דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטמה (קוצר נשימה) 

מאת    [ 15/07/2007 ]

מילים במאמר: 870   [ נצפה 5788 פעמים ]

אסטמה היא מצב של דלקת כרונית בתוך הריאות.ישנה הצרות של דרכי הנשימה בגלל תגובה היפראקטיבית לגירוי מסוים היוצר דלקת תמידית. ההיצרות יכולה להיגרם ע"י כיווץ השריר החלק, בצקת של התאים מפרישי הריר או ריר (mucus) בחלל הברונכי או הברונכיולים. היצרות דרכי הנשימה יכולה להיות כתגובה לחומרים מגרים כדוגמת פולן (אבקת פרחים), קרדית האבק, עישון, אויר קר ופעילות גופנית. בהתקף אסטמה השריר החלק מתכווץ והרקמה העוטפת את דרכי הנשימה מתנפחת כתגובה לדלקת ומפרישה ריר לתוך דרכי הנשימה. פעולות אלו גורמות להצרות קוטר דרכי הנשימה.
תאים מסוימים בדרכי הנשימה (קשורים למערכת החיסון) אחראים על התחלת התהליך של היצרות דרכי הנשימה. תאים אלה משחררים חומרים כדוגמת היסטמין, ולויקוטרינאס הגורמים לשרירים חלקים להתכווץ, להפרשת ריר מרובה והבאת תאי דם לבנים לאזור. התאים משחררים חומרים אלו כאשר הם נפגשים עם חומרים הזרים להם (אלרגנים) או בזמן חרדה ומתחים. אסטמה קיימת גם אצל אנשים ללא רגישות אלרגית, כאשר אדם החולה באסטמה עוסק בפעילות גופנית או נושם אויר קר, תגובה זהה מתרחשת.

אסטמה פוגעת בעשרות מיליוני בני אדם בארצות המתפתחות ומספר החולים בארץ ובעולם עלה בעשור האחרון בלמעלה מ 50%. עד שנת 2000 עלה שיעור התמותה כתוצאה מאסטמה בעולם בלמעלה מ 40%.

בקליניקה אני עד למספר רב של מבוגרים אשר סובלים מאסטמה ומספר רב עוד יותר של ילדים ופעוטות שמאובחנים בתופעה זו ומטופלים במשאפים, הנאלציות וסטרואידים כטיפול זמני וקבוע. המצב הדלקתי שבו נמצא הגוף, גורם לעייפות משמעותית ודלדול של מערכת החיסון. אני מודע לכך שכאשר מגיע למרפאתי היום מבוגר או ילד הסובל מאסטמה, סימן שמערכת החיסון וההגנה נוגדת החמצון בגופו מדולדלות. עד הגעתו לטיפול גופו נאלץ להיאבק בזיהומים כרוניים שתקפו את דרכי הנשימה שלו ואת המערכת כולה.
עם זאת חשוב לומר- כמעט 100% מהמקרים של אסטמה לילדים ומבוגרים אשר מטופלים ברפואה סינית נרפאים או מוקלים בצורה משמעותית ביותר!

אסטמה של ילדים
בדר"כ הילד הוא בריא ומתנהג נורמאלי לחלוטין, אבל סובל מהתקפי קוצר נשימה חוזרים.
בהתקף אסטמטי חמור, הנשימה הופכת להיות קשה, ישנם צפצופים, והמצב הולך ומתדרדר תוך מספר שעות, עד למצב חמור בו עלול הילד להילחם על כל נשימה ונשימה. מצב זה הוא כמובן חמור ונרצה פעולה מיידית בבית החולים. נוכל להבחין בעור ורודכחול בלחיים ורמת חמצן נמוכה בדם. הילד בשלב זה נמצא, לרוב, במצב של פאניקה, פחד ומאבק ובכי בניסיון להלחם לאוויר. מצב זה יכול להמשך שעות, אך במקרים רבים, כאשר נדע איך לטפל בילד, לאט לאט ההתקף יחלוף כמו שלא היה.




גורמים וסיבות:
1)ליחה :
נראה סימנים של ליחה ונזלת כרונית. במקרים מסוימים הליחה מתייבשת והופכת לצמיגית ובלתי ניתנת להוצאה, ובמקרים אלו נוכל לאבחן זאת ע"י אבחנת הדופק, לשון נפוחה ובעלת חיפוי לבן או צהוב.
הליחה נגרמת כתוצאה ממערכת עיכול לא מאוזנת, תזונה לא נכונה וקבלת תרופות כמו אנטיביוטיקה וסטרואידים.
מצבים אלה הם השכיחים ביותר בקליניקה והקלים ביותר לטיפול.
2)חולשה של הריאות:
במצב זה הריאות חלשות כבר מהלידה כתוצאה מהריון לא תקין, מחלות תורשתיות/ גנטיות או כתוצאה מזיהומים חוזרים של הריאות והתקררויות חוזרות.
מצבים אלה הם הכי פחות שכיחים ואף נדירים.
3)סיבות רגשיות:
בעיקר רלוונטי במקרים שהאסטמה החלה מגיל מבוגר יותר. לרוב קורה לילדים או מתבגרים שאינם מבטאים את רגשותיהם, הכעסים והמתח אשר מצטברים בחייהם או כאשר יש טראומה פתאומית אשר גורמת לקריסה של מערכת החיסון .
4)אלרגיה: בדר"כ מאבק, שיער של חתול או כלב, פריחת האביב, מאוד שכיח אך לא תמיד ידוע - אלרגיה לצבעי טעם, ריח , משמרי מזון ואוכל מתועש.


הטיפול ברפואה הסינית הוא יעיל מאוד במצבי אסטמה אקוטית וכרונית.
בחלק מהמקרים יש להתאזר בסבלנות מכיוון שמטרתנו הראשונית היא לבנות את מערכת החיסון, עניין שלוקח זמן אך משתלם מאוד לעתיד.
השילוב המנצח הוא טיפול בדיקור המשלב טיפול בצמחי מרפא המונע את ההתקפים וטיפול משני של צמחי מרפא הנועד לעצור את ההתקף החמור. בנוסף הדרך הטובה ביותר למנוע ולטפל באסטמה היא התחזוקה היום יומית הכוללת:
?תזונה: מסודרת, להימנע ממוצרי חלב, פרות טרופיים, ממתקים, מטוגנים, שומנים, בוטנים, קמח לבן...
?הוספה של תוספי מזון וחומצות שומן חיוניות בהתאמה אישית.
?פעילות גופנית: מחדירה אוויר נקי לריאות, מחזקת את מערכת החיסון, בונה את בטחון הילד, משחררת ובונה שרירים. לא כדאי לעשות פעילות נמרצת מידי ומעייפת מידי, אלה פעילות בונה כמו שחיה, הליכה משחקייה...
?משפחה: ליצור אווירה רגועה ככל שניתן בבית, הרגשה פתוחה ולא חונקת, בלי צעקות, בלי כעסים, יותר הבנה, יותר תשומת לב ובניית הביטחון של הילד.
?פעילות לא טובה: להוריד את הכמות של צפייה בטלוויזיה , משחקי מחשב, או כל פעילות אחרת שבה הילד לא פעיל ונמרץ.
?טיפול במצב אקוטי: עיסוי הוא דבר מאוד פשוט ומאוד יכול לסייע במצבים של התקף אקוטי. ראשית חשוב שההורים יהיו רגועים ולהרגיע את הילד כמה שאפשר לפני שמתחילים בעיסוי. להיות בשליטה על הילד, אבל מאוד בעדינות - לא לכווץ אותו עוד יותר. בכל דרך אפשרית שאתם מכירים, תרגיעו את הילד, שימו אותו על הרגליים שלכם, כך שהאנרגיה החיונית תישמר על מנת להילחם בהתקף עצמו. האסטמה מופיעה לרוב בלילה, לכן יש להתאמן על הילד במשך היום, מכוון שבלילה אנחנו לא במיטבנו וקל לשכוח מה לעשות (הדבר יוסיף מאוד גם לקשר בין ההורים לילד).
נורא פשוט: ניתן להשתמש בשנים כגון- לבנדר, אקליפטוס לימוני מנטה ועל בסיס שמן זית או שמן שקדים.
1)עיסוי השכמות, שני הצדדים, עם האגודלים ולאורך עמוד השדרה מלמעלה למטה, כ - 5 דקות. להוסיף לחיצה בנק' המיוחדות בעורף.
2)עיסוי בית החזה מאחור או בשכיבה, לחיצות עדינות בקצב הנשימה של הילד במרווחים הבין צלעתיים , כ - 5 דקות, להוסיף סיבובי ידיים בתנועת פתיחה.
3)עיסוי כתפיים ולחיצה על הנק' הכי גבוהה בכתף (לחיצה ממושכת, מעט כואב, אבל מאוד יעיל.
4)תפיחות על בית החזה והשכמות.

לבריאות ובהצלחה
זיו אלקלעי
מומחה לרפואה סינית
www.zivmedica.com







זיו אלקלעי מטפל ברפואה סינית מודרנית ומסורתית.
מומחה בטיפול בילדים, גניקולוגיה, אורטופדיה ובעל נסיון רב בטיפול בגיל השלישי.
בטיפולו, נעזר זיו בשיטות טיפול רבות ובעיקר בדיקור סיני (אקופנקטורה), צמחי מרפא, שיאצו, תוזנה רפואית וטאי צ'י (פעילות בונה ומרגיעה).
מטפל במרפאות פרטיות בהוד השרון ובקדימה.
אתר- http://www.zivmedica.com
צור קשר- ziv@zivmedica.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב