דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתחסן או לא להתחסן זו השאלה. 

מאת    [ 26/01/2011 ]

מילים במאמר: 962   [ נצפה 2688 פעמים ]

הגשם הראשון כבר כאן, החורף בפתח ועימו עונת השפעת והמחלות. הורים ומבוגרים רבים מתלבטים בשאלה אם להתחסן כנגד השפעת או לא. אתחיל ואומר, כי האחריות על בריאותו של כל אחד מאיתנו נמצאת בידיים שלו ולא של רופא או אף מטפל אחר. אפשר להתייעץ ואף רצוי, אבל ההחלטה בידיים שלנו ואיש אינו יכול להחליט עבורנו אם להתחסן אם לאו.

הדבר החשוב ביותר הוא לקבל את מירב האינפורמציה ולקבל החלטה מושכלת בהתאם למצב האישי שלנו ולנטייתנו. זו המטרה של מאמר זה – להציע כמה שיותר מידע בכדי שתוכלו לקבל החלטה שנשענת על עובדות ונכונה עבורכם.

אני לא ממליצה לאיש אם להתחסן או לא, כפי שכתבתי בתחילת דבריי, זו אחריות של כל אחד מאיתנו, אני יכולה להביא את העובדות ואת דעתי האישית, שאינה נכונה יותר או פחות מזו של כל אחד אחר, ולאפשר לכם לקבל את ההחלטה שהכי נכונה עבורכם.

פעמים רבות בקליניקה שלי פונים אלי הורים מודאגים ומטופלים בשאלה האם לחסן את עצמם ו/או את ילדיהם בין אם מדובר בחיסוני ילדות (עליהם אפרסם מאמר בנפרד) ובין אם מדובר בחיסון העונתי לשפעת.

כמה מילים על חיסון השפעת.

החיסון נגד שפעת מורכב מנגיפי שפעת מומתים. על פי רוב, החיסון כולל בתוכו שלושה סוגים שונים של נגיפים. מפתחי החיסון טוענים, כי הם מעדכנים את החיסונים משנה לשנה על פי תחזית נגיפי השפעת לעונה הקרובה, ועל כן יש צורך להתחסן מדי שנה. בשנתיים האחרונות כולל החיסון בתוכו גם חיסון כנגד שפעת החזירים. מדינות מסוימות אסרו על חיסון משולב כנגד שפעת ושפעת חזירים לילדים מתחת לגיל 5, בעקבות תופעות לוואי חריפות ואף יש חשש כי הובילה למותו של ילד.

יעילות החיסון מוטלת בספק, בכל מקרה לא יבטיחו לכם, כי אם תתחסנו לא תחלו כלל בשפעת, אלא כי הסיכוי שתחלו נמוך יותר, כיוון שהגוף מפתח נוגדנים כנגד אותם נגיפי שפעת מומתים שהכיל החיסון. משרד הבריאות הישראלי מדבר על הקטנת הסיכון בכ 60%-85% יש מחקרים המצביעים על אחוזים נמוכים הרבה פחות. וכי בקרב פעוטות ותינוקות ומבוגרים מתחת לגיל 65 יעילות החיסון היתה זהה לזו של פלסבו (מצורף למאמר מקיף בנושא באתר חיסונים). עם זאת, חשוב לציין, כי אם יותקף הגוף על ידי נגיפי שפעת שונים מאלו שניתנו בחיסון, לא תהיה כמובן כל אפקטיביות לחיסון.

הסכנה ממחלת השפעת לאנשים בריאים – לא נעים להיות חולה בשפעת. כל מי שהיה אי פעם חולה בשפעת יגיד לכם זאת. עם זאת לאנשים בריאים, מעבר לאי הנעימות וכמה ימי חופש מבית הספר או העבודה, לא צפויות תופעות לוואי או סיבוכים ממחלת השפעת.

אוכלוסיות הנמצאות בסיכון – אפרט על כך בהמשך – מומלץ בהחלט להתחסן, שכן מחלת השפעת עלולה להחליש את מערכת החיסון שלהם החלשה ממילא, ועל ידי לגרום לסיבוכים מסוכנים, ובמקרים מסויימים אף למוות.

חברות התרופות וקופות החולים – שאמנם מחסנות חלק מהאוכלוסייה בחינם, אך מקבלות מימון ממשלתי בגין כל חיסון שהן נותנות – ממליצות באתרים הרשמיים שלהם " חיסון נגד שפעת חשוב לכולם, כולל כולם ובלי יוצא מן הכלל." (ציטוט מתוך אתר הכללית מתאריך 6.10.10).

גורם נוסף שעשוי להפעיל עליכם לחץ להתחסן הוא מקום העבודה, המפסיד כסף רב וכן ימי עבודה בגלל עובדים הנאלצים לקחת ימי מחלה בגין מחלתם או מחלת ילדם. גם כאן, הגורם הכלכלי משחק תפקיד חשוב.

משרד הבריאות לעומת זאת מתון הרבה יותר בהמלצות לחסן, והוא ממליץ לחסן אנשים המצויים בסיכון גבוה וכן מטפלים העובדים במסגרת שירותי הבריאות ועלולים בעצמם להדביק את אוכלוסיית הסיכון בשפעת. אתר משרד הבריאות ממשיך ומפרט כי "הסיכון של אנשים בריאים, ילדים ומבוגרים, לפתח סיבוכי שפעת, אמנם נמוך יותר, אך אין מניעה לחסן את מי שמעוניין לחסוך מעצמו ומילדיו את חווית השפעת". ניסוח מתון הרבה יותר מאשר "כולם, כולם בלי יוצא מן הכלל"....

המלצות משרד הבריאות הישראלי לחיסון הן כדלהלן:

אנשים בני חמישים ומעלה ובמיוחד בני 65 ומעלה.

אנשים בכל גיל הנמצאים באשפוז לתקופה ארוכה או לעיתים קרובות.

נשים הרות או בתקופת ההחלמה לאחר לידה. (יש לברר עם הרופא המטפל לגבי ההמלצה להתחסן, מה השיקולים ומה הסיבוכים האפשריים שהוא רואה באופן ספציפי לגבי אותה מטופלת).

תינוקות בריאים בני 6-23 חודשים (דיון נפרד לגבי חיסון בקרב תינוקות בריאים. יש לציין, כי סיבוכי שפעת אצל תינוקות בריאים ללא מחלת רקע נדירים יחסית, וחשוב לברר עם הרופא המטפל מדוע ההמלצה לחסן, ומה הסיכון שהוא רואה לתינוק ממחלת השפעת. השיקול העיקרי קשור לעובדה שילד חולה ובפרט תינוק ופעוט בהחלט חוויה לא נעימה לתינוק ועוד פחות לאמו או לדמות המטפלת).

ילדים בגיל 6 חודשים עד 19 שנים המקבלים טיפול ארוך טווח באספירין כיוון שהם בקבוצת סיכון לפיתוח תסמונת על שם ריי בעקבות זיהום השפעת.

עובדים במערכת הבריאות בבתי החולים ובקהילה וצוותי שעת חירום.

אנשים בכל גיל הרוצים להקטין את הסיכון לחלות בשפעת (שימו לב לניסוח, מדובר באנשים הרוצים מרצונם החופשי ליטול את החיסון ולא בגלל סיכון כלשהו. וגם כאן ההתייחסות היא להקטין את הסיכון ולא לבטלו).

תיירים אשר מבקרים בארצות טרופיות בכל ימות השנה או תיירים אשר מבקרים בחצי הכדור הדרומי בין אפריל לספטמבר.

לסיכום, לפני כל החלטה שאתם מקבלים הנוגעת לבריאותכם ולבריאות משפחתכם בקשו לקבל את מירב המידע והנתונים, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת המסתמכת על נתונים ועובדות. האינטרנט שופע במידע לגבי מגוון חיסונים, תרופות וטיפולים, ואני ממליצה בחום לקרא את הנושאים הרלוונטיים עבורכם, כדי שבכל החלטה שתקבלו תהיו בטוחים שקיבלתם את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם בהינתן הנתונים שהיו בידיכם.

בנוסף, יש הרבה מאד דרכים אלטרנטיביות וטבעיות למנוע את מחלת השפעת ומחלות החורף ולחזק את המערכת החיסונית מבלי לקחת כל סיכון. אפרט על כך במאמר נפרד, אבל שמירה על היגיינה אישית ונטילת ידיים, צריכת ויטמין C באמצעות מיצי הדרים, אכילת פירות הדר ופירות עשירים בויטמין C, פעילות גופנית סדירה, פתיחת חלונות ואיוורור הבית גם בימי החורף, הינם רק קצת מהדרכים בהן תוכלו להפחית את הסיכוי לחלות בשפעת לא פחות מכל חיסון.

אתר משרד הבריאות הישראלי: http://www.health.gov.il/pages/default.asp?maincat=46&catId=264&PageId=1936

אתר בריאות כללית:

 http://www.clalit.co.il/HE-IL/Family/parents/familys+health/articles/Flu_Vaccine.htm

אתר חוסן:

 http://www.hisunim.com/flu.htm

 

ליאת (שפר) בן יעקב  MBA
מטפלת משנת 2004 בשיטת  IPEC בשילוב פסיכותרפיה הוליסטית, איזון גוף ונפש, הילינג, פרחי באך, תרפיה באמנות ובתנועה ועוד.
מנחת סדנאות וקורסים.
בוגרת מכללת רידמן במסלול ארבע-שנתי – איזון גוף-נפש והילינג, ומוסמכת ע"י מוסדות שונים במגוון שיטות ריפוי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב