דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדינו זקוקים לאוכל בריא בייתי ומזין.למה זה כה חשוב להתפתחותם? 

מאת    [ 21/01/2011 ]

מילים במאמר: 1194   [ נצפה 3343 פעמים ]

 

 
ילדים אינם שונים ממבוגרים בהעדפות הטעם שלהם מלבד העובדה שרובם חוששים יותר לנסות דברים בלתי מוכרים, ויש להם עדיין פחות יכולת להבין את התוצאות של מעשיהם ולכן אין לנהוג איתם בהטפות ובהפחדות.

לפעמים הדרך היחידה לגרום לילדים  לאכול ירקות מבושלים היא להחביאם בצורה מרוסקת במזונות אחרים כגון קציצות ירקות מבושלות או אפויות ברסק עגבניות, או בלית ברירה, מטוגנות, או בתוך חביתה או שקשוקה ועוד.

ילדים קטנים יכולים להנות ממשחק עם ירקות ופירות צבעוניים ולאחר שיתרגלו לשחק איתם מספר פעמים אפשר להציע להם גם לחתוך ולהכין סלט ממה שהם מעדיפים ולבסוף יש סיכוי שהם גם יטעמו ממנו, אבל אתם צריכים סבלנות של פיל ולא לדחוף.

רצוי להרגיל ילדים מלידתם שלא יכירו טעמים של מלח וסוכר ואז קל יותר לחבב עליהם טעמים עדינים של פירות וירקות. לילדים שכבר התרגלו למלח ולסוכר יהיה קשה יותר לוותר עליהם בדיוק כמו שיהיה קשה למבוגר, כי חושי הטעם נעשו פחות רגישים לטעמים העדינים.

 דאגו שתמיד יהיו בהישג יד פירות וירקות על השולחן כדי שהילד יתרגל למראם ואולי לבסוף גם יטעם. כאשר באים אליו חברים הגישו פירות וירקות, רצוי חתוכים, ילדכם עשוי להיות מושפע מהמשיכה של ילדים אחרים אל הדברים הבריאים.
לפעמים, בשעת רצון נינוחה, אפשר להסביר בקצרה למה חשוב לאכול אוכל בריא ואם אפשר לתבל זאת בסיפורים משעשעים ולא להפוך זאת להטפה או לשעמם אותם בהסברים ארוכים וטרחניים. 

בוודאי לא עולה בדעתכם שניתן לצפות שילד יאכל אוכל בריא כשהוריו או אחיו אוכלים באופן שונה, כדאי שבבית לא יהיו ממתקים וחטיפים מזיקים.

בבואנו להקנות הרגלי אכילה נכונים לילדים איננו יכולים להתעלם מהרגלי האכילה הנהוגים בבית. כמו בכל תחום אחר, ילדים מחקים את הוריהם. הורים שאינם רגילים לאכול ארוחות מסודרות, הורים שאוכלים או "מנשנשים" בזמן צפייה בטלוויזיה, אינם יכולים לדרוש מילדיהם לאכול באופן שונה. לכן שינוי תזונתי לאחד הילדים בבית או הקניית הרגלים נכונים לכל ילדי הבית, מחייב שינוי הרגלים מצד כל בני המשפחה.

 

אווירה - מומלץ לקיים ארוחות מסודרות בהשתתפות כל בני המשפחה (לפחות ארוחה אחת ביום). זמן הארוחה צריך להיות נעים. ללא הטפות מוסר ומבלי להכריח את הילד לאכול. ההורים אחראים לסוג ולמגוון המזונות המוגשים לילדים, לאופן בו מוכן ומוגש המזון ולאווירה סביב הארוחה. הילדים אחראים לכמות המזון שאותו הם אוכלים ובכלל האם הם אוכלים מזון זה. אין להבטיח ממתק לילד בתמורה לכך שיאכל את המזון שביקשנו.


    • עצמאות - הילדים צריכים לאכול בכוחות עצמם. הם "חוקרים" את המזון הרבה יותר טוב כשנמצא לידם מבוגר שמשתף פעולה. משך זמן האכילה של פעוטות ארוך. אנו, ההורים, נשתדל לאכול לאט יותר. יחד עם זאת, חשוב שנקבע גבול לזמן הכולל של הארוחה.
    • שיתוף - מומלץ לשתף את הילד בהכנת הארוחה, בהתאם לגיל הילד. ילדים אוהבים לסדר שולחן, לערבב חומרים - שיתוף הילד מקנה לו הרגשת עצמאות ועניין ומפתח אצלו יצירתיות.
    • תדירות - ילדים אוכלים כמויות קטנות. הם זקוקים ל-3 ארוחות עיקריות ו-3 ארוחות ביניים. ארוחת ביניים יכולה להיות פרי או יוגורט.
    • ארוחת הבוקר - הארוחה החשובה ביותר ואסור לוותר עליה. אכן, יש הרבה מאוד מטלות שאותן יש להספיק למלא מוקדם בבוקר בטרם נצא לעבודה. במיוחד אם יש לנו מספר ילדים. אך, יחד עם זאת, כדאי לקום מוקדם יותר ולתכנן את הזמן כך שיכלול ארוחת בוקר. ארוחת בוקר מזינה תשפר את יכולת הריכוז של הילד והישגיו הלימודיים ותמנע תנודות במצב הרוח.
     
    • מיקום - חשוב להגביל את הארוחות למטבח ולא לאפשר לילדים לאכול בזמן צפייה בטלוויזיה.

 אילו מרכיבים צריכה לכלול תזונת הילדים?


    • ילדים נמצאים בשלב מהותי של גדילה והתפתחות. לכן חשוב שהתזונה תהיה מגוונת ותכלול דגנים מלאים (אורז מלא לסוגיו, קינואה, קוואקר, גריסי פנינה, בורגול, לחם ופסטה מקמח מלא ועוד),
    • חלבונים (המצויים למשל בביצים, עוף, דגים, הודו, קטניות כגון אפונה, שעועית לסוגיה, עדשים),
    •  מוצרי חלב 5 אחוז, ירקות ופירות ממגוון צבעים.
    • אגוזים ושקדים קלופים לא קלויים מהווים מקור מצוין לשומן בריא,
    •  לילדים מגיל 6 ומעלה ובתנאי שלועסים אותם היטב. כנ"ל אבוקדו, טחינה וחמאת שומשום.
    • אסור לנו להכריח ילד לאכול מזון שלא אוהב. יחד עם זאת, ננסה להגיע עימו לסיכום שמידי פעם יטעם מזון חדש או מזון שטעם בעבר ולא אהב, משום שהטעם שלנו יכול להשתנות עם הזמן.
    נוכל גם לבשל מזון זה בצורה שונה. לדוגמא: לילד שלא אוכל גזר, ניתן להוסיף גזר מגורר לאורז או לפשטידה, או לטחון במרק ירקות עשיר.

ילדים מאוד בררנים במזון, אך לא כדאי להתייאש. מומלץ להמשיך ולהציע מזון מגוון ולהניחו על השולחן. בשלב כלשהו יחליט הילד לטעום.


    • מומלץ להגיש צלחת ירקות או פירות חתוכים, ממגוון צבעים. ירקות או פירות צבעוניים, המוכנים לאכילה, יעודדו את הילד לטעום ולאכול.
    • חשוב לעודד את הילד לשתות מים. משקאות ממותקים אינם בריאים, גם אם הם מועשרים בויטמינים. כמות הויטמינים זניחה והם מכילים כמות גדולה של סוכר. מומלץ לשתות 6-8 כוסות מים ליום.
    • סידן הוא המינרל החשוב ביותר בבניית השלד והעצמות. 99 אחוזים ממנו נמצא בעצמות. הוא דרוש לשלד בופן קבוע  ולהקפיד על תזונה המספקת כמות סידן נאותה. .

מקורות לסידן במזון: מוצרי חלב, שומשום, טחינה, שקדים, גרעיני חמניות, עלים ירוקים, ברוקולי, כרוב, קטניות. לילדים קטנים שלא אוכלים גרעינים ושקדים ניתן להציע ממרח שקדיה או חמאת שומשום.


    • חשוב לצרוך בתזונה גם כמות מספקת של ברזל. צריכה לא מספקת עלולה לגרום לאנמיה, קשיי למידה, הפרעות ריכוז וזיכרון והישגים כלליים נמוכים.
    מקורות לברזל במזון: בשר בקר, עוף, דגים, חלמון ביצה, קטניות, עדשים, שעועית יבשה, פול, עלים ירוקים, אגוזים, שומשום מלא, צנוברים.

 

מה לגבי ממתקים, אתם וודאי שואלים, ובצדק ?

צריכת סוכרים פשוטים (כגון ממתקים, שוקו, משקאות ממותקים) מעודדת השמנה, עששת,  החלשות מערכת החיסון, פעלתנות יתר, קשיי ריכוז ועצבנות.

ככל שהילד גדל יש לנו פחות שליטה על מזונו. אנו לא יכולים להגביל לגמרי את צריכת הממתקים משום שהגבלה כזו עשויה ליצור הפרעות אכילה בגיל מאוחר יותר.

יחד עם זאת, נשתדל שבבית יהיו ממתקים פחות מזיקים. לדוגמא: חיטה תפוחה מתוקה, חלבה, שוקולד חרובים, פירות יבשים, תמרים. מזונות אלה ניתן לצרוך בהגבלה ולא כתחליף לארוחה עיקרית.

 

באסיפת הורים בתחילת שנת לימודים אפשר לבקש מההורים לא לצייד את הילדים בממתקים ובכך להימנע מלחץ חברתי להביא ממתקים לכיתה.

גם אנו ההורים צריכים להימנע מלתת לילד ממתק כשהוא מתוסכל או כועס "רק כדי להרגיעו". הרגל זה מלמד את הילד למצוא נחמה באוכל, וכך ידע לפנות לאוכל או לממתק במצבים דומים בבגרותו.

 

לסיכום,

היום, יותר מבעבר, ילדינו חשופים לסיכון  להרגלי אכילה לא נכונים. יותר ויותר ילדים ובני נוער סובלים היום מעודף משקל, עם כל הסיכונים הבריאותיים והסבל הנפשי הנלווים לכך. שעות רבות של צפייה בטלוויזיה חושפות את ילדינו לפרסומות המעודדות אכילת מזונות מעובדים וחטיפים. צפייה מרובה ומוגזמת בטלוויזיה או משחק במחשב מחליפות פעילות גופנית באוויר הפתוח המחזקת את הגוף.

עלינו, ההורים, מוטלת האחריות לשנות זאת. עלינו ללמדם לאכול נכון, כך שיגדלו ויצמחו להיות ילדים בריאים ופעילים. 

 מה להגיש לילדים בארוחת הצהריים?

כדאי להקפיד על הוספת חומוס בתפריט הילדים לארוחת הצהריים, שכן הוא מספק אנרגיה, העוזרת למוח לשמור על חשיבה באופן טוב, גם בהמשך היום.

בחומוס יש שילוב מופלא של מרכיבים הדרושים לילדים כגון:
פחמימות, סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים וחלבון וניתן להכינו בדרכים מגוונות.

בארוחת צהריים לילד מומלץ לכלול סלט ירקות או ירקות מבושלים, פחמימות (כמו פסטה, תפוחי אדמה ואורז), חלבונים (שניצל, דג, קציצות, תחליפי בשר טבעיים) וקינוח המבוסס על פירות טריים.

ובמידע חשוב וחיוני זה אסיים הפעם

מאחלת לכם ולמישפחותיכם תזונה נכונה ובריאה

ממני

איריס

www.iris-superwomen.co.il

 

איריס הסופרוומן בדרך אליכם
 והחיים שלכם מסודרים
0525903953
www.iris-superwomen.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב