דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי חשיבה רדיקלית ומה הקשר בינה לבין יצירתיות יתר? 

מאת    [ 25/01/2011 ]

מילים במאמר: 697   [ נצפה 4265 פעמים ]

מהי חשיבה רדיקלית ומה הקשר בינה לבין יצירתיות יתר? / מאת יואב ברנזון

 

 

חשיבה קונבנציונלית

 

חשיבה קונבנציונלית היא חשיבה מסודרת, מתונה, מאופקת וזהירה. זוהי חישבה שמאפיינת את החוגים הבורגניים והמרכזיים של כל חברה או תרבות אנושית.

 

לעומת זאת, חשיבה רדיקלית היא חשיבה קיצונית, יצירתית, חדשנית, מהפכנית, אוונגרדית וחריגה. היא מאפיינת חוגים קיצוניים ושוליים בחברה ותרבות אנושית. 

 

 

 

חשיבה רדיקלית

 

חשיבה רדיקלית אופיינית למספר של חוגים חברתיים: היא אופיינית לחוגי שמאל קיצוני שאינם מכירים בזהותה של המדינה המסורתית השמרנית, לאנשי שוליים השייכים לחוגי מהפכנות ומרידה, לעבריינים שאינם מכירים בחוק, לחוגי סטודנטים קיצוניים, לקבוצות הבוהמה הקיצוניים המתבבסים על יצירתיות חריגה וכיו"ב.

 

חשיבה רדיקלית למעשה אופיינית לכל האנשים שמסתמכים על יצירתיות יתר, אינם מכירים במושגים הקיימים, מנסים לחדש תוך התעלמות מהקייים, אינם מכירים במסורת החברה, שואפים לחברה אחרת לגמרי, חותרים כנגד כל המוסכמות והערכים ולמעשה מנסים "להמציא" את הגלגל מחדש. 

  

 

 

יצירתיות יתר

 

יצירתיות היא דבר מבורך. אבל יצירתיות יתר היא דבר מסוכן. היא מאיימת על כל דבר קיים, ולמעשה יצירתיות יתר מתנגדת לכל דבר בנאלי, קיים, מסורתי, מתמשך ושגרתי.

 

זה בלתי אפשרי לקיים חיים נורמליים ומסודרים בחברה יצירתית מדי, אוונגרדית מדי, קיצונית מדי ודינאמית מדי. כיוון שהבסיס עליו קיימת חברה ותרבות, מדינה ומוסדותיה חייב להיות מבוסס על ערכים קבועים, על מסורת נוהגת, על נורמות שאינן משתנות, על סוג של עקרונות מתמשכים - הרי שיצירתיות יתר מאיימת על אותו בסיס ולמעשה שומטת את הבסיס של כל חבריה וחותרת נגד קיומה.

 

 

 

דוגמאות

 

"מזרח תיכון חדש" - דוגמה לניסיון הכושל לפתור את הסכסוך ישראלי-פלשתינאי בדרכים יצירתיות מדי. הוביל לקריסת התהליך המדיני ולאבידות רבות ברכוש ובנפש ולמשבר אמון חמור יותר בין העמים.

 

"הכלכלה החדשה" - דוגמה לניסיון הכושל להמציא מחדש את חוקי הכלכלה. הוביל לקריסה כלכלית עולמית, לנפילת הבורסות ולמשבר כלכלי שהתמשך על פני מספר שנים.

 

"המשפחה החדשה" - דוגמה לניסיון הכושל להמציא את מוסד המשפחה מחדש. הוביל לשיעור גירושין עצום, משפחות מפורקות, נזק בלתי הפיך למרקם הזוגי והחברתי ואינדיבידואליזם קיצוני.

 

"אופק חדש" - דוגמה לניסיון הכושל להוביל רפורמה חדשנית במשרד החינוך ולשנות את שיטות הלימוד. הוביל לירידה חדה בכישורי התלמידים, בציונים וביכולת התלמידים לקרוא ולכתוב.

 

 

וטיפ לסיום: זה טוב להתקדם, לחדש, ליצור ולהמציא. זה גרוע להפוך את היצירתיות לחזות הכל - על חשבון הבסיס. הבסיס בחיים חייב להיות שמרני, יציב, סולידי ושגרתי. התוספת שעל אותו בסיס יכולה להיות יצירתית, חדשנית ושונה. אבל ברגע שהופכים את היוצרות וגורמים למצב בו הבסיס הוא יצירתי ודינאמי מדי - כל המציאות קורסת כי בסיס יצירתי אינו מסוגל "להחזיק" לאורך זמן את המציאות.

 

 

יואב ברנזון הוא אבי תורת התרפיה הגנטית ומומחה עולמי בתחום הגמילה מהתמכרויות באמצעות שיטת GET שהיא שיטה חדשה ומהפכנית לגמילה באמצעות נטרול גנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב