דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון מס בעסקאות 

מאת    [ 13/01/2011 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2410 פעמים ]

העסקה למכירת השליטה במכתשים-אגן לכימצ'יינה, האמורה להתבצע בקרוב, היא אחת מהעסקאות הייחודיות ביותר שנעשו בשנים האחרונות בשוק ההון המקומי. נוחי דנקנר תפר עבור כור, בעלת השליטה במכתשים, עסקה אשר מעבר למחיר הנהדר שהשיג יש בה גם תכנון מס מורכב המפחית בצורה דרמאטית את נטל המס. 

ניתן ללמוד מכאן שיעור חשוב כיצד למכור חברה. הרעיון הבסיסי הוא להעביר את השליטה בחברה, אך לדחות את אירוע המס למועד הנוח ביותר מבחינת המוכר כפי שאפרט להלן. 

מתווה העסקה

ניתן ללמוד על מתווה העסקה מההודעה שהעבירה כור תעשיות לרשות לניירות ערך ולבורסה. בהתאם להודעה, העסקה למכירת השליטה במכתשים אגן תעשה בהתאם לשלושת השלבים הבאים: 

  • בשלב הראשון, כימצ'יינה תרכוש מכור תעשיות 7% מתוך 47% מניות מכתשים אגן המוחזקות בידה, לפי 20 שקלים למניה, תמורת 168 מליון דולר. בגין המכירה, כור תרשום רווח נקי של כ-149 מליון שקלים.
  • בשלב השני, כימצ'יינה תגיש הצעת רכש ביחס ל - 53% ממניותיה של מכתשים אגן המוחזקות בידי הציבור, בתמורה ל - 1.27 מיליארד דולר, שהם כ - 4.5 מיליארד דולר. לאחר ביצוע השלב השני, כימצ'יינה תחזיק ב60% מהמניות של מכתשים, ואילו כור תחזיק ב-40% מהמניות.
  • השלב השלישי הוא המעניין ביותר בכל הסיפור. כור שתישאר עם אחזקה של 40% ממניותיה של מכתשים אגן, תקבל הלוואה נון-ריקורס של 960 מיליון דולר למשך 7 שנים. סכום ההלוואה מייצג את המחיר שיש לשלם עבור 40% מהמניות. ההלוואה תישא ריבית משתנה מבוססת ליבור בשיעור אפקטיבי של 6% לשנה. כור תוכל לפרוע את ההלוואה במזומן או באמצעות 40% מהמניות המשועבדות לכימצ'יינה.  

שיעורי מס נמוכים

מדוע כור אינה מוכרת מיד את כל 47% מניות מכתשים אגן המוחזקים עלי ידה? התשובה היא שיש כאן תכנון מס כפול. 

תכנון המס הראשון נועד לדחות את  אירוע המס, במטרה לשלם מס נמוך יותר בגין הרווח כתוצאה ממכירת 40% ממכתשים אגן. כידוע, שיעור מס החברות בשנת 2011 הוא 24%, אך הוא צפוי לרדת בכל שנה לפחות עד שנת 2016, שבה מס החברות יעמוד על 18%. 

כור למעשה דוחה את המכירה בפועל של מניות מכתשים ב-7 שנים, כך שהיא תשלם 18% מס על הרווח (ואולי אף פחות מכך, אם שיעורי המס ימשיכו לרדת) במקום 24% אם המכירה הייתה מתבצעת בשנת 2011. תכנון מס זה חוסך לכור 50 מיליון שקלים.

תכנון המס השני נוגע לניצול הוצאות הריבית, כמפורט להלן. 

ניכוי ריבית

בנוסף לדחיית המס שנהנית ממנה כור מהמכירה של 40% ממניותיה במכתשים, היא תוכל לנכות את הוצאות הריבית על ההלוואה שהיא תקבל מכימצ'יינה בסך 960 מיליון דולר. 

היות ומדובר בשיעור ריבית של 6% לשנה, הרי שכור תעשיות תוכל לנכות לצורכי מס כ-57 מיליון דולר שהם כ-200 מליון שקלים בכל שנה. 

ניכוי הריבית השנתי וכן הפחתת שיעור המס, הופכים את עסקת מכירת השליטה במכתשים לאחת העסקאות המעניינות ביותר בשוק ההון הישראלי. העסקה הזאת מוכיחה כי תכנון מס מוקדם יכול להניב חסכון עצום במס, והיא יכולה לשמש כמודל לעסקאות דומות.

ד"ר אבי נוב, עו"ד, אחד המומחים הבולטים בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי. ד"ר נוב מייעץ בענייני מס מקומיים ובינלאומיים ובכלל זה תכנוני מס ליחידים וחברות, השגת אישורי מס מקדמיים, ייצוג מול רשויות המס, ניתוב הכנסות שמקורן בחו"ל לישראל בצורה היעילה ביותר, וכן מתן חוות דעת מקצועיות. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, כולל מאמרים וחדשות מיסוי: www.IsraelTaxLaw.com ניתן לפנות לכותב במייל: avinov@bezeqint.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב