דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הזכות לקבל מידע המוחזק בידי הרשויות - חלק ראשון 

מאת    [ 12/07/2007 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 2638 פעמים ]

חוק חופש המידע
 
הזכות לקבל מידע המוחזק בידי הרשויות - חלק ראשון
 


 באמצע שנת 1999 נכנס לתוקף חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, המעגן את זכותו של כל אזרח ותושב ישראל לקבל מידע המצוי בידי רשויות ציבוריות בישראל.
 
העוסקים בסחר בינלאומי - יבואנים, יצואנים, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, מובילים ועוד - ראוי ורצוי כי יהיו מודעים להוראות חוק זה, ולאפשרויות המעשיות לקבלת מידע מכל החוק.
 
מהו מידע לפי החוק? סעיף 1 קובע: "כל מידע המצוי ברשות ציבורית, והוא כתוב, מוקלט, מוסרט, מצולם או ממוחשב". הגדרת "רשות ציבורית" כוללת רשימה ארוכה מאד. לדוגמא: ממשלה ומשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, הכנסת, ועוד.
 
על מנת לקבל את המידע צריך המבקש להגיש בקשה לממונה על חופש המידע. המבקש אינו חייב לציין מודע הוא מבקש את המידע (סעיף 7 לחוק).
 
קיימים חריגים לחובתה של הרשות למסור מידע. למשל: כאשר על הרשות מוטלת חובת סודיות כלפי גורם אחר, כאשר גילוי המידע מהווה פגיעה בפרטיות ועוד. הרשות רשאית לסרב למסור מידע בדבר דיונים פנימיים ועוד.
 
החלטה של הרשות שלא למסור מידע אינה סוף פסוק בענין. ניתן לערער על החלטת הרשות בפני בית המשפט. למי שמורגל באכזבות מבתי המשפט נספר כי תמונת המצב בענין חופש המידע הינה ורודה למדי: הנסיון מלמד כי בתי המשפט מפרשים בליברליות את החוק, ונוטים ככל האפשר, לתמוך בזכות לקבל מידע. כמו כן, החלטות בתי המשפט נתנות מהירות יחסית, תוך מספר חודשים.
 
ברשימה זאת, וברשימות שיבואו בעקבותיה, נעדכן את קהל הקוראים על החלטות מעניינות וחשובות שניתנו על ידי בתי המשפט בענייני חוק חופש המידע.
 
פסק דין אחד עסק במקרה בו סטודנטית שעבדה כשכירה, פנתה לשלטונות מס הכנסה בבקשה לקבל את המידע המצוי בידיהם בהקשר להכנסותיה וניכויי המס מכל מעסיקיה, לצורך בקשת החזרי מס.
 
שלטונות המס דחו את הבקשה, בהתבסס על חובת הסודיות של רשויות המס. רשויות המס טענו כי המידע אמנם נוגע לסטודנטית, אולם היא אינה מקור המידע. על מנת להיעתר לבקשה דרשו שלטונות המס מהסטודנטית את הצגת כל פרטי המעסיקים וטופסי 106. חומר זה לא היה בידי המבקשת.
 
בית המשפט קיבל את עמדת המבקשת והורה לרשויות מס הכנסה להעביר את המידע למבקשת.
 
בית המשפט פסק כי חוק מס הכנסה, בנוגע לסודיות, נועד להבטיח דליפת מידע לנישום לצורך הצלבת מידע לגביית מס אמת. כיוון שבמקרה הנוכחי המידע היה בעבר בידי הסטודנטית (קיבלה תלוש משכורת מהמעביד) לא חל החסיון על המידע. בית המשפט קבע כי "אין לראות ברשויות המס מאגר מידע אקסקלוסיבי, שכן ככל שהדברים נוגעים לסוג מידע זה, משמשות רשויות המס אך ורק כמחסן מידע שניתן לו בנאמנות ע"י המבקשת".
 
על כן, בהסתמך על חוק חופש המידע, הורה בית המשפט למסור למבקשת את כל החומר המבוקש על ידה.
 
למי שרוצה לקרוא מלים ברורות בענין זה נאמר כך: הרשות אינה יכולה לסרב למסור לכם חומר שמסרתם לה בעבר. אתם נזקקים למסמכים שהגשתם לרשות? פנו לרשות שאליה מסרתם את החומר; היא מחוייבת על פי חוק למסור לכם את החומר. נגמרו התירוצים של "החומר צריך להיות אצלך, זו בעיה שלך שאיבדת אותו".
 
ה"פ (ת"א) 1054/00 אפרת רונן נ` מ"י מס הכנסה, ניתן ביום 22.11.2000.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב