דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות עובדי משק בית 

מאת    [ 25/01/2011 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 5071 פעמים ]

חלקה הגדול של האוכלוסייה המעסיקה עובדים בתחום משק הבית, אינו מודע לכך שגם לעובדים הללו יש זכויות עובדים המוגדרות בחוק. אם אתם חברי הסתדרות וגם אם אינכם משתייכים אליה, אתם יכולים ליצור קשר עם חדר המצב שלה ולקבל עזרה ומידע. אנו נפרט כאן בקצרה את זכויות עובדי משק הבית, על מנת שתהיו מודעים קצת יותר לזכויותיכם.

עובד משק בית על פי הסתדרות העובדים וביטוח לאומי

לפי הגדרת הסתדרות העובדים וביטוח לאומי, עובד משק בית הוא כל מי שמועסק במטרה לטפל באחד מבני המשפחה או על מנת לדאוג לתחזוקת הבית, לבישול, לניקיון ועוד. במקרים אלו, אין הבדל בזכאות של עובד בעל אזרחות ישראלית או זרה ובלבד שהוא בעל רישיון עבודה בתוקף.

אם אתם מתחילים לעבוד עבור אדם כלשהו בעבודה מסוג זה, חייב המעסיק לדווח על תחילת העסקתכם לביטוח לאומי. לאחר הדיווח יחל המעסיק לשלם עבורכם ביטוח בריאות וביטוח לאומי, כפי שנקבע בחוק הנוגע לתחום דיני עבודה. בנוסף, תהיו גם זכאים לקבלת דמי חופשה, תשלום נסיעות, מחלה, הבראה ועוד.

חשיבות הדיווח לביטוח לאומי

כפי שכתבנו, חובת הדיווח לביטוח לאומי חלה על המעסיק שלכם ולא עליכם והוא מחויב לעשות זאת עד שבועיים מיום תחילת עבודתכם. חשוב מאוד לדאוג שהמעסיק אכן מדווח לביטוח לאומי על העסקתכם, מכיוון שהוא זה שנושא באחריות לשלומכם בזמן שאתם עובדים בביתו. במידה שהמעביד לא עושה זאת, תוכלו לפנות אל הסתדרות העובדים.

אם אתם לא מעוניינים למסור את פרטיכם האישיים מסיבה כלשהיא, עדיין חלה חובה על המעסיק לדווח את תחילת העסקתכם לביטוח הלאומי ולשלם עבורכם את דמי הביטוח. על פי חוק, יכול המעסיק לנכות עד שני אחוז משכרכם לצורך התשלום לביטוח לאומי ואת היתרה ישלם מכיסו.

חופשה שנתית והבראה

הסתדרות העובדים, המסייעת לכלל העובדים במשק, תוכל לעזור לכם גם בכל מה שנוגע לזכאותכם לדמי הבראה ולימי מחלה. כל מועסק - ובוודאי גם עובד משק בית - צובר ימי מחלה, עד 90 יום. רוב עובדי משק הבית מועסקים כעובדים שעתיים או יומיים ולכן קחו בחשבון שתהיו זכאים לתשלום על ימי מחלה, רק על הימים בהם הייתם אמורים לעבוד.

בנוגע לדמי הבראה, כל עובד זכאי להם לאחר שעבד לפחות שנה אחת במקום עבודתו. גובה סכום דמי ההבראה שתקבלו ייקבע לפי הוותק שלכם במקום העבודה ולפי היקף המשרה. אם אתם מועסקים כעובדים שעתיים או יומיים, תקבלו דמי הבראה בהתאם לכך.

נסיעות

לפי ההסכם הקיבוצי במשק, אותו מנסה לאכוף הסתדרות העובדים הארצית, כל עובד זכאי לתשלום דמי נסיעות. לפיכך, אם אתם עובדי משק בית שמתגוררים במרחק המצריך נסיעה למקום העבודה, תהיו זכאים לתשלום עבור הנסיעות - עד 21.14 שקלים לכל יום עבודה.

קבלת עזרה וייעוץ מטעם הסתדרות העובדים

ההסתדרות הינה גוף שמטרתו לעזור לכלל העובדים בארץ, לדאוג שיידעו את זכויותיהם וגם יממשו אותן במידת הצורך. אם אתם מעוניינים בקבלת יעוץ ועזרה, משפטית או אחרת, ההסתדרות תוכל לעזור לכם בכך.

לצורך מתן עזרה לעובדים במשק, מפעילה הסתדרות העובדים הארצית חדר מצב, המציע לכם קו פתוח, אליו תוכלו לפנות בשיחת טלפון. כאמור, גם אם אתם לא משתייכים להסתדרות, תוכלו לפנות לקו זה על מנת לקבל את האינפורמציה ראשונית בנוגע למצבכם.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב