דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הסטודנטים אוהבים את הלימודים ? או שמא רק מיעוט נושא את נס הדגל? 

מאת    [ 24/01/2011 ]

מילים במאמר: 679   [ נצפה 2754 פעמים ]

"הסיכוי הגדול ביותר שלנו לאושר טמון בהשכלה" מאת מארק ואן דורן.משפט חזק וכ"כ מחייב....

 רוב הסטודנטים לא אוהבים את הלימודים.

ובכל זאת הם משקיעים ומקדישים זמן רב כל כך ללימודים. מה לדעתכם מניע אותם?

חלקם מעוניינים רק להפטר מהסבל -זהו  מניע חזק מאד!

במשך כל הסמסטר כשהם טובעים בלימודים,במשימות ובתרגילים בלי להנות מהם, החשש מכישלון מניע אותם.בסיומו של הסמסטר הם "משתחררים מהכלא" ,מעיפים את הבחינות,העבודות והספרים לכל הרוחות, וניכרת תחושת הקלה מסחררת עד כדי דמיון לאושר.

האם זהו דפוס מוכר? ובכן אם תנסו להיזכר בתקופת בית הספר כבר אז התחילו ניצנים של...אנחנו כל הזמן בתחרות!

מי קיבל 100?, כמה קיבלת?, החברים שואלים ,ההורים שואלים ,אנחנו רוצים לדעת צ-י-ו-נ-י-ם. ומה עם פרסים שניתנים בתמורה ל...? "אם תקבל ציון מעל 85 נקנה לך ..... "

ומה עם הילדים שלמדו ,אפילו נהנו בזמן הלמידה,יודעים את החומר אבל "לא הלך להם" ,מה איתם? לעיתים הם מסתירים את הציון מהחברים ואולי  אפילו מההורים כאילו שדדו בנק. על מה ולמה?

לעומת זאת יהיו כאלו שיחוו את הלימודים כמו לתור ארץ זרה. ההנאה היא כאן ועכשיו, פוסעים ומתלהבים מהדרך הלא מוכרת ,סקרנים לגלות עוד ,חווים חוויות חדשות.במקרים הללו תחושת סיפוק תלווה את הסטודנטים גם לאורך הדרך.

עקרונית נראה טבעי כי על כל אחד ואחד מאיתנו מוטלת האחריות להבטיח שתהליך הלמידה יהיה מהנה (עד כמה שזה תלוי בנו).יחד עם זאת  עד שהסטודנטים בוגרים דיים לקבל על עצמם את האחריות והבחירה ללימודים מתקדמים ,רובם כבר הפנימו ערכים של מתחרים במרוץ.כאלו שרואים את הסרט האדום בסיומו של המרוץ ולא רואים את מה שנקרא בדרכם ליעד הנכסף.

עוד מתקופת בית הספר היסודי ,חטיבה או תיכון  אנו לומדים ומפנימים מההורים,המשפחה וסיירת בית הספר כי תעודות וציונים הם הם הדבר האמיתי.הם המדד להצלחה .ומה עם חווית הלמוד כמטרה בפני עצמה?

בעודנו ילדים אנו מאד רגישים וקולטים מצוין אותות ומסרים ישירים ועקיפים מהמשפחה,חברים  וכמובן מסגל המורים.

אם בסגל המורים עסקינן ,מה לגבי אסיפות הורים? המורים דואגים לעדכן את ההורים בציוני המקצועות השונים. ומה לגבי סקרנותו של הילד? התלהבותו ממקצוע כזה או אחר? השתתפות פעילה ותרומה לדיונים כיתתיים?עזרה למתקשים ?

 

 בתי הספר ששמים דגש על ההישגים הלימודיים (מספרים-כמותי-מוחשי ) ולא באהבת הלימוד (סקרנות-פיתוח אישי-מופשט) מחזקים את התחרות ואותנו כמתחרים במרוץ . עם השנים התחרות מתעצמת ומעצימה את השפעתה בהמשך גם ללימודים האקדמאים.

 

מה דעתכם,האם אפשר ליצור במסגרת הבית ספרית חוויות הנאה מלימודים ובו בזמן להגיע להישגים?האם נראה לכם טבעי שנוכל להנות בבית הספר וגם להצליח?

מחקריו של הפסיכולוג מיהיי צ'יקסנטמיהאי  עוסקים בסוגיה זו.

צ'יקסנטמיהאי מדגיש כי קיימת אפשרות לחוויה בה הנאה ומשמעות מתמזגים כאחת. משמע הנאה מלימודים והצלחה מתיישבים זה עם זה. כשאנחנו נמצאים במצב של "זרימה" אנחנו ממוקדים לחלוטין בפעילות,מנצלים את מלוא היכולת שלנו ובנוסף גם נהנים.

סטודנטים רבים חווים שעמום או חרדה בלימודים ולכן הם אינם נהנים מהלימודים וגם אינם מצליחים להגיע להישגים טובים.סביבה מלחיצה מולידה חרדה ואילו סביבה נטולת מאמץ מולידה שעמום.

נראה כי ההורים של היום עושים כל ניסיון לגדל את ילדיהם בחממה.מה המשמעות - ובכן ההורים  בעצם מונעים מהילדים  את ההזדמנות להתאמץ ואת הסיפוק שמגיע בעקבות התמודדות עם אתגרים.

מחקר שערך  צ'יקסנטמיהאי מראה שילדים בני 12 מבחינים הבחנה ברורה בין עבודה למשחק. ברור לילדים שהשכלה כרוכה במשימות,שעורי בית ובמאמץ=עבודה.תפישה שכזו מונעת מהתלמידים להנות מהחוויה הלימודית משום שהתפישה מעוגנת בדעה הקדומה נגד עבודה. מהתיאור האמור ברורה הדרך אל הלימודים הגבוהים והתחושות המלוות רבים וטובים.

לצערינו מחנכים רבים גם בישראל דואגים שהתלמידים שלהם יקבלו ציונים טובים במבחנים ולא מעודדים חדוות למידה.

מה ניתן לעשות בעניין? איך נוכל לנסח מחדש את המשוואה לימודים =הנאה?

כפי שניסח זאת ד"ר טל בן שחר בספרו "באושר ובאושר" אהבת הלימוד מובנית באדם: ילדים קטנים שואלים שאלות ומגלים סקרנות כלפי העולם הסובב אותם.לכן מחנכים שתומכים בילדים במאמציהם להשיג את הדברים החשובים ומסייעים לילדים לחוות חוויות זרימה, מטפחים את אהבת הלימוד הטבועה בהם.

ואנו מוסיפות כן יירבו כמותם! ולא מסתפקות בכך אלא בהסבת תשומת לב ההורים לנושא חשוב זה!

להצלחה שלכם!

אבני דרך –יפעת&דיאנה .

Avneiderech.y.d@gmail.com

יפעת אלי-בלוט ודיאנה גילברט שותפות ב- "אבני דרך" avneiderech.y.d@gmail.com לקידום חברתי תעסוקתי.


מתמחות בקריירה,תעסוקה ולימודים.



יפעת אלי-בלוט בעלת B.Sc בתזונה קלינית ,MBA במנהל עסקים ו-Master Coach  . 


בעלת ניסיון רב בליווי אישי  בבחירת מסלול לימודים ,ג'וב ראשון,תהליכי חיפוש עבודה,פיתוח וניהול קריירה,שינויים בקריירה.


לפרטים נוספים על יפעת | Crystalclear           


  http://www.crystalclear.co.il



דיאנה גילברט, בעלת MA בארכיאולוגיה, מורה דרך, מנתחת ומפתחת מערכות מידע ו-Master Coach.


בעלת נסיון רב באימון לצעירים (בחירת מסלול לימודים - קריירה) ובהעצמה אישית (חיבור והכרת האני לבחירות נכונות לחיים).


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב