דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ישראלי העובד בסין כמרצה 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 3648 פעמים ]

ישראלי נשלח על ידי משרד החוץ ללמד עברית במשך שנתיים באוניברסיטה בסין. את משכורתו הוא יקבל מאוניברסיטה בסין.

לנ"ל פעילות עסקית עצמאית בארץ והוא רוצה להמשיך לפעול בה במקביל לעיסוקו החדש.

המעבר לסין יהיה בתחילת ספטמבר 2005.

השאלות:

א. האם הכנסותיו ממשכורת בסין בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2005 יהיו חייבות במס בישראל?

ב. היכן ימוסו הכנסותיו החל מחודש ינואר 2006 והיכן כדאי שימוסו?

ג. כיצד ניתן לגרום לפחות להכנסות כעצמאי להיות ממוסות בארץ אם לא במסגרת הקמת חברה שאחד מבעלי מניותיה תושב חוץ (בהנחה שזו המסקנה בסעיף ב' לגבי תושבות הנ"ל)?

ביום 01.01.2003 נכנס לתוקפו תיקון 132 לפקודת מס הכנסה (ועדת רבינוביץ). במסגרת הרפורמה, שונה בסיס המס בישראל מבסיס טריטוריאלי עם אלמנטים אקס-טריטוריאליים לבסיס פרסונלי מוחלט. וזה אומר, בחינת החבות במס תיעשה לפי מדינת המושב של מפיק ההכנסה. תושבי ישראל, החל מיום 01.01.2003 חייבים במס בישראל על כל הכנסותיהם (אקטיביות ופאסיביות, הוניות ופירותיות) ללא נפקות למקום הפקת ההכנסה. לאור הפיכת שיטת המיסוי לשיטה פרסונלית (שיטה הנהוגה במרבית מדינות העולם), נושא אמנות המס למניעת כפל מס קיבל משנה חשיבות. אמנות מס למניעת כפל מס הן הסכמים בינלאומיים הקובעים כללי מיסוי למניעת כפל מס. מדינת ישראל חתומה כיום על - 41 אמנות למניעת כפל מס. אמנות המס ישראל חתומה עליהן נקלטות בדין הפנימי עפ"י צו של שר האוצר המוצא מכוח סעיף 196 לפקודה הקובע כי :

" (א) משהודיע שר האוצר בצו, כי נעשה הסכם כמפורש בצו עם מדינה פלונית ליתן הקלה ממסי-כפל לענין מס הכנסה וכל מס אחר כיוצא בו המוטלים לפי דיני אותה מדינה (להלן - מדינה גומלת), וכי מן המועיל הוא שיינתן להסכם זה תוקף בישראל - יהא תוקף להסכם (להלן - ההסכם) לענין מס הכנסה, על אף האמור בכל חיקוק.

(ב) צו שניתן לפי סעיף זה עשוי להיות מופקע בצו מאוחר ממנו.

(ג) בסעיף זה, "מדינה" - לרבות שטח מחוץ לישראל שאינו מדינה, המנוי בתוספת ראשונה א'. "

נקודת המוצא בתשובתנו דלהלן היא כי אותו ישראלי המרצה בסין הינו "תושב ישראל".

בהיותו תושב ישראל כאמור לעיל, הכנסותיו משכר מרצים בסין יהיו חייבות במס בישראל. ביום 8 באפריל 1995 נחתם הסכם בין ממשלת מדינת ישראל לבין ממשלת הרפובליקה העממית של סין בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות ממס לגבי מסים על הכנסה ועל הון (להלן: "האמנה"). האמנה אושררה על-ידי ממשלת ישראל ביום 20 בנובמבר 1995 ונכנסה לתוקף ביום 1 בינואר 1996.

סעיף 20 לאמנה, הרלבנטי בענייננו, עוסק במיסוי מורים וחוקרים; להלן נוסח הסעיף :

" 1. יחיד שהינו, או שמיד לפני ביקורו במדינה מתקשרת היה, תושב המדינה המתקשרת האחרת, והמטרה העיקרית של שהייתו במדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה היא הוראה, מתן הרצאות או עריכת מחקר באוניברסיטה, מכללה, בית ספר, או מוסד חינוכי או מוסד למחקר מדיני המואמן ע"י ממשלת המדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה, יהיה הפטור ממס במדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה, לתקופה של שנתיים מהתאריך בו הגיע לראשונה למדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה, לגבי הגמול עבור ההוראה, מתן ההרצאות או עריכת המחקר.

2. הוראות ס"ק 1 לא יחולו על הכנסה ממחקר, אם המחקר האמור נערך בעיקר לתועלת הפרטית של אדם מסוים או אנשים מסוימים. "

לפיכך, הכנסותיו של אותו מרצה בסין יהיו פטורות ממס בסין במשך שנתיים וזאת לאור הוראות האמנה. הכנסותיו כאמור, יהיו חייבות במס בישראל בלבד.

בנקודה זו ראוי לציין כי על הכנסותיו יחולו כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ), התשמ"ב - 1982, הקובעות, בין היתר, שיעורי מס מיוחדים, אחוזים פטורים מהשכר הבסיסי וכו'.

א. בשנת המס 2006 הכנסותיו של המרצה (תושב ישראל כאמור), הן מעסקיו בישראל והן מהרצאותיו בסין ימשיכו להיות חייבות במס בישראל .

ב. כפי שנטען לעיל, היותו של המרצה תושב ישראל מחייבות במס את הכנסותיו באשר הן. מנתוני השאלה לא ברור באיזה מבנה מבקש אותו ישראלי לפעול ע"מ להפחית את תשלום המס בישראל בייחוד לאור העובדה שההכנסות עצמן מופקות ואו נצמחות בישראל. רוצה לומר, שאלת תושבתו של התאגיד ואו היחיד אינה רלבנטית במקרים בהם מופקת ההכנסה בישראל. סעיף 2 רישא לפקודה מטיל מס על בסיס טריטוריאלי ככל שמדובר על תושבי חוץ.

זאת ועוד, יודגש כי לפ"ש ישנה סמכות להתעלם ממבנה עסקי כזה או אחר אם סבור הוא כי המבנה מלאכותי וכל מטרתו להפחית את המס בצורה בלתי נאותה (ראה סעיף 86 לפקודה).
ירון אלי, עו"ד (יועץ מס)
משתתף בכתיבת הספר "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה של אמנות המס של ישראל". מרצה במכללה למנהל, וחבר בועדת המסים של לשכת עורכי הדין בישראל.
www.eli-law.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב