דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מחושבים דמי המזונות בהסכם גירושין? 

מאת    [ 17/01/2011 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 2787 פעמים ]

אחד הנושאים החשובים ביותר בכל הסכם גירושין זה ההסדרים הכלכליים. יש לזכור שהגירושין הם בין ההורים ולא נוגעים לילדים, כלומר פגיעתם של הילדים מהעניין צריכה להיות מינימאלית. ההסדר הכלכלי בין ההורים מתמקד בעצם בגובה המזונות הניתנים להורה המשמורן.

 

מי מקבל את המזונות ומי משלם?

ללא הסכם ממון בכל הסכם גירושין מתקיים חלוקת רכוש בו הרכוש והממון מתחלקים בצורה שווה אך את הילדים לא ניתן כמובן לחלק בצורה שווה. ככלל, המשמורת על הילד עוברת לרשותו של אחד ההורים, כלומר הוא האחראי המרכזי על גידול הילד, והצד השני אחראי כלפי ילדו בהיבט של פרנסה. ככלל, החוק מאפשר לשני ההורים להיות המשמורנים הראשיים, אך בפועל האם היא זו שמקבלת את המשמורת, במיוחד אם מדובר בילד בן פחות מ- 6. יותר מזה, על פי ההלכה היהודית (השולטת בתחום דיני משפחה בישראל), האב אחראי על כלכלת ילדו עד להגיעו לגיל 6 באופן מוחלט. המצב המתקיים בפועל במרבית משפטי הגירושין זה שהאם מקבלת משמורת על הילד, והאב אחראי על תשלום המזונות.

 

גובה המזונות

היות ולאב יש אחריות מלאה על כל הצרכים הבסיסיים של ילדיו, הוא יחויב בסכום שלא יורד מ- 1,200 ש"ח כל חודש. סכום זה אמור לספק לילד צורכי דיור, הלבשה, הנעלה, השכלה ותזונה. השאלה אם האם יכולה לספק את הצרכים הללו אינה רלוונטית כלל וכלל משום שהאחריות לכלכלת הילד מוטלת על האב. סכום זה נגזר על כל ילד וילד בנפרד, כלומר אם לזוג 3 ילדים ישלם האב 1200*3 (כלומר 3600 ש"ח בכל חודש).

פרט לכך, כאמור, המטרה היא לשמור על רמת החיים אליה מורגלים הילדים, ולכן במידה והאב מרוויח סכום יפה, הוא צפוי לשלם יותר מזונות. לצורך קביעת גובה המזונות הנקבעים במסגרת הסכם גירושין מבקשים השופטים לראות כמה תלושי שכר של האב או דיווחי הכנסות.

 

עד מתי משלמים מזונות ילדים?

אב מחויב בתשלום מזונות ילדים עד להגיעם לגיל 18, אם כי במדינת ישראל נהוג להמשיך את תשלום המזונות עד גיל 21, כלומר הגיל בו מסיימים צבא. החובה לזון את הילדים בגילאים השונים נובעת ממקורות שונים. עד גיל 6 החובה נובעת מחוקי התורה, עד גיל 15 מתקנות הרבנות הראשית לישראל ובגילאים 15-18 מדין צדקה. חובות הפרנסה המוטלות על האם נמוכות הרבה יותר מאלו של האב, וכאן יש התחשבות רבה יותר ביכולתה הכלכלית.

 

האם בית משפט מבטל דמי מזונות ילדים?

קיים רק מקרה קיצוני אחד שבו בית משפט יכול לבטל את דמי המזונות המוטלים על האב, וזה במקרה של הכרזה על הילד כילד מורד. המשמעות היא שהילד עצמו אינו רוצה שום קשר עם אביו, הוא מקלל אותו, מעליב אותו ואינו מוכן להקשיב לו. אין המדובר כאן על מקרים בהם התנהגות זו נובעת מהתנהגות פסולה של האב, אלא במקרים בהם התנהגות זו נובעת מהילד עצמו. סטאטוס "בן מרדן" יכול להשתנות, והוא נקבע על ידי בתי המשפט רק במקרים קיצוניים.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב