היהדות פורחת בדורנו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

היהדות פורחת בדורנו 

מאת    [ 16/01/2011 ]
מילים במאמר: 1276   [ נצפה 1995 פעמים ]

 
 

ד"ר יחיאל שרמן

בכנס  שנערך באוניברסיטת בר אילן בנושא היהדות הופיעו שפע מרצים מעולים.

הכנס היה מרתק, מעניין ומעלה דילמות חיוביות ואף קושיות על חלק מהנאמר.

בטקס הפתיחה נאמרו משפטים עקרוניים המנוגדים לדעתי. המציאות בדורנו בתחום היהדות פורחת, יצירתית ומדהימה הן מבחינה דתית, תורנית, לימודית וכמובן בתחום המחקרים באקדמיה. אנסה להבהיר מהות המשפט "היהדות פורחת בדורנו".

למדנו בדף היומי, כשאדם המגיע למרומים נשאל 6 שאלות, אחת מהן היא "האם קבעת עיתים לתורה?" לא נשאל האם למדנו- אלא האם קבענו עיתים ללימוד תורה.

אין לי ספק שבעשור האחרון לומדים תורה וקובעים עיתים ללימוד תלמוד , "הדף היומי" יותר מכל תקופה אחרת בהיסטוריה של העם היהודי, בכל אתר ואתר בעולם-כמעט בכל בית כנסת בעולם ובוודאי בארצנו קיים שיעור דף יומי, היינו יום יום קובעים רבים רבים מאתנו עיתים ללימוד תורה. בנסיעותיי לחו"ל ,וכן חברי הרבים הנוסעים מעבר לים מתארים כולם כי בכל מקום כמעט הם מצטרפים ללימוד הדף היומי.

ניתן למצוא המון המון מקומות עבודה בהם לומדים דף יומי.

אנו יודעיחם שהרמב"ם לפני כ-800 שנה כתב את משנה התורה כי רבים מאוד לא למדו כלל תורה.

מעולם לא היו כל כך הרבה ישיבות תורניות וישיבות גבוהות בנגזרים השונים בהם לומדים במשך כל היום לימודי תורה ויהדות.

אנו יודעים שהמתודה של "לימוד בחברותא" המאפיין את לימודי הישיבות משמש ככלי המתודי הטוב ביותר ללימוד, להבנה, לקליטה ולאהבת תורה, באשר הלימוד מוסיף ידע, "ידע הוא כח" ועוצמה, אך הכלי המתודי של לימוד בחברותא, בהם מאפשרים ללמוד תוך כדי דיבור , עמידה/הליכה תנועת הידיים, ומוזיקה ובעיקר בעיקר תוך וויכוחים, שקלא וטרוא היינו תוך כדי שאילת שאלות כל הזמן.

היות ורבים מאוד כאמור לומדים כיום בישיבות ואף במדרשות רבות מאוד מאוד לנשים-הרי היהדות פורחת ומעמיקה בתוכנו והלמידה הנכונה הופכת אותנו לחכמים ונבונים.

כל איש אקדמיה יודע שבכל מחקר יש חשיבות ראשונית ועקרונית לשאילת שאלות,מלבד הידע הנובע מקריאה ולמידה הרי ככל שהשאלות חכמות ואיכותיות או אז תהיינה תשובות מדהימות במחקר. עיקרון שאילת שאלות קיים בלימוד התלמוד, אך גם בכל תחומי המחקר והמדעים השונים והמגוונים.

בלימודי שלי לתואר שני במחקר המדעי בתחום הביולוגי, הבנתי שעלינו "לבזבז" זמן רב בכדי להכין "שאלות מצוינות"-או אז תוצאות המחקר יהיו איכותיות ומעולות. המתודה של שאילת שאלות מופנמת בתוכנו היהודים הלומדים לגמרא., שהרי כל התלמוד על 2700 הדפים שבו מבוססים על ויכוחים ושאילת שאלות על כל רעיון.במסכת בבא מציעא דף פ"ד מסופר על רבי יוחנן וריש לקיש. כידוע ריש לקיש שהיה ליסטים-הסכים לחזור בתשובה וללמוד עם רבי יוחנן(אף קיבל לאישה את רחל אחותו של רבי יוחנן).במהלך כל הגמרא קיימים כ-2000 סוגיות בהם מתווכחים רבי יוחנן וריש לקיש.

במסכת בבא מציעא פ"ד מסופר על מותו של ריש לקיש... או אז מינו את רבי אלעזר בןפדת שיהיה בר פלוגתא של רבי יוחנן שיוכל ללמוד עימו כפי שלמד עם ריש לקיש.

הגמרא מתארת את רבי יוחנן הבוכה ומצטער על מותו של ריש לקיש. בר לקישא...בר ליושא.. מאז מותך הלומד איתי אלעזר בן פדת כל פעם שאני מעלה רעיון תורני נשגב-מביא 24 טיעונים מדוע אני צודק, מדוע הרעיון נשגב ונפלא.ואתה ריש לקיש היית מעלה 24 קושיות ושאלות "ובכך התשבחה התורה".

לימוד תורה בחברותא מעדן את המתודה של שאילת שאלות ההופך את השואל לחכם.

מלימוד הגמרא היהודים מתווכחים ומתדיינים על כל נושא וכך מוסיפים חכמה ודעת.

היהודים עד היום נחשבים לעם החכם בעולם כאשר במאה השנים האחרונות זכו היהודים למעלה מ20% מפרסי הנובל, אף כי אנו בעולם 0.024%.

מחקר שהתפרסם ציין שבשפע תחומים אנו הטובים בעולם ביוזמות וביצירתיות במקצועות שונים. יש לנו תלמידים רבים מצוינים ומעולים במגוון מקצועות גם במוסדות החינוך היסודיים והעל יסודיים וישנם מצוינים רבים בתחומי המחקר האקדמי, באוניברסיטאות השונות.

בחלק ניכר מאוד ממפעלי התעשייה למיניהם קיים אגף מו"פ –מחקר ופיתוח, בהם נותנים "במה" לחשיבה יצירתית לויכוחים ודיונים כדי לבנות תשתית של חכמה ותבונה הטמונה במוח היהודי.

ממליץ מאוד לקרוא לעיין וליישם את ספרו של ערן כץ "סוד המוח היהודי" המבהיר הסיבות ההופכות אותנו לחכמים ביותר בעולם.בשנתיים האחרונות הספר תורגם למיליוני עותקים בסינית ,יפנית וקוריאנית-עמים שביקשו ללמוד כלים מהיהדות כיצד להיות חכמים,בשפע בתי ספר המפתחים את המצוינים במגמות יוקרתיות גם באזורים הנחשבים נכשלים.

יחסית לכמות היהודים בארצנו לעומת העולם, הרי עפ"י מחקר בארץ מוציאים לאור את הכמות הגדולה ביותר של ספרים במגוון תחומים. אם נבדוק כמות הספרים התורניים כפי שיצאו לאור בעשור האחרון, נראה שפע אדיר של ספרים ,תחום המראה חכמתם של היהודים היצירתיים.

כמות הלומדים בישיבות ללימוד תורה ואף "לרבנות" היא מהגדולים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי.

בשנותי הראשונות כמפקח במשרד החינוך (1975)  לא היו מנהלי ישיבות- ציונים דתיים. כיום יש לציבור הלאומי דתי אלפים אלפים שלמדו בישיבות וזכו לאחר מבחנים קשים ואיכותיים לתואר "רב", כל מנהלי הישיבות למיניהם ורבים רבים מרבני בתי הספר והמורים בתחומי היהדות אף הם רבנים שסיימו שנים רבות של לימוד תורה בישיבות.

ממליץ לבקר באולפנות ובמדרשות לנשים בערים שונות בארץ, כדי לראות אלפי הנשים המשכילות והלומדות תורה ודעת-תחום המחזק את היהדות בבתינו במשפחותינו שלנו.מעולם לא למדו כל כך הרבה נשים תורה כפי שהדבר נעשה בדורנו.

בכל בתי הכנסת הקיימים בערים ובשכונות מתקיימים כמובן תפילות אך בכולם משלבים שיעורי תורה, דף יומי, לימודי תנ"ך, מחשבת ישראל והלכה.חובה עלינו,על כולנו ובראש ובראשונה על מנהיגי החינוך בתחום הדתי להמשיך ולטפח לימודי תורה ודעת בתחומים שונים, להגביר לימודי תנ"ך, תחום שעלינו לחזק ולמצוא כלים ורעיונות וכלים חדשניים כדי לטפח יודעי תנ"ך. המכללות והאוניברסיטאות חייבות לפתח בוגרים שיפנימו בתוכם היטב היטב תנ"ך, שהרי רק מורה "מקצוען" ו"ידען" יכול להעביר ולהפיץ תורתו לאחרים. ברור לי שאי ידיעת התנ"ך נובע בעיקר בגלל שהמורים אינם מקצוענים בתנ"ך. רוב תלמידי החכמים שבקרבנו בדורנו יודעים תלמוד, משנה, הלכה, ומורשת ישראל אך חובה עלינו להעמיק בלימוד התנ"ך.

חובה על כולנו להירתם כדי להגביר תורה-בקרב  חברינו החילוניים, לטפח את כל המורים בכל המכללות והאוניברסיטאות בלימודי יסוד ביהדות., כדי שכל מורה למדעים ולמתמטיקה  יידע גם יהדות.

השתתפתי ב--3 ימי עיון בטבריה בנושא הרמב"ם, מרצים מדהימים ונפלאים בעלי ידע מרתק. מאות מאות השתתפו בימים מאורגנים ומצוינים אלה. הצטרפתי לדבריו של משתתף מ"קיבוץ כברי"  שהמליץ בשנים הבאות להביא יותר ויותר חילוניים שישתתפו עימנו בלימוד התורה הנצחית השייכת לעם היהודי שהפכה אותנו כאמור לחכמים בעולם.

ראוי שמשרד החינוך,הפיקוח, המנהלים והמורים יישאו על גבם את הרעיון להעמיק בלימודי יהדות,להשתמש בשפה היהודית שלנו מזה אלפי שנים.

הרב לאו, שהיה הרב הראשי סיפר בקהילתנו בטקס סיום לימוד הדף היומי(אחת לשבע וחצי שנים)כי ביקרו בארץ כ-30 פרופסורים מהאקדמיה באירופה. בסיור שערך עימם הרב לאו הם נפגשו עם אנשים שלמדו דף יומי, שאלו הפרופסורים את הלומדים ל"איזה תואר הנכם לומדים?" בהמשך, "לאיזה גמול השתלמות ?"  הם נדהמו לשמוע שלימודי התורה, לימודי היהדות, לימודי הגמרא,-דף יומי בכל יום נלמדים לשם לימוד, מתוך אמונה בבורא עולם והיעד החשוב ביהדות "ללמוד" יהדות. לדבריהם, המקום היחידי בעולם שלומדים כדי ללמוד מידי יום, קיים רק בארצנו.הם הבינו את חשיבות "קביעת עיתים לתורה" שהפכה את העם היהודי לחכם בעולם.

חשוב לי להדגיש בסיכום דברי, שעלינו כל הזמן להמשיך ולהגביר תורה ולהאדירה לשלב כל הזמן כתיבה, מחקר, לימוד וקביעת העיתים ללימוד כל הזמן. כפי שציינתי בדורנו לומדים יהדות תורה ודעת יותר מכל התקופות בהיסטוריה של העם היהודי.

בביקורי הרבים באירופה ובמיוחד בפולין, בו היו 3.5 מליון יהודים טרם מלחמת העולם השנייה, היו כמובן ישיבות בהן למדו תורה, אך הכמות הייתה קטנה מאוד יחסית ללימוד התורה בימינו. ראוי להדגיש שרבים מאוד מקובעי העיתים לתורה מידי יום משלבים עבודה, עמל ופרנסת המשפחה עם לימוד תורה.בקהילתנו שלנו באלקנה למשל לומדים דף יומי מידי בוקר ב-6:30 כ30-40- איש, חלקם הקטן בפנסיה והרוב לאחר קביעת עיתים לתורה ממשיכים לעמלם היומי.

מגידי השיעורים כולם, המלמדים החכמים המשלבים תורה ועבודה. ברכתי לכל העוסקים בצרכי ציבור ,לכל מנהיגי הדור להמשיך לחשוב להגות ליזום ולהיות יצירתיים בהגברת התורה והאדרתה.

חובה עלינו,על כולנו להפעיל כל רעיון יצירתי כדי להחדיר "יהדות" לחברינו היקרים בארץ ובתפוצות שבו חיים היהדים,ראוי לאתר כל נתיב כדי לאהוב תורה, כדי שהיהדות ועקרונותיה יוחדרו ויוטמעו בהם ובצאצאיהם.כדי למנוע בריחה מהיהדות, צריך למצוא נתיבים מעניינים כדי ללמד...ללמד...מושגי יסוד, הם יחזרו ליהדות,יאמינו ביהדות רק אם ילמדו ויכירו מקורותינו הנצחיים

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב