעיל.
וטיפ נוסף:
תשתמשו בכלי הזה גם מול הילדים כשהם רוצים לקנות משהו, וכבר הרווחתם העצמה של ערך נוסף (חינוך).
בהצלחה!
גלית נבון
יועצת ומאמנת לכלכלת המשפחה
כלכלנית ומאמנת אישית