דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנופים בים וביבשה 

מאת    [ 18/01/2011 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2703 פעמים ]

משחר ההיסטוריה השתמש האדם בידיו ובשרירי גופו כדי להרים משאות שונים. אולם מאז ומעולם נעזר האדם באמצעים שונים שנועדו לסייע לו להרים ולשנע משאות כבדים במיוחד. בתחילה היו אלה מוטות, גזעי עץ וחבלים, ששימשו את האדם כדי להקל על מלאכת גרירתם של משאות כבדים למרחקים. כיום, הקדמה הטכנולוגית הביאה להמצאתם של פתרונות שינוע והרמה רבים ומשוכללים, שמסייעים לאדם להרים ולשנע מטענים כבדים במיוחד בים וביבשה. אחד הפתרונות הללו הוא הם מנופים.

מנופים ושירותי הובלה

בשנים האחרונות מנופים הפכו גם לכלי עזר חיוני מאין כמוהו בתהליכי הובלה רבים, החל מהובלה פשוטה של תכולת דירות או משרדים, וכלה בהובלות מורכבות של מכולות, מבנים להארקה, מכונות תעשייתיות, חומרי גלם כבדים ועוד. כך למשל, חברות המספקות שירותי הובלה לדירות, נעזרות לא אחת במנופים כדי להוציא ולהכניס חפצים גדולים וכבדים דרך מרפסת הדירה או חלון רחב במיוחד.

מנופי עגורן ביבשה

עם הקדמה הטכנולוגית, הומצאו מנופים משוכללים יותר. במנופים אלו מבני המתכת חזקים יותר, גלגלי השיניים מדויקים יותר, החבלים הוחלפו בכבלי פלדה ובשלשלאות פלדה והנעת המתקנים מתבצעת באמצעות מנוע. אחד המנופים הפופולאריים במיוחד הוא העגורן. מנופי עגורן הם המנופים המזוהים עם כל אתר בנייה בעידן המודרני. למנוף העגורן צורה של מגדל אנכי, המסתובב על צירו באמצעות מנוע. בראשו של המנוף ישנה זרועה ארוכה, שבקצה האחד שלה מותקנת משקולת, שתפקידה לאזן את המנוף כולו. בצידה השני של הזרוע מותקנת כננת בעלת כבל, שתפקידה הוא להקים את המשאות הכבדים. למנופי העגורן כושר נשיאה גבוה במיוחד, והם יכולים להרים משאות שמשקלם מגיע לעשרות טונות ואף יותר. למנופי עגורן גם רמת דיוק גבוהה במיוחד. הם יכולים להסתובב על צירם ולהניח את המטען שנשאו בדיוק במקום הרצוי.

מנופי עגורן בנמלי ים

מנופי עגורן נפוצים גם בנמלי ים, שם הם משמשים לפריקה וטעינה של מכולות המגיעות באוניות מ/לנמל הים. מנופים אלו מכונים מנופי עגורן גשר, והם מסוגלים להרים משאות שמשקלם יכול להגיע למאות טונות. עגורן הגשר בנוי בצורת האות ח', שכן הוא מורכב משני עמודים המחוברים באמצעות קורת רוחב. שני העמודים הללו יכולים לנוע על גבי שתי מסילות מקבילות, ישרות או מעגליות. על קורת הרוחב של עגורן הגשר מותקן מתקן ניד שאליו מחוברת כננת הרמה. במתקן זה ישנו וו ענקי, המחובר לשרשראות פלדה עבות וחזקות במיוחד המשתלשלות ממנו. בשלשלאות אלו קושרים את המכולות ושאר המטענים שאותם רוצים להרים ולשנע. מ

נופים פשוטים

מנוף פשוט בנוי מקורה שיש לה נקודת משען (שבה היא נשענת על הקרקע) במקום מסוים בין שני קצותיה. אם מפעילים כוח בקצה האחד, נוצר כוח גדול יותר בקצה השני. מנוף שכזה נקרא גם "מנוף מן הסוג הראשון", והוא דומה לנדנדה. סוג נוסף של מנופים פשוטים הוא מנוף שנקודת המשען שלו נמצאת בקצהו האחד. אם מפעילים על המנוף כוח בקצהו האחד, יוצר כוח מוגדל בנקודה מסוימת שבין שני הקצוות. זהו "מנוף מן הסוג השני". שני המרחקים (מנקודת המשען אל מיקום של שני הכוחות) נקראים זרועות המנוף. ככל שאחת הזרועות קצרה יותר מהשנייה, כך יהיה הכוח השייך לזרוע הקצרה גדול יותר מהכוח ששייך לזרוע הארוכה. חוק זה של המנופים התברר כבר למתמטיקאי היווני ארכימדס, שחי במאה השלישית לפני הספירה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב