להט והתחדשות- מוקדי ההצלחה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

להט והתחדשות- מוקדי ההצלחה 

מאת    [ 16/01/2011 ]
מילים במאמר: 1499   [ נצפה 2488 פעמים ]

 
 

מוקדש לרבנית יפה מגנס

מנהלת האולפנית בתל אביב

"העיקר – לא להיות בינוני"

בעולם העסקי ובתחום החינוכי אנו נשאלים לא פעם אם ראוי שמנהלי בתי הספר – המנהיגים המובילים את מערכת החינוך – יפנו את מקומם לאחר מספר שנים, כדי לדאוג שצעירים דינמיים ינהיגו את מוסדות החינוך ובעיקר כדי לגרום להתחדשות שונה ואחרת.

יחד עם זאת, אני מכיר ומוקיר מנהלים ותיקים העושים את עבודתם בהצלחה ובעוצמה ומגיעים להישגים לימודיים נפלאים, מעצימים מורים בכלים מרתקים ומעניינים ובעיקר מחדשים יוזמות ויצירתיים כל הזמן. מנהלים שחוקים כמו מורים שחוקים אינם נעשים כך – בגלל הוותק – אם הפיקוח מחד גיסא והאופי של המנהל והמורה מאידך גיסא, אינם נמרצים ונחושים להצליח, להתקדם ולטפס על כל הר למרות הקשיים שבדרך, אם המה המנהיגים חדורים במוטיבציה להצליח, מקשיבים לסובב אותם, משתפים את המורים בחשיבה ובעשייה, מאצילים סמכויות ומטפים את המורים היצירתיים, הוותק לא גורם כלל לשחיקה.

גיליתי סגני מנהלים ומורים ותיקים שהיו אכן שחוקים – לפתע – כאשר התחלף מנהל-מנהיג, דינמי, החלטי, בעל יוזמות וחשיבה יצירתית, המשלב אופי חביב, נחמד ונעים הליכות. הרי פתאום הפכו הסגן והמורים מ"שחוקים" לנמרצים ולמועילים.

הסטודנטיות המצטיינות של מכללת אורות ישראל ביקרו באולפנית תל אביב בניהולה המצוין של הרבנית יפה מגנס.

המנהלת הבהירה בתחילת דבריה כי היא מנהלת את המוסד החינוכי מזה 32 שנה. שאלתי: כיצד יוצרים ותק רב בניהול וממשיכים במרץ ובעוצמה ומצליחים לחנך ולעצב את הבנות לשיאים מכובדים?

הרבנית הבהירה לנו כמה עקרונות מהותיים השומרים על עוצמה, זקיפות קומה ומרץ רב לנוע קדימה כל הזמן ולהצליח. העיקר – לדבריה – הוא "הלהט". כאשר מנהל בית הספר מבצע את פעולותיו, חשיבתו וכל תנועותיו ב"התלהבות", הרי הלהט מדביק את כל המורים והעובדים להפעיל מוח פורה כדי להצליח בחינוך.

עיקרון שני וחשוב ביותר לדבריה היא ה"התחדשות". כל יום יצירה חדשה. ההתחדשות מביאה לעשייה "בכיף" בשמחה ובאושר. כל שנה יש רעיונות חדשניים בחזון בית הספר, אפילו הצלצול משתנה. ההתחדשות מביאה לשמחה של כל הסובב את בית הספר. הילדים הפחות מחוברים לבית הספר, ה"שמחה" גורמת להם להתחבר. חשוב לראות את השמחה, כפי שציינה הרבנית מגנס – ויהיו "עיניך רואות את מוריך" – הראייה לזהות את הדור. לדבריה, הדור של היום דורש: "שמחה תוך להט". הרב קוק בזמנו ציין שתהליכי השינוי קיימים כל הזמן גם בקרב הילדים. עלינו, המחנכים וההורים, לאתר את אפיוני הדור ולהתאים את הכלים המתאימים לאותו דור.

עיקרון שלישי שאותו הביעה המנהלת – "לאהוב". כאשר משלבים להט התחדשות, שמחה ואהבה, הבנות מתחברות, לומדות ומצליחות.

ה"שליחות" – עיקרון נוסף חשוב ועקרוני. כאשר כל אחד חש שהוא "שליחו" של בורא עולם ומקיים את כל עשייתו מתוך "תחושת שליחות", המוח יהא פורה ויצירתי. ה"שליחות" חשובה, עקרונית ובסיסית לזקיפות קומה ולהחדרת עוצמה. ראוי תמיד, לדבריה, להוסיף "אמונה".

רק כך אפשר לחנך ולהצליח, לשלב אהבה ואמונה בילדים ובקב"ה.

שילוב    אש"ל   מתוך אהבה           והכול מתוך התחדשות מתמדת

                                          כפי שמצוין במסכת חגיגה:

אמונה  שליחות  להט   "אין בית מדרש ללא חידוש".

חלק מההצלחה, לדבריה, גם מהקשר המצוין עם ה"בוגרות". אף בקיום "שבתות לבוגרות" והשתתפות באירועים משמחים שלהן.

באולפנית שפע מרשים של מגמות איכותיות, כמו פיזיקה, כימיה, משפטים, פסיכודרמה, פסיכולוגיה, ספרות, מחשבים, ביולוגיה, אמנות וכמובן שפע של לימודי יהדות.

הרבנית הבהירה לכולנו עקרונות חינוכיים מתורתם של הרב קוק והרב סולוביצ'יק כדי להצליח ולהצטיין, והעיקר – "לא להיות בינוני". תמיד רף גבוה... שפע מגמות... חינוך איתן... יחס אישי... אהבה וכבוד לכל אחת... כפי שציינה הרבנית: האולפנית – "בית חינוך יוצר".

אולפנית:

אמונה – בה' ובתורתו.

ואהבה – אהבת ה', אהבת העם והארץ, אהבת האדם במעגלים שונים.

לבלוב – פריחה ויצירה מתוך שמחה.

פניות – הקשבה לבורא עולם, הקשבה לזולת והקשבה לקול הפנימי שבך.

נאמנות – לדבר ה', על פי תורת הרב קוק זצ"ל.

   נתינה – כל כוחות של היחיד מהכלל היונק.

יחס אישי – דיאלוגים אישיים ושאיפה לגלות את המיוחד בכל אחת ואחת.

תורה גדולה – היוצרת אדם גדול באומה נשגבה, בארץ החמדה.

החינוך הוא תהליך שהצלחתו נמדדת לעתים כעבור שנים. קיים בית מדרש למורים המעודד אותן להתקדם, להשתפר, להחכים ולהצליח.

הרבנית הזמינה מספר בנות מכיתות שונות שהבהירו לנו במה האולפנית טובה ומצוינת.


    • אווירה כיפית
    • זרימה של הבנות, של הצוות
    • קשר אישי עם המורות, אין ניתוק
    • רמת לימודים טובה
    • שפע פעילויות חברתיות והתנדבותיות
    • השקעה יחד ובנפרד
    • אווירה מקסימה
    • יש עם מי לדבר
    • אנשים מדהימים מסביבך
    • כיף לי להיות חלק מהמקום
    • קיימת חונכות ועזרה מהבנות
    • מעורבים בחינוך נכון את הבנות
    • לומדים מאחרים
    • מכירים כל אחת מאתנו – יחס אישי
    • שוררת אווירה של אהבה, עזרה, תמיכה, כמו משפחה
    • כשצריך, תמיד נמצא משהו לידך
    • יש חינוך עם גבולות
    • יש מועצת תלמידות – נפלא
    • דמויות פורצות
    • מתחדשים עם המורים
    • מטפחים זהות אישית
    • מטפחים כתיבה יוצרת

 

מטפחים במוסד – הקשבה לכל אדם, למורים, להורים, לתלמידות ולעובדים.

בית ספר –מוסד ניסויי המבהיר את איכותו לכולם.

רחל יועצת בית הספר הבהירה לנו כמה עקרונות חנוכיים-ערכיים המשולבים בבית הספר. לפני כל שיעור שואלים: איך היה? אתמול... השבוע... כך בונים חברה מלוכדת מאוחדת מתוך ייחודיות נפלאה. רואים את ה"חברות" בזווית שונה ואחרת. מחזקים את נקודות החוזק והטוב שבךך. היכרות פנימית של כל חברי הכיתה יוצרת גיבוש נפלא ומרתק. נתינת ה"במה" לכל בת מגבירה את עוצמת השפה, הידע והחכמה.

הסטודנטיות המצוינות כתבו את תכונותיה המנהיגויות של המנהלת:


    • תחושת שליחות
    • אמונה בצדקת הדרך
    • הצבת גבולות ברורים
    • כריזמתיות
    • בעלת ביטחון עצמי
    • חוש הומור
    • חמה
    • שמחה
    • עקבית
    • בטוחה בדרכה
    • ברורה
    • מתלהבת
    • תורנית
    • ישרה
    • משנה סדורה
    • השתנות
    • אהבה
    • למידה
    • להט
    • צריך לאהוב את החינוך
    • סוחפת
    • אוהבת את מה שהיא עושה
    • הכול מכל הלב
    • הולכת בדרכה בלי פחד
    • בטוחה בדרך שלה
    • בעלת תורה חינוכית
    • מעורה
    • נותנת מכל...
    • משתפת את התלמידות בתהליך
    • מכבדת את עצמה ודורשת
    • חמה, אוהבת, מחבקת, דואגת
    • עקבית
    • נותנת כלים לתלמידות
    • מאמינה בדרך שלה, שלה רב קוק, דרך האמת, ההלכה הציונית דתית, חרד"ליסטית
    • שיתוף מלא עם בעלה
    • לא מפחדת לדבר, לא מייפה הכול
    • יכולת הכלה והקשבה
    • בחירת מורים על פי אישיות תורנית ומקצועית
    • דרך חיים ברורה וסלולה
    • עקביו בעלת עמדה מוצקה
    • אוהבת את עבודתה, מרגישה שליחות
    • מאמינה בדרכה והולכת אתה עד הסוף
    • מאמינה באהבה ובאמונה גם את התלמידות וגם את הקב"ה
    • מלאה מרץ ויוצרת קשר אישי עם כל בת
    • מאמינה בצוות המורות המחנכות והמקצועיות
    • אכפתיות
    • לתת לכל אדם ללכת לפי הדרך שלו
    • יש מקומות שלא נוגעים בך. כולם נשמות גדולות.
    • צריך נשמה ברורה אבל לא קו
    • עקביות

 

מה היו מילות המפתח בדברי המנהלת – לפי דעת הסטודנטיות?

חידוש... להט... התלהבות... שליחות... שמחה... קשר אישי... מפגש... אמונה בקב"ה... אמונה באדם... אהבה... משנה סדורה... לא להיות בינוני... דרישות גבוהות... חינוך זה תהליך, דמויות ללכת לאורן... לחדש כל הזמן... לא לוותר... עשייה בכיף... צריך לאהוב את עבודת החינוך... עושים מתוך שמחה... התוויית דרך... להיות גדול – לא בינוני... שליחות... תפילה... להעז... אמונה.. אהבה... קשר אישי... הקשבה... חינוך זה תהליך, אישיות חינוכית תורנית... תורה גדולה... נתינת מקום... הלכה... צריך לאהוב את החינוך... שיחות אישיות... מקשיבים כל הזמן... אני בורג קטן... היעד גדול... דמויות לחיקוי... דוגמה אישית.. כדי שמורה יצליח הוא חייב לאהוב את מה שהוא עושה ולהרגיש שליחות... תפילה... לא להיות בינוני – להיות גדול... יגמ"ן – יעד גדול מפחיד ונועז... כל מחנכת היא דגם... הזורעים בדמעה ברינה יקצורו... גם להט לחדש בכל יום ולשמוח... בשביל לעסוק בחינוך צריך לאהוב את זה ולהאמין בזה ולהרגיש שליחות של הקב"ה, להציב לעצמך יעדים גדולים ונועזים, להאמין בעצמך ובעזרתו של הקב"ה... צריך לאהוב ולהאמין את הבנות ואת הקב"ה... להיות דתי זו גאווה – להיות ענק חינוך זה תהליך, צריך להיות סבלניים... להט בעיניים... להכניס כל הזמן חידוש... שמחה בכל דבר שאני עושה...

הסטודנטיות ציינו שאלות על הביקור


    • כיצד מקרבים בת שלא אוהבת את בית הספר?
    • מה הדרישה הבסיסית מבל בת בשביל ללמוד באולפנית?
    • איך יוצרים אווירה טובה וחמה בתוך הכיתה?
    • זה לא מבלבל את הבנות שיש להן כל הזמן שינויים?
    • איך ההורים משתפים פעולה?
    • איך מוצאים רעיונות לחידושים כל הזמן?
    • מה המשמעות שמביא אתו המיקום של האולפנית?
    • איך בא לידי ביטוי הקשר עם ההורים?
    • איך מתמודדים עם ההכוונה הברורה לכיוון הדת?
    • האם הדבר מוסבר – מדוע צריך ללכת צנוע?
    • האם הבנות מקבלות "במה" להביע את עצמן?
    • האם הרבנית מספיק מאצילה סמכויות או הכול מרוכז סביבה?
    • מהיכן שואבים כוחות להמשיך עם כל כך הרבה דברים לא ברורים ויש תוצאות שרואים אחרי המון זמן?
    • זה שוב – הגבולות, כי ככה הכול הרבה יותר ברור לשני הצדדים הנהלה ותלמידות, אבל זה לא מפחיד שיש שתי אפשרויות, או ככה או ככה?
    • האם יש תנאי קבלה לאולפנית?
    • האם האולפנית נותנת חופשיות או גבולות מבחינה דתית?
    • מה עושים עם בנות שלא עומדות בדרישות של האולפנית?
    • איך מסבירים לבנות את הדרך של האולפנית ומביאים אותן לידי מעשה?
    • מהיכן התקציב לכל כך הרבה מגמות?
    • איך שומרים על קשר עם הבוגרות?
    • איך מחנכים בבית הספר לאמונה?
    • איך בונים אמון בין המורה לתלמידה?
    • איך הבנות יוצרות את היחס שלה עם התלמידות, חברות מצד אחד ומצד שני דיסטנס?
    • האם הבנות מבינות את עומק ההלכה והאמונה או שהולכות אחרי הזרם?
    • מהיכן מביאים את ההתלהבות?

 

דעת הסטודנטיות על הרבנית מגנס


    • כיוון טוב... אווירה גדולה... לא סתם קמים והולכים הביתה...
    • למנהלת יש להט, התלהבות, מפעל חיים, יש לה דרך...
    • יש הרבה מגמות אפשריות לבחירה...
    • אהבתי את הקשר הישיר עם הבנות למרות הביקורות, אהבה...
    • משפחתיות...
    • תמונה אמיתית הכוללת הכול. כל הצדדים אף מול התמודדויות...
    • קשר עם הבנות... זורמת אך עם גבולות ההלכה... הכול ברור...
    • ברור שהכול שהיא צודקת...
    • חינוך טוב ואיכותי...

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב