דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגבלה על חייב בהוצאה לפועל מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה 

מאת    [ 12/01/2011 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 5713 פעמים ]

מטעם תיקון מס' 29 לחוק ההוצאה לפועל,נכנסה הוראת חוק חדשה בסעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז - 1967  (יכונה: "החוק"), המרשה הטלת הגבלה על חייב מלקבל או מלהחזיק או מלחדש רישיון נהיגה.  המטרה היא להפעיל לחץ על חייב המסרב לשלם את חובו בכדי לגרום לו לשלם סכומים על חשבון החוב שלו בהוצאה לפועל.


מתברר כי מדובר בסנקציה יעילה ממש.  במקרה של חייבים רבים אשר נמנעו מלפרוע את חובם, זוהי סנקציה "מפרת איזון". כלומר סנקציה רצינית מאוד שאינם יכולים להתעלם ממנה, גם אם התעלמו מסנקציות שונות שהוטלו עליהם עד עתה. הגבלת רישיון הנהיגה עשויה לגרום להם לשלם את החוב שלהם בהוצל"פ.

במקרה שנדון לאחרונה בלשכת ההוצל"פ בתל אביב, בתיק הוצאה לפועל מס' 0125069027, ניתן מקרה של חייב אשר ננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל שונים ללא הואיל.   החייב נמנע מלפרוע את חובו.  בין היתר, הוטלו עיקולים על חשבונותיו בבנקים שונים. הוטלו עיקולים על זכויותיו בחברות הביטוח. הוטל עיקול על רכושו בדירת מגוריו. הוטל עיקול על רכבו במשרד הרישוי. כלום לא עזר.   לא נתפסו כספים המכסים את החוב.  החייב לא עמד בצו התשלומים שקבע לו רשם ההוצאה לפועל, ללא רשות ובניגוד לדין.    החייב גם לא הגיש פנייה בכתב להפחית את צו התשלומים שנקבע עבורו וגם לא יזם פנייה מצידו ללשכת ההוצל"פ, על מנת לעמוד לחקירת יכולת בפני רשם הוצל"פ.

רק הטלת הגבלה על רישיון הנהיגה של החייב גרמה לו, לראשונה, לפנות בבקשת ביטול ההגבלה ללשכת ההוצל"פ.  רשם ההוצל"פ, ציין בהחלטתו כי כל הפעולות שנעשו עד עתה לא גרמו לחייב לפרוע את החוב וכי החייב למעשה התעלם מהליכי ההוצל"פ תקופה לא קצרה.  לפיכך, קבע רשם ההוצל"פ שהגבלת רישיון הנהיגה הינה הפעולה האפקטיבית ביותר שנעשתה כנגד החייב וכי מומלץ אותה על מנת לגרום לחייב לשלם סכום משמעותי על חשבון חובו.

על-פי החוק, הגבלת רישיון הנהיגה תבוטל רק אם "שוכנע רשם ההוצאה לפועל כי הטלתה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או שרישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו" (סעיף 66א(6) לחוק). או אם החוב בתיק נפרע. או אם החייב "מקיים הוראות של צו תשלומים.." (סעיף 66ד לחוק). כאשר לרשם ההוצל"פ ישנה גם סמכות שבשיקול דעת לבטל הגבלה או "להתנות את הביטול במתן ערובה להנחת דעתו, אם מצא שהדבר מוצדק בנסיבות העניין" (סעיף 66ד(ב) לחוק).

בהחלטתו, ציין רשם ההוצל"פ, כי בהלכה הפסוקה ניתן דגש על ממשיות הפגיעה הנדרשת בעיסוקו של החייב, לצורך ביטול הגבלת רישיון הנהיגה. הובהר, כי לא די בפגיעה סתם, אלא נדרשת פגיעה של ממש, ונקבע כי לא די בכך שהחייב עושה שימוש ברישיון הנהיגה שלו לצורך עיסוקו, אלא על החייב להוכיח ייחודיות ובלעדיות של השימוש שלו ברישיון הנהיגה לצרכי עיסוקו. ראוי לצטט את הדברים הרלוונטיים מתוך רע"צ (שלום ת"א) 7704-03-10 קובוביץ נ" מנשה (לא פורסם, 15.4.10):

 "על החייב להראות ולשכנע כי הגבלת הרישיון עלולה לפגוע בעיסוקו פגיעה ממשית, בהבדל מפגיעה סתם שכן ברור כי בהגבלת רשיון נהיגה יש תמיד פגיעה כלשהי בעיסוקו של החייב.
 
רשם ההוצל"פ, החליט כי על החייב לשלם קודם כל 5,000 ש"ח במזומן על חשבון חובו על מנת לבטל את ההגבלה.

*כל האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו.

קובי רום, עו"ד המטפל בתחומי ההוצאה לפועל ובכללם איחוד תיקים לחייבים, טיפול ומשלוח מכתבי אזהרה מטעם זכאים ושירותים נילווים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב