דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד פועל מנגנון ההתמכרות וכיצד ניתן לנטרל אותו? 

מאת    [ 25/01/2011 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 3261 פעמים ]

 

כיצד פועל מנגנון ההתמכרות וכיצד ניתן לנטרל אותו? / מאת יואב ברנזון

 

 

כל הפעולות של המוח הן פעולות לא רצוניות

 

המוח נראה כמו מערכת של כבישים. מסרים מועברים באמצעות הכבישים הללו, בדיוק כמו מכוניות שנעות בכבישים, ממקום אחד למקום שני. מערכת הכבישים המסועפת הזאת היא מערכת מובנית.

 

פירושו של דבר, שכל עוד כביש מסויים פתוח לתנועה - מכוניות יזרמו בו. כך בדיוק עובד המוח האנושי - הוא פועל בצורה בלתי רצונית בהתאם למערכת הכבישים הקיימת בו. כך למשל, טריגר מסויים במוח (A - עוגת גבינה) יוביל לפעולה לא רצונית (B - תיאבון ואכילה). כל עוד הכביש הזה "פתוח" אצל אדם מסויים - אותו אדם יתקשה מאוד לעמוד בפני עוגות גבינה, וייתכן שעם הזמן הוא יפתח התמכרות לעוגות כאלה. 

 

 לחצו כאן על תמונה

 

גמילה פירושה חסימת הפעולה הלא רצונית

 

כשמדברים על גמילה מהתמכרות כלשהי למעשה מתכוונים לחסימה של אותו "כביש" שמחבר בין הטריגר לבין ההתמכרות. ברגע שמצליחים לחסום את הכביש המסר אינו מועבר במוח ולכן גם הפעולה הלא רצונית אינה מתבצעת.

 

למשל, אם חסמנו את הכביש שמוביל מהטריגר (A - עוגת גבינה) לפעולה הלא רצונית (B- תיאבון ואכילה) למעשה מנענו אפשרות מהאדם לאכול עוגות גבינה. הפעולה הלא רצונית נגדעת ואינה מתרחשת יותר. במקומה תיתכן פעולה אחרת (C - ריצה בפארק או צפייה בסרט או כל דבר אחר).   

 

לחצו כאן על תמונה

 

ניתן להיגמל מכל התמכרות 

 

כל התמכרות היא פעולה לא רצונית. אבל מה שמיוחד בהתמכרות היא שזו פעולה לא רצונית מזיקה שגורמת להרס או לסבל ולכן חשוב כל כך להפסיק אותה בצורה אפקטיבית.

 

חשוב להבין שכל האנשים פועלים בצורה לא רצונית. מה שמפעיל בני אדם זה המוח שלהם. המוח מבוסס על העברת מסרים חשמליים בין נקודות שונות בתוכו, בהתאם למערכת "הכבישים" שקיימת אצלו בראש. ברגע שאנחנו חוסמים כביש מסויים - אנחנו למעשה שולטים על ההתנהגות הלא רצונית שלנו ו"מנתבים" את הזרימה החשמלית לכיוון שאליו אנחנו רוצים. כמו בדוגמה שלמעלה, על ידי חסימת הכביש בין נקודה A לנקודה B הסטנו את "התנועה" החשמלית של המוח לעבר נקודה חדשה והיא נקודה C. המשמעות היא ששלטנו על ההתנהגות שלנו ושינינו התמכרות מושרשת של שנים.

 

 

 

7 אחוז מול 93 אחוז

 

אנשים רבים בוודאי יופתעו מאוד לדעת שכמעט כל הפעולות שהם מבצעים הן פעולות בלתי רצוניות ולא פעולות שהן תוצאה של בחירה, אבל זו האמת, והאמת הזו מעוגנת במדע. למעשה, המוח הוא איבר אוטומטי והוא זה שגורם לנו להתנהג, להגיב ולהחליט - הכל בצורה אוטומטית. מבחינה מעשית, יש לנו 7% פעולות שהן תוצאה של בחירה לעומת 93% פעולות שהן אוטומטיות.

 

זו הסיבה מדוע לאנשים קשה מאוד להיגמל מהתמכרויות מזיקות, כי גמילה מהתמכרות או מהרגל אינה קשורה ברצון או בהבנה אלא בפעולה אוטומטית המושרשת במוח וחוזרת על עצמה שוב ושוב מבלי יכולת לעצור אותה. רק כאשר אנחנו "חוסמים" במוח עצמו את הפעולה, ולא ברמת ההבנה או הרצון, רק אז מתרחש השינוי ההתנהגותי והגמילה מההתמכרות.

 

לחצו כאן על תמונה

 

 

וטיפ לסיום: חסימה במוח היא הדרך האפקטיבית ביותר להפסיק פעולה אוטומטית כמו התמכרות ולשנות אותה. בכל דרך אחרת, יהיה קשה מאוד להפסיק פעולה בלתי רצונית. הבנה או פעולה רצונית ומודעת אינה מספיקה כדי להפסיק התנהגות אוטומטית מסויימת, ודאי לא התמכרות מושרשת.

 

 

 

יואב ברנזון הוא אבי תורת התרפיה הגנטית ומומחה עולמי בתחום הגמילה מהתמכרויות באמצעות שיטת GET שהיא שיטה חדשה ומהפכנית לגמילה באמצעות נטרול גנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב