דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחייה מלאכותית: שליטה על-ידי חיקוי 

מאת    [ 14/01/2011 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 1905 פעמים ]

צמחייה מלאכותית מבטאת יחס מורכב של האדם המודרני ביחס לטבע. האדם המודרני רוצה לחזור אל הטבע אבל הוא מעוניין בטבע מאולף ומסודר. צמחייה מלאכותית מבטאת את המשיכה ואת הדחייה שהאדם המודרני חש באותו הזמן כלפי הטבע.

מי לא אוהב את הטבע? מי לא מעדיף נוף של יער ירוק ושל הרים גבוהים על פני בניני מגורים אפורים? מי לא היה רוצה שביתו ישקיף על הים או על אגם רגוע ולא על כביש סואן ומכוניות צופרות? כשאנו רוצים לתאר שלווה אנחנו מדברים על ציפורים מצפצפות ועל פרפרים מרפרפים. כשאנו רוצים לתאר יופי והרמוניה אנחנו משתמשים בפרחים ובעצים ירוקים. הטבע הוא משהו יפה, שליו, נכון ואמיתי. אנחנו מייחסים לו תכונות טובות ואנחנו מדברים על הגעגועים שיש לנו כשאנחנו חושבים עליו מרחוק, על הרצון שלנו להתחבר אליו או להתקרב אליו, על התשוקה שלנו לגעת בו ולהיות חלק ממנו.

אבל בו זמנית אנחנו משתדלים ככל האפשר לשמור על מרחק מהטבע. אנחנו בונים ערים וגרים בהן, אנחנו בונים כבישים במקומות שבהם היה פעם טבע כדי שנוכל להגיע מעיר לעיר וממרכז קניות למרכז קניות. אנחנו מצמצמים את הטבע כדי לפנות מקום לחיים המודרניים. הטבע נסוג מפנינו ובעולם המודרני יש פחות טבע ויותר עיר, פחות ירוק ויותר אפור.

אבל כיוון שאנחנו אוהבים טבע אנחנו ממלאים את האפור הזה במיני צמחייה מלאכותית. בבנייני משרדים אנחנו נוטעים צמחייה מלאכותית, בחדרי ההמתנה שלנו אנחנו שמים צמחייה מלאכותית, לבתים שלנו אנחנו מכניסים צמחייה מלאכותית, את מרכזי הקניות אנחנו מקשטים באמצעות צמחייה מלאכותית; במקום הטבע שנס מפני הבניינים שאנחנו הקמנו אנחנו מציבים צמחייה מלאכותית מכל הסוגים. לעיתים נדמה שאנחנו שמים צמחייה מלאכותית כמו שמציבים אנדרטה: היא נועדה לעמוד בתוך הבניינים שלנו לזכר הטבע שאותו הנסנו.

אבל מה שבאמת מבטאת צמחייה מלאכותית איננו מצבת זיכרון לטבע. צמחייה מלאכותית איננה כאן כדי להזכיר לנו עד כמה אנחנו אוהבים את הטבע ומתגעגעים אליו, אלא היא מסמלת את היכולת שלנו לשלוט בטבע. צמחייה מלאכותית, במיוחד האיכותית והמיוחדת שבה, מראה לנו איך האדם יוצר בעצמו את מה שהטבע לא יכול לעשות. האדם יוצר לעצמו טבע שהוא יותר טוב מהטבע: הוא לא מלכלכך, הוא לא מתקלקל ונובל, הוא לא צורך מים וטיפול. צמחייה מלאכותית היא חיקוי של הטבע, חיקוי שלמעשה אומר: אנחנו שולטים בטבע. על-ידי ייצור צמחייה מלאכותית אנחנו מייתרים את הטבע, על-ידי החיקוי של הטבע אנחנו שולטים בצורה המוחלט ביותר שניתן להעלות על הדעת: אנחנו יוצרים טבע נטול טבע. אנחנו יוצרים טבע בלי החסרונות של הטבע.

אין רע בעיצוב חלל באמצעות צמחייה מלאכותית. אפשר לחשוב על נטיות אנושיות גרועות בהרבה ולמעשה השימוש בעיצוב על-ידי צמחייה מלאכותית יכול לסייע לטבע בדרכים ישירות ועקיפות. צמחייה מלאכותית היא פחות פוגענית כלפי איכות הסביבה ויש לה יתרונות אקולוגיים מסוימים וברורים. צמחייה מלאכותית גם יכולה להניח לנו להתקרב שוב בחזרה לטבע. אולי על-ידי החיקוי של הטבע אנחנו נלמד להפסיק לפחד ממנו ונחזור להתגעגע אליו באמת, שהרי צמחייה מלאכותית יכולה להיות תחליף לטבע אבל רק עד גבול מסוים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב