דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גם לך כואב הגב מידי פעם ? (חלק ב' ) 

מאת    [ 19/01/2011 ]

מילים במאמר: 670   [ נצפה 3202 פעמים ]

חזרנו עם מאמר שני בנושא כאבי הגב התחתון. הפעם נדון מעט במבנה הגב התחתון, בטיפולים השונים והמומלצים ביותר על ידנו ובפתרונות שונים יומיומיים שאנו בעצמנו נוכל לשנות.

ראשית הגב התחתון :

נמצא בתחתית עמוד השדרה שלנו, חוליות L1-L5 גובה נוסף שסובל מאוד בבעיות גב תחתון זה המעבר בין הגב התחתון לאגן L5-S1.  מהגב התחתון יוצאים עצבים וכלי דם לגפיים התחתונות.

נסקור בכמה חלקים את הפתרונות לגורמים השונים לבעיות הגב התחתון:

תזונה נכונה - קמנו בבוקר , לא אכלנו ארוחה מזינה הכוללת את כל אבות המזון, אניחנו נעשים רעבים, לחוצים בפקק,מאחרים, עצבניים, כל אלה מובילים ל stress מיותר, היוצר עלייה בלחץ תוך בטני,כיווץ מיותר של שרירים, עומס וכאבי גב תחתון. מומלץ לאכול ארוחה מזינה  ( לייעוץ ניתן לפנות ליועצי התזונה שלנו ) , לשתות כמה כוסות מים , לצאת רגועים מהבית ולא להעמיס על הגב התחתון.

כאשר לא אוכלים הרבה ארוחות קטנות ומחכים לארוחה הגדולה בצהריים, משמינים, גורמים ללחץ על הגב התחתון וכאב, לכן לשמור על תזונה מאוזנת . הגענו למשרד עייפים לאחר ארוחה מלאה מידי.......

יציבה וארגונומיה נכונים - התיישבנו על הכסא בכבדות וריפיון מעייפות, ישבנו עוד 5-6 שעות משמרת רצוף כפופים על המחשב, בלי לקום ,בלי לנוע, בלי להיתמך על הכסא. לחץ ממושך על הדיסקים הבין חוליתיים וכאבי גב תחתון. לכן תשמרו על ארגונומיה נכונה ( לייעוץ פנו ליועצי הארגונומיה  שלנו)  סביבת עבודה מותאמת ותמוכה תקל מאוד על כאבי הגב שלכם, במיוחד תמיכת כרית לשקע המותני.

שרירי ירך וברך קצרים - רוב היום בישיבה הברכיים שלנו כפופות,גם בנהיגה ממושכת, קפצנו לעשות פעילות גופנית ,לא מתחנו שרירי ירך וברך לפני ואחרי האימון. כמתואר במאמר הראשון קיצור בשרירים אלה מכביד על האגן ומנח הגב התחתון ויכול לגרום לכאבי גב תחתון קשים. הקפידו כל שעה שעתיים לעשות כמה מתיחות לשרירי הירך והברך וגם סביב הפעילות הגופנית שלכם ( לייעוץ ממאמני כושר פנו אלינו ).

הרמת משאות - אחוזים גבוהים מבלטי או פריצות הדיסק החריפים נובעים מהרמת משאות לא נכונה וחוזרת, ניתן למנוע זאת בעזרת טכניקת הרמה נכונה: בסיס יציב ורחב- קירוב המשא אלינו - הרמה מהירכיים ולא מהגב.

מהם הטיפולים הידועים לנו כיום ?

כיום ישנה קשת רחבה של טיפולים המוצעים לבעיות גב תחתון; ראשוני קל ( שרירי, עומס) ועד בעיות גב תחתון טראומטיות, בלטי דיסק, פריצות דיסק. ישם גם טיפולים לכאבי גב תחתון כרוניים וממושכים.

פיזיוטרפיה לסוגיה, רפואה משלימה לסוגיה,כירופרקטיקה ( שייך לרפואה המשלימה ),  מסאג', הידרוטרפיה, טיפולים אלקטרותראפיים, ניתוחים.

מחקרית וקלינית כל הטיפולים הפאסיביים שאנו כמטפלים מבצעים למען המטופל עוזרים לזמן הטיפול עצמו ולכן הוא צריך מס' רב של טיפולים,טיפולים אלה מטפלים בסימפטום ולא במקור הבעייה.

 

עוד לפני כמה אלפי שנים גילו ההודים את היוגה לסוגיה שבה הגוף הינו כלי הטיפול עצמו ודרכה ניתן לשפר את יציבת המטופל, הוא בעצמו ולהוריד עומסים מעמוד השדרה. בעשרות השנים האחרונות גם לפילטיס יש תפקיד חשוב לייצוב חגורת בטן-גב הטבעית ( דנו בכך במאמר הקודם ), ועל ידי כך להוריד עומסים משרירי הגב התחתון והחוליות הרלוונטיות. מומלץ מאוד ע"י בעלי המקצוע בעיקר אורטופדים לשחות גב ו/או חתירה, ספורט מאריך ומחזק, יוצר תנועה פיתולית בריאה לעמוד השדרה.

שיטת מקנזי

בסוף שנות החמישים פיזיוטרפיסט בשם רובין מקנזי גילה במקרה שיטה טיפולית תנוחתית - תנועתית אשר מטפלת במקור הבעייה ולא בסימפטום. הפעלת לחץ עצמי של המטופל על אזור רלוונטי בצואר ו/או בגב התחתון, העלימה למטופלים הקרנות מהגפיים עקב בלטי או פריצות דיסק ומירכזה את הכאב למוקד בגב התחתון או הצואר. משם הדרך להסרת ההפרעה מהעצב היא קצרה עד החלמה של מקור הבעייה. כמובן שהרקמה לא חזרה לקדמותה וע"י שינוי הרגלי חיים נוכל לשמר את עמוד השדרה כדי שהתקפים דומים לא יחזרו. ניתן לקרוא על כך באתר העולמי http://www.mckenziemdt.org/approach.cfm?section=int

או בתוכנית שהוצגה בטלויזיה , על שיטת מקנזי

לסיכום 

אחוז הסובלים באוכלוסייה מבעיות עמוד שדרה הינו גבוה ביותר, ניתן בעזרת טיפולים משמרים או סימפטומטיים, לשפר את המצב אך לא להגיע לפתרון מלא של מקור הבעייה. כדאי מאוד לשמר את הגוף עם פעילות גופנית נכונה המשלבת הרבה מתיחות, שיפור יציבתי וארגונומי,שחייה,  יוגה ו/או פילטיס. כך נטפל במקור הבעייה כשהגוף שלנו הוא הכלי הטיפולי ולא אמצעים ועזרים פאסיביים. שיטת מקנזי נותנת מענה נפלא, הואיל והמודל שלה נבנה על בעיות דיסקליות בעמוד השדרה.

לפרטים נוספים, תגובות ולשאלות בעניין, אביב להב - פיזיותרפיה ושיקום

 

אביב להב - פיזיוטרפיה ושיקום בתנועה - פיזיוטרפיסט מזה 10 שנים בעל קליניקה ברח' בדנר 6 רמת גן, מומחה בבעיות שלד ושרירים, שיטה טיפולית ייחודית לבעיות עמוד שדרה, פרטים באתר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב