דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השביל הזה מתחיל כאן - על זכויות יוצרים במסלולי טיולים 

מאת    [ 16/01/2011 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 2724 פעמים ]

מאת עורך דין ערן סורוקר ועורך דין מתן שוק

"השביל הזה מתחיל כאן בין סניף בנק למעין לא סלול, לא תמיד מסומן השביל הזה מתחיל כאן" (אהוד בנאי)

מסלול טיול הוא טקסט אשר מיועד להעברת מידע לקורא לשם הגשמת מטרה שימושית - מסע במדבר יהודה, טיול קניות בלונדון או סיור בסמטאות ירושלים. טקסטים אלו מורכבים מטבעם מרשימה של עובדות והנחיות אשר רובן ככולן נובעות במישרין מן המסלול המתואר. הביטוי האישי של מחבר המסלול יכול וישולב בתיאור המסלול במינון נמוך.

מבלי לקבוע מסמרות בעניין, נראה כי בקרב הציבור הרחב קיימת סברא כי טקסטים אלו המורכבים מרשימה של עובדות והנחיות אינם יצירה מוגנת בזכות יוצרים אלא אינפורמציה שכל אחד יכול לעשות בה שימוש כאוות נפשו. האם זהו אכן המצב המשפטי? האם מותר להעתיק מסלולי טיול? לאחרונה נדרש לנושא בית המשפט המחוזי בבאר שבע במסגרת בקשת רשות ערעור שהגיש בעל חברה לטיולי ג'יפים על פסק דין שנתן בית המשפט לתביעות קטנות באילת (ברע 682/07 ארז הרנשטט נ' חולית סיורי מדבר בע"מ ואח' (לא פורסם, החלטה מיום 22.7.2008)).

פסק הדין דחה את טענתו של בעל החברה לפיה חברה מתחרה העתיקה שלושה מסלולי טיול לעיר פטרה וסביבתה מאתר האינטרנט שלו לאתר האינטרנט שלה והפרה בכך את זכות היוצרים שלו במסלולי הטיול. בית המשפט לתביעות קטנות מצא כי אכן הייתה העתקה של מסלולי טיול, אולם דחה את התביעה תוך שהוא קובע, בין השאר, כי "מסלול כזה או אחר של טיול אינו נכנס לגדר "יצירה" מוגנת". בית המשפט המחוזי זכה בעל חברת הג'יפים ליותר אמפטיה. בית המשפט המחוזי קבע כי ניתן להבין לליבו וכי אתר האינטרנט שלו יפה ומושקע. בית המשפט המחוזי אף הסכים להניח לצורכי הדיון כי מסלולי הטיול הועתקו על ידי החברה המתחרה וציין כי "היכולת לתאר מסלול, במספר משפטים, רחוקה מלהיות מוגבלת". אולם, השמחה מוקדמת. גם בית המשפט המחוזי סבר כי מסלולי הטיול של בעל חברת הג'יפים אינם יצירה "מוגנת" ולפיכך אינם זכאים להגנה.

בית המשפט המחוזי נמנע, לדעתנו בצדק, מקביעה גורפת כי מסלול טיול אינו נכנס לגדר "יצירה" מוגנת, אולם קבע כי בנסיבות העניין לא הוכחה תשתית עובדתית מספקת כי מדובר בדרך ביטוי הראויה להגנה על פי דיני זכויות יוצרים. מה ניתן לעשות? כיצד בכל זאת ניתן להגן על מסלול טיול מפני העתקה? נראה כי אין די במניית עובדות יבשות הידועות לכל או בהוראות כיוון בסיסיות. הטקסט הספרותי צריך לכלול מנה של "יצירתיות". המחבר צריך להוסיף משלו - סגנון ייחודי, חוויה מקורית, זווית רעננה. אין לטעות - אין צורך בכשרון ספרותי יוצא דופן או ב"נשמה" יתרה. סף היצירתיות אינו גבוה אך משהו מהמחבר חייב להיות ביצירה. השימוש בעובדות ידועות והכללתן לכדי מסלול גיאורגפי אינו מספיק.

על מנת לזכות בהגנה יש להקפיד על תיאור המסלול בסגנון האישי והמיוחד של מחבר המסלול תוך הכללת חוויות, רשמים או רגשות הצפויים במהלך הטיול. התוצאה עלולה להראות מכבידה - הייתכן כי כל מי שמשלב מחוויותיו בעריכת מסלול טיול יזכה להגנה משפטית? הייתכן שיוכל למנוע מאחרים לעשות שימוש ב"יצירתו"? התשובה מפתיעה בפשטותה - כן. ייתכן גם ייתכן. ההגנה הניתנת על ידי דיני זכות יוצרים אינה כה נרחבת. בעיקרו של דבר, האיסור הוא על העתקת חלק מהותי של היצירה. המתחרים יוכלו לעשות שימוש במסלול טיול דומה או אף זהה מבחינה גיאוגרפית ובלבד שיכתבו אותו בצורה ספרותית שונה. במקום להעתיק חוויה של אחר, ייכבד נא המתחרה ויכתוב חוויה משלו. זו תוצאה סבירה שאינה מכבידה.

חג שמח וטיולים מהנים!

 ערן סורוקר הוא עורך דין בסורוקר-אגמון, משרד עורכי דין ועורכי פטנטים

ומתן שוק הוא עורך דין במשרד מתן שוק, משרד עורכי דין


מתן שוק, עורך דין


מתן שוק, משרד עורכי דין


בית פנינת איילון (קומה 2), יגאל אלון 159, תל אביב 67443


נייד: 052-3474552; טלפון: 03-6967710; פקס: 03-6967717


מייל: matan@matanshok.com







מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב