דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט המחוזי בתל אביב: החזקה לקויה של המטען שווה אריזה לקויה 

מאת    [ 12/07/2007 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 2451 פעמים ]


היבואנית ייבאה לארץ תרופות, אשר צריכות להישמר בקירור על מנת שלא יינזקו, וביטחה את המטען אצל המבטח בפוליסה ימית/אווירית מסוג "כל הסיכונים" (All Risks). בשלב הראשון אוחסן המטען - בקירור - במחסני ממ"ן בנתב"ג, למשך כשבוע ימים. בהמשך נתנה היבואנית הוראה שגויה להעביר את המטען לאחסון במחסן ערובה שאינו מצויד בתנאי קירור. המטען אוחסן במחסן הערובה ללא קירור למשך כ-3 שבועות. כתוצאה מהיעדר קירור ניזוקו התרופות, נפסלו לשימוש והושמדו. הנזק שנגרם ליבואנית כתוצאה מהשמדת המטען היה כ - 1,800,000 ש"ח.

המבטח העלה מספר טענות שלפיהן אין כיסוי על פי פוליסת הביטוח. בין היתר, טען המבטח כי: "הנזק למטען היה "צפוי וודאי", מאחר שנגרם בשל הוראות אחסנה בלתי-מתאימות, ולכן אינו בגדר סיכון המכוסה על פי הפוליסה - בהתאם לסעיף 4.3 לסעיפי המכון מטענים. כמו כן, הנזק למטען הינו "נזק מטבע הבריאה", שאינו מכוסה על פי הפוליסה - בהתאם לסעיף 4.4 לסעיפי המכון מטענים". (ציטוט מתוך פסק הדין).

בית המשפט קיבל את עמדת המבטח. בית המשפט חזר על כך שלא היתה מחלוקת על כך שהיעדר הקירור הוא שגרם לנזק למטען. בית המשפט קבע כי החזקת טובין בתנאים שאינם מתאימים להם, כאשר וודאי שההחזקה הלקויה תגרום להתכלות הטובין או להיעדר יכולת לעשות בהם שימוש, כמוה כאריזת הטובין באריזה בלתי-מתאימה ובדרך בלתי-מקובלת.

בית המשפט גם קבע כי אריזה בלתי-מתאימה הופכת את הנזק למטען ל"צפוי וודאי" ואף ל"מטבע הבריאה". אחסנת מטען התרופות שלא בתנאי קירור במשך כ-3 שבועות פירושה כליה וודאית של התרופות. מכאן, כך קבע בית המשפט, שאין מדובר באפשרות הסתברותית של הנזק, כי אם באפשרות וודאית - אכן אירעה.

בהתאם לכך קבע בית המשפט כי לא התרחש אירוע ביטוחי המכוסה על ידי הפוליסה, ועל כן המבטח אינו צריך לשלם את הנזק שנגרם ליבואנית.

ת"א 1595/01, פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב מיום 10.5.06

הערה: הנה סעיפי-המכון-מטענים הרלבנטיים
General Exclusion Clause
4 In no case shall this insurance cover: (?)
4.3 loss damage or expense caused by insufficiency or unsuitability of packing or preparation of the subject-matter insured (for the purpose of this Clause 4.3 "packing" shall be deemed to include stowage in a container or liftvan but only when such stowage is carried out prior to attachment of this insurance or by the Assured or their servants)
4.4 loss damage or expense caused by inherent vice or nature of the subject-matter insured

לראש העמוד
עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב