דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ואהבת לך כלרעך, או שינוי הרגלים על פי שיטת פלדנקרייז 

מאת    [ 11/01/2011 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 2559 פעמים ]

הביטוי "ואהבת לרעך כמוך" מוכר וידוע. חכמי התורה התייחסו אליו כאל כלל חשוב בתורה.

ד"ר משה פנחס פלדנקרייז הקרוי ע"ש סבא רבא שלו הרבי פנחס שפירא מקוריץ – מתלמידיו של הבעל שם טוב – גדל בבית יהודי קבליסטי, שהיווה את אחת ההשפעות החזקות עליו. משה פלדנקרייז התייחס למשפט "ואהבת לרעך כמוך" כאל משוואה. מטבעה של משוואה, ניתן להחליף בין הצדדים ועדיין השוויון יישמר. לכן טבע את המונח "ואהבת לך כלרעך". חשבו על המשפט הזה רגע, נשמע משונה, לא? למה לעשות את זה? למה הוא התכוון?

כשפלדנקרייז הפך את הסדר במשפט המוכר כ"כ, אני מניח שכוונתו הייתה להבהיר נקודה חשובה בפילוסופיה שעומדת מאחורי שיטת פלדנקרייז, והיא שאין הרגל טוב אלא אם ניתן לוותר עליו. וכך הוא מראה לנו איך בקלות אפשר לשמור על תוכן המשפט – פרשני המקרא פירשו את הציווי לא כלאהוב את הזולת כמו שאתה אוהב את עצמך, אלא לאהוב לעשות טוב לרעך כמו שהיית רוצה שיעשה לך ועל כן הלמד ליפני רעך – גם אם הוא נאמר באופן בלתי הרגלי וזה נשמע מעט מוזר בתחילה.

ע"פ משה פלדנקרייז "שום דבר בדפוסי התנהגותנו אינו קבוע, מלבד אמונתנו שהם כאלה".

העיקרון הזה עומד לנגד עיניו של כל מורה בשיטת פלדנקרייז. לעשות כל פעולה ביותר משתי דרכים שונות ולחפש להכיר ראשית את ההרגל ולאחר מכן לחפש דרך בלתי הרגלית לביצוע. כדי להדגים זאת בקצרה שלבו את אצבעות הידיים שלכם. זו פעולה אוטומטית, נכון? עכשיו הפרידו את הידיים ושלבו את הידיים באופן הבלתי הרגלי. איך זה מרגיש? משונה קצת, לא?

אם ניקח את דלקת פרק כף היד כאחת מהבעיות הנפוצות ביותר בקרב אנשים העובדים במשך זמן רב מול המחשב, ונחפש איך להשתמש בעיקרון זה, אז ראשית נבחין בהרגל: תנועתיות מוגברת בשורש כף  היד ביחס למרכז גוף סטאטי באופן יחסי. ההפך (בדומה להיפוך "ואהבת לך כלרעך") יהיה להניע את מרכז הגוף ביחס לכף יד סטאטית, תוך כדי כך שאנו מחפשים להפיק את אותה התנועה בפרק כף היד.

את התהליך הבא אפשר לעשות על מזרון דק או על שטיח:

בבקשה לעמוד על הברכיים וכפות הידיים. את כף היד הימנית להניח עם גב כף היד על הרצפה (כבר בלתי הרגלי) ולהניע את הגוף למעלה – לכיוון הקיר שלמראשות – ולמטה – לכיוון הקיר שלמרגלות. הלוך ושוב מספר פעמים ולנוח באופן כזה שלא נשענים על פרקי כפות הידיים (ישיבה למשל). לחזור שוב לאותה התנוחה ולהניע את הגוף מצד לצד ביחס לגב כף יד ימין מספר פעמים הלוך ושוב. אחרי מנוחה נוספת לחזור לאותה התנוחה ולחבר את כל הכיוונים לכדי מעגלים קטנים, כך שהגוף חג מעגלים סביב פרק כף יד ימין, מספר מעגלים עם כיוון השעון ולאחר מכן להחליף את כיוון המעגלים נגד כיוון השעון.

לעבור כעת לנוח על הגב כשהידיים ארוכות לאורך הגוף, ולאחר כדקה שבה ניתן להבחין האם התחושה שונה ביד ימין לעומת שמאל, לנסות לנתק מעט – 2 ס"מ – את היד הימנית להחזיר אותה לקרקע ולנסות לנתק כך את היד השמאלית. רוב האנשים מדווחים בשלב זה שהיד הימנית מרגישה קלה יותר.

לחזור ולשחזר את התהליך גם עם היד השנייה ולאחר מנוחה קלה לקום ולשים לב לתחושה בעמידה ושוב כשחוזרים לעבוד עם המחשב להבחין בתוצאה שהתקבלה עכשיו אחרי שהפכנו את היוצרות ע"פ עקרונות שיטת פלדנקרייז.

שיטת פלדנקרייז מציעה להפוך את היוצרות של כל פעולה הרגלית ואוטומטית שאנחנו עושים, ולחוש איך זה מרגיש. לפעמים זה קצת מוזר בהתחלה, אבל התוצאות יכולות להיות מרחיקות לכת. ובמילותיו של דוד בן גוריון: "שיטת פלדנקרייז תהיה תועלת גדולה לכלל האנושות, מנסיוני האישי אני יודע אילו תוצאות ראויות לציון מושגות."

 

למאמרים נוספים על שיטת פלדנקרייז, סרטוני טיפים ועוד דברים מעניינים היכנסו לאתר הבית שלי (בחתימה).

גב חופשי - פלדנקרייז באופן אישי


אורי הלפרין - מורה ומטפל מוסמך בשיטת פלדנקרייז


http://www.gav-hofshi.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב