''על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה''
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

''על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה'' 

מאת    [ 12/07/2007 ]
מילים במאמר: 409   [ נצפה 6618 פעמים ]

 
 
המפגש האחרון בין יצחק לבין אבימלך הסתיים בכריתת ברית ובשלום: ""וישכימו בבקר וישבעו איש לאחיו, וישלחם יצחק וילכו מאתו בשלום" (פרק כו, פסוק לא). בד בבד, מגיעים עבדי יצחק ומספרים ליצחק על כך שמצאו מים בבאר שאותה חפרו (שם, פסוק לב). או אז קורא יצחק לבאר בשם "שבעה".

המפרשים נחלקו בשאלה מדוע קרא יצחק לבאר בשם "שבעה". לדעת רש"י והרד"ק - על שם אותה שבועה/ברית שכרת יצחק עם אבימלך. לדעת הספורנו - שכן היתה זאת הבאר השביעית שיצחק חפר (על פי המדרש).

יחד עם מתן השם "שבעה" לבאר, מציינת התורה "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה" (שם, פסוק לג). מפרשים רבים תמהו על כך, שהרי המקום באר שבע נקרא בשם זה כבר בימי אברהם, בעקבות הברית בין אבימלך לבין אברהם: "ויאמר אבימלך אל אברהם מה הנה שבע כבשת האלה אשר הצבת לבדנה. ויאמר כי את שבע כבשת תקח מידי בעבור תהיה לי לעדה כי חפרתי את הבאר הזאת. על כן קרא למקום ההוא באר שבע כי שם נשבעו שניהם" (פרק כא, פסוקים כט-לא), ולמה הכתוב מציין דווקא בעקבות מעשי יצחק שם העיר באר שבע עד היום הזה?

המפרשים הלכו בשתי דרכים מנוגדות בענין זה. דרך אחת - יצירת הפרדה בין הבאר שבע של אברהם לבאר שבע של יצחק: לדעת הרשב"ם, מדובר בשני מקומות שונים הקרויים באר שבע, האחד של אברהם והשני של יצחק. לדעת הספורנו, מדובר אמנם באותו מקום, אולם מקור השם שונה: עוד שהבאר שבע של אברהם מנוקד בקמץ (shava), על שם השבועה, הבאר שבע של יצחק מנוקד בסגול (sheva), על שם שבע הבארות (ובכך נאמן הספורנו לשיטתו בהסבר מקור השם "שבעה"). במלים אחרות, הבאר שבע של אברהם אינו הבאר שבע של יצחק. הדרך השניה - מדובר באותו מקום ובאותן סיבות, אלא שבעקבות מעשי יצחק חלה התפתחות והשם התקבע היטב. כך כתב הרד"ק: "על זה המעשה (=של יצחק ואבימלך) היה יותר קבוע ונזכר שם העיר בעבור מה היה, כיון שאירעו בה שני דברים כאלה לאב ולבן". ונראה שדברים אלו הולמים את פשט הכתוב: אברהם טבע את השם לראשונה ("על כן קרא למקום ההוא באר שבע"), יצחק גרם לכך שהשם התפשט והתקבע ("על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה").

בכל דרך שנציג את הדברים, התנהגותו ופעולתו של יצחק בענין באר שבע מהווה קצה קרחון של תופעה מדהימה המצוייה בפרשתנו, והיא חזרתו של יצחק, באופן חוזר ונשנה, על מעשיו של אביו: - ההליכה לגרר והאמירה "אחותי היא", חפירת אותן בארות שחפר אברהם, הברית עם אבימלך, ומתן השם "שבעה" לבאר. הפתרונות השונים שהוצעו על ידי המפרשים לענין באר שבע, יכולים לשמש מפתח לפתרון התופעה כולה.
עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב