דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמאות חקלאית 

מאת    [ 27/01/2011 ]

מילים במאמר: 529   [ נצפה 2461 פעמים ]

שמאות חקלאית עוסקת בהערכת שווי קרקעות חקלאיות בישראל. קרקעות חקלאיות בישראל הן משאב נצרך וככאלה מהוות מקור כח לבעליהן. הגדרת קרקעות חקלאיות כוללת חלקות, מטעים, משקים, נחלות ושדות. שמאות חקלאית נדרשת עבור מספר רב של מטרות וניתנת למספר רב של גורמים, וביניהם: חברות חקלאיות, חקלאים פרטיים, חברות ביטוח, חברות ממשלתיות וכל בעל עניין. כיום תחום זה חשוב יותר מאי פעם בכל הקשור להגדרת קרקע חקלאית, ייעוד הקרקע וקבלת פיצויים על שינוי יעוד.

 

תפקידו של שמאי חקלאי הוא להעריך ולהתמחות בהערכת שווי הקרקע החקלאית, ובמגוון הבעיות והקונפליקטים העומדים בפני בעל הנכס החקלאי לרשויות הרלבנטיות בישראל. ולכן, שמאי חקלאי צריך להיות מעורה בחוקי המיסוי הרלבנטיים ויבצע את עבודתו באופן פרטי או מתוך חברות הביטוח השונות. פעמים רבות יעסוק שמאי חקלאי בסמיכות לזו של שמאי מקרקעין. מפורטים מטה מטרות השמאות החקלאית ויעדיה:

 

שמאות חקלאית לשם הערכת נזקים:

פעמים רבות, שמאי חקלאי נזעק להערכת נזקים שונים בתחום החקלאות אל מול חברות הביטוח השונות. נזקים אלה יכולים לכלול הן נזקים שנגרמו לגידולים החקלאיים והן נזקים שנגרמו לציוד חקלאי, מערכות השקיה וחממות. הנזקים יכולים להיות כאלה אשר נעשו בזדון או חבלה מכוונת (הצתה, גניבה) או נזקים עקב פגעי טבע שונים (שיטפון, סערות, רעידת אדמה וכו'). על מנת להעריך נזקים אלו על שמאי החקלאות לאבחן את הנזק, לבצע ראיונות עם המגדלים, ולכתוב חוות דעת מנומקת ומוסברת לחברת הביטוח או הרשויות הרלבנטיות לגבי סוגי הנזקים השונים לשם קבלת פיצויים.

 

שמאות חקלאית לצורך הערכת שווי:

הערכת שווי הקרקע החקלאית, בדומה לתחום הנדל"ן, נדרשת לשם מגוון עיסקאות הנעשות על ידי בעלי הנכסים, ביניהם: עסקאות מכר, אומדן שווי נכסים לצורכי פירוק, שותפויות וכינוס נכסים, שווי שוק למטרות ירושה, אומדן פיצוי לשטחים חקלאיים וכו'. הערכת השווי כחלק משמאות חקלאית יכולה להיעשות על מבני המשק, ציוד חקלאי, וגידולים חקלאיים. בדיקת שמאות חקלאית, פעמים רבות תכלול הערכה של הנכס כולו, לרבות מבנים, קרי שילוב של שמאות חקלאית ושמאות מקרקעין. תהליך העבודה של שמאי חקלאי במקרה של אומדן שווי ערך הוא איסוף מידע על הנכס וסביבתו, חישוב היטלים הנגבים בו ועריכת אומדנים נוספים, על מנת לנסות לקבל תמונה רחבה על שווי הנכס.  

 

שמאות חקלאית לצורך מתן חוות דעת משפטית:

שמאי חקלאי מוסמך להציג חוות דעת אל מול בית המשפט במגוון נושאים בהם רואה עצמו בעל הנכס כנפגע. תחומים אלה יכולים לכלול: הפקעת קרקעות חקלאיות על ידי הרשויות והמשרדים השונים (כביש 6, רשויות מקומיות וכו'), תוספות בנייה, ליווי מכרזים ועוד. חוות דעת כזו של שמאי חקלאי תיחשב בבית המשפט כעדות מומחה. כמו כן, שמאי חקלאי ייתן יעוץ וחוות דעת אל מול מנהל מקרקעי ישראל, בנושאים של שינוי ייעוד הקרקע, דמי היון, דמי חכירה ועוד.

שמאי מקרקעין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב