עוולת גניבת העין
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

עוולת גניבת העין 

מאת    [ 22/01/2011 ]
מילים במאמר: 514   [ נצפה 1704 פעמים ]

 
 

מאת עורך דין ערן סורוקר ועורך דין מתן שוק

 

גניבת עין היא עוולה אזרחית שנועדה למנוע מצג כוזב בקשר למקורם של נכס או שירות.

 

מקורה של עוולה זו, ככל הנראה,  בשנת 1580 אז הגיש חייט אנגלי תביעה לבית משפט באנגליה בטענה כי בגדיו זכו למוניטין רב ולפיכך הוא נוהג לסמנם באמצעות סימן מיוחד, וכי חייט אחר אשר ראה זאת שם את סימנו על בגדיו שלו התפורים באופן ירוד.

 

בישראל קבועה עוולת גניבת העין בסעיף 1 לחוק עוולות מסחריות האוסר על עוסק לגרום לכך: "כי נכס שהוא מוכר או שירות שהוא נותן ייחשבו בטעות כנכס או שירות של אחר".

 

על פי הדין בישראל, תנאי להטלת אחריות על פי עוולת גניבת העין הוא כי התובע רכש מוניטין בנכס או בשירות וכי קיים חשש להטעיה של ציבור הלקוחות בקשר למקורם של הנכס או השירות. בית המשפט מוסמך להוציא צו מניעה ליתן פיצוי כספי. בניגוד לדין הכללי, התובע אינו חייב להוכיח כי נגרם לו נזק ובית המשפט רשאי ליתן פיצויים עד לסך של 100,000 ש"ח גם אם לא הוכיח התובע כי נגרם לו נזק עקב מעשי הנתבע.

 

מוניטין (goodwill) משמעו כי הציבור מזהה נכס או שירות עם מקור מסוים. מוניטין הוא הערך המוגן בעוולת גניבת העין למרות שהמילה "מוניטין" אינה מופיעה בהגדרה בחוק. ההגנה על המוניטין מחזקת שני אינטרסים שראוי להגן עליהם: הגנה על הסוחר אשר יצר במאמצים בידול בין מוצריו או שירותיו למוצרים או שירותים של אחרים; הגנה על הצרכנים אשר מזהים נכסים או שירותים מסוימים עם מקור מסוים.

 

המוניטין הוא זכות שברירית וניתן לפגוע בה בנקל. עוולת גניבת העין מונעת פגיעה זו על ידי כך שהיא מסמנת תחום מוגן. אל תוך תחום זה אסור לסוחרים אחרים להיכנס. העוולה מגנה מחד על הסוחר המקורי ועל מאמציו לבנות את המוניטין ומאידך על הקשר שנוצר אצל הצרכן בין מוצרים או שירותים מסוימים לבין מקור מסוים.

 

הלכה למעשה, עוולת גניבת העין מתרחשת מקום בו סוחר אחד בוחר להתחרות בסוחר אחר על ידי העתקה או חיקוי של מאפיינים של הסוחר המקורי כמו שמו, סימנו, עיצוב מוצריו, אריזתם. העוולה אינה מוגבלת לדרכים מסוימות לחיקוי והעתקה שכן אלו רבות ומגוונות. העוולה מגידרה תוצאה אסורה: אם אכן הצרכנים עלולים לטעות ולסבור כי המוצר או השירות האחרים מקורם בסוחר המקורי או קשורים אליו.

 

 

המציאות בישראל בעניין זה עולה על כל דמיון. לקוחות מכל הסוגים ומכל המגזרים של האוכלוסייה פונים ומתלוננים כי מותגיהם נרמסים על ידי גל גואה של זייפנים וחקיינים. כך חברה בינלאומית העוסקת ביבוא כלי בית פגשה כלי להגשה עליו מופיע לוגו הדומה מאוד ללוגו שלה, כך ראה בעל מסעדה מפורסמת איך בסמוך אליו נפתחת מסעדה הקוראת לעצמה בשם הדומה לשלו. 

 

עוולת גניבת העין משמשת כלי חשוב בידי תובע למניעת מעשים מעין אלו גם אם לא דאג להגן על זכויותיו באמצעות רישומן אצל רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר.

 

ערן סורוקר הוא עורך דין בסורוקר-אגמון, משרד עורכי דין ועורכי פטנטים

מתן שוק הוא עורך דין במשרד מתן שוק, עורכי דין


מתן שוק, עורך דין


מתן שוק, משרד עורכי דין


בית פנינת איילון (קומה 2), יגאל אלון 159, תל אביב 67443


נייד: 052-3474552; טלפון: 03-6967710; פקס: 03-6967717


מייל: matan@matanshok.com




מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב