דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברת זבובים ומידע חשוב על זבובי הבית 

מאת    [ 15/01/2011 ]

מילים במאמר: 883   [ נצפה 20477 פעמים ]

זבובי הבית הינם אחד ממני החרקים המטרידים ביותר הפועלים בסביבת האדם. בכתבה זו אגע בכמה דברים שכדאי לדעת על זבובים ועל הדברתם.

יכולתם של זבובי הבית להפוך לחרקים מטרידים כל כך נעוצה בשילוב של מספר גורמים:

 - תכונותיהם הבלתי נתפסות, כמו קצב התרבות מסחרר, יכולת תעופה לטווחים ארוכים מאוד, יכולת להתפתח בכל חומר אורגני נרקב ועוד.

 - תנאים מתאימים להתפתחות שקיימים בסביבה.

 - יכולת התגובה המוגבלת של האדם ולתקציבו המוגבל.

*
מחזור חיים
זבוב הבית הינו חרק המתפתח בתהליך בן ארבעה שלבים: ביצה, זחל (רימה), גולם (שממנו בוקע החרק הבוגר), זבוב.

* קצב התרבות:

תכונתו הבעייתית ביותר של זבוב הבית, או נכון יותר - זבובי הבית, היא קצב התרבותם המהיר. בתנאים טובים מסיים הזבוב את  תהליך ההתפתחות, הכולל את שלב הביצה, שלב הזחל והבקיעה מהגולם, תוך שמונה ימים מהרגע שבו הוטלה הביצה. נקבת זבוב הבית מטילה במהלך חייה כ-1,500 ביצים. 

* בתי גידול
:
שלושת השלבים הראשונים מתרחשים בערמות פסולת אורגנית נרקבת. המקום האופייני ביותר שבו מתרבים הזבובים הוא משק החי של האדם, קרי - רפתות, לולים, דירים ואורוות. מקום נוסף שבו נמצאת פסולת אורגנית נרקבת הוא פחי זבל ומזבלות.
  
* רדיוס הפעילות של הזבובים הוא כשבעה קילומטרים.

* טמפרטורה:

הזבוב פועל בטמפרטורה של 16-35 מעלות. ב-15 מעלות ומטה, קצב ההתפתחות של דרגות ההתפתחות המוקדמות יורד בצורה משמעותית, אוכלוסיית הזבובים קטנה ופעולתם של הזבובים הבוגרים נפסקת. כשהטמפרטורה הסביבתית עולה מעל 35 מעלות, מתחילים הזבובים להאט את פעילותם ולמות כתוצאה מהחום.

התארכות עונות המעבר בשנים האחרונות גורמת לבעיית הזבובים להתעצם מכיוון ששיאי הטמפרטורה (חום מעל 35 מעלות או קור מתחת ל-15 מעלות), שמצמצמים את אוכלוסיית הזבובים או מאטים את פעילותם, מועטים ביחס לימים נעימים שקיימם רוב השנה.
 
מאחר שהזבובים רגישים מאוד לטמפרטורה הסביבתית, כשאנו מחממים או מקררים את בתינו נוצרים תנאי טמפרטורה אופטימאליים עבור הזבובים, והם נכנסים לבית. כמו כן, הזבובים נמשכים לאזורים מוצלים, כך שבכל מקום שאליו נברח מחום או מקור נפגוש גם את הזבובים.

טיפול נגד זבובים

הדברה נגד זבובים מתבצעת בשלושה מקומות שונים - במשק החי, בתוך מבנים ובחצר.

1. טיפול במשק החי

הטיפול היעיל ביותר בזבובים הוא טיפול בדרגות ההתפתחות המוקדמות (ביצים, רימות וגלמים), מכיוון שבשלבים אלה הזבובים מרוכזים בשטח מוגדר וידוע (רפת,לול, דיר או אורווה), ויכולת הבריחה שלהם מוגבלת.

בטיפולים אלה נהוג להשתמש בחומרי הדברה שהורגים את הרימות והזבובים הבוגרים ובמג"חים (מווסתי גדילת חרקים), שמעכבים/משבשים את התפתחותם. כמו כן נהוג לפעול נגד הזבובים גם באופן פיזי, כמו פינוי הזבל.
טיפולים אלה הם באחריותה של הרשות האזורית שבה נמצא בית הגידול. על הרשות האזורית לבצע או להנחות/לאכוף את ביצוע ההדברה על ידי המגדל.

* טיפולים אלה צריכים להתבצע אחת ל-8-10 ימים, ועלותם המצטברת גבוהה.

2. טיפול נגד זבובים בוגרים בתוך מבנים

* המצב האופטימאלי הוא למנוע מהזבובים להיכנס למבנה. האופן הפשוט ביותר לעשות זאת הוא התקנת רשתות על החלונות ודלתות רשת עם קפיץ מחזיר.

* בתוך המבנה עצמו ניתן להתקין מנורות לקטילת זבובים, שאותן מומלץ לקנות בחברת הדברה המתמחה במכירת ציוד מסוג זה. קיימים שני סוגים עיקריים של מנורות: הזולות יותר הן מנורות מחשמלות, שחסרונן העיקרי הוא ברעש החשמול שנשמע בכל פעם שנלכד בהן זבוב. הסוג השני הוא מנורות בעלות לוח דבק שעלותן בדרך כלל גבוהה יותר, אך לכידת הזבובים שקטה. בשני סוגי המנורות יש להחליף את הנורות פעם בשנה (חשוב לציין: מנורות לקטילת זבובים אינן יעילות בשטח פתוח).

* מלכודות דבק לחלון
- יעילותן של מלכודות אלה גבוהה באופן יחסי והן זולות.

* ריסוס חלונות - ניתן לרסס את חלקם התחתון (הפנימי) באירוסול בייתי וגם פעולה זו קוטלת את הזבובים שמגיעים לחלון.

3. טיפול בזבובים הבוגרים בחצר

בחצר ניתן ללכוד או לרסס את הזבובים. לפניכם חסרונותיהן של כל אחת מהאפשרויות הללו:

    • הפעלת מלכודות זבובים - מלכודות זבובים המיועדות לשטחים פתוחים פועלות באמצעות מכל בעל פתחים המכיל בתוכו פיתיון נוזלי ריחני שמושך את הזבובים. חסרונות המלכודות הן שהן גורמות למטרדי ריח, ובמהלך התפעול השותף שלהן, שצריך להתבצע אחת למספר שבועות (ריקון זבובים מהמלכודת והוספת פיתיון), הפיתיון או הזבובים המתים עשויים להישפך על מתפעל המלכודת. בנוסף, תכולת המלכודת עלולה להישפך על ילדים או על חיות מחמד. חיסרון נוסף הוא שכדי להגיע לתוצאות לכידה טובות בשטח פתוח כמו חצר צריך למקם מלכודות רבות, וכמות גדולה של מלכודות תמשוך זבובים רבים לחצר.

    • ריסוסים נגד זבובים - ניתן לרכוש חומרי הדברה לזבובים. יעילותם של חומרים אלה גבוהה מאוד, אך יש להם מספר חסרונות: החיסרון הראשון הוא שכדי להגיע לתוצאות טובות, צריך לרסס כמויות גבוהות יחסית ובתדירות של פעם במספר ימים. החיסרון השני בשיטה זו הוא שריסוס של חומר הדברה, גם אם הוא נמכר כחוק לציבור הרחב, הוא מסוכן, וכדי לרסס צריך להצטייד בציוד מתאים ותקין ולהיות בעל ניסיון בריסוס. בעיה נוספת היא שחומרי ההדברה לזבובים מכילים פיתיון יעיל שעשוי להחמיר את בעיית הזבובים במידה שהריסוס לא יתבצע באופן מושכל, כמו למשל במקום רחוק מהאזור שבו אתם יושבים. ולבסוף, אחסון חומר הדברה בבית הוא מסוכן מאוד.

• ביצוע ריסוסים נגד זבובים בשטח פתוח מומלץ רק לפני אירועים, ובעזרת מדביר. את כל החומרי ההדברה והמלכודות ניתן לרכוש בחנויות הגרעין, אייס והום סנטר, חברת ההדברה אגרוטל, או בחנות פקא שבאזור התעשייה של רחובות.

לסיכום
בעיית הזבובים שהחמירה מאוד בשנים האחרונות, מאפשרת לנו לראות בפועל את אחת מהשפעות שינויי האקלים. יחד עם זאת, ביצוע הפעולות המומלצות תוך שיקול דעת המתייחס להיבט הבטיחותי, למשמעות הביצוע בפועל ולעלות, יכול להביא לתוצאות טובות.

מידע נוסף על זבובי הבית אפשר למצוא בפורטל סביבה משולבת

בועז קייזרמן הוא מנכ"ל חברת "קייזרמן שירותי הדברה", העוסקת מזה למעלה מ-30 שנה בהדברת מזיקים תברואתיים בבתים פרטיים, במסעדות ובמוסדות ציבוריים, בהרחקת יונים, בייעוץ למניעת מזיקים בשלב שיפוץ או בנייה ועוד. ליצירת קשר בטלפון: 052-3615577. אתר: www.hamadbir.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב