דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבורסה לניירות ערך - שוק ההון 

מאת    [ 11/01/2011 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 2357 פעמים ]

הבורסה לניירות ערך

 

הבורסה היא חברה פרטית שהוקמה על ידי חברי הבורסה, במטרה למסד ולשרת את המסחר בניירות ערך בישראל כלומר להפוך את המסחר במוצרים הפיננסיים השונים הנסחרים בשוק ההון למסחר המתבצע תחת קורת גג אחת ותחת כללים נוקשים, מחמירים וקבועים.

הבורסה לניירות ערך בת"א עוברת גלגול אחרי גלגול, מתחדשת, מתעדכנת ומותחת פנים לעיתים קרובות תוך ביצועים של ההתאמות הנדרשות לרוח התקופה.

סוחרי הבורסה הותיקים מאוד ידעו לספר על הגלגולים הרבים שעברה הבורסה מראשית דרכה ועד היום:

הבורסה לניירות ערך נוסדה בשנת 1968 באופן רשמי ואז גם הוקם הגוף שנועד לפקח על המסחר בבורסה: הרשות לניירות ערך (רשות ניירות ערך היא הזרוע השלטונית הישירה המפקחת על פעילותה של הבורסה).

בשנת 1993 רשמה הבורסה ציון דרך משמעותי כשהחלה לאפשר מסחר בנגזרים.

בשנת 1999 הושלם, לאחר שנתיים, מהלך של מעבר משיטת המסחר הישנה, ששילבה את שיטת המשתנים ושיטת הכרוז הממוחשב (כר"מ), לשיטת הרצף. שיטת הרצף הינה שיטת המסחר האלקטרוני הנהוגה עד היום.

בבורסה נסחרים היום מספר רב של מוצרים פיננסיים מתוך שוק ההון כגון: מניות, אג"ח, אופציות, קרנות, תעודות סל וכו'. אחד מתפקידה העיקריים של הבורסה הוא גם סליקת המסחר, המתבצעת ע"י מסלקת הבורסה, הסליקה משלימה את פעולת המסחר: לאחר רכישת המניה / האג"ח / אופציה –  מטפלת המסלקה בהעברתה  לחשבון הבנק של הקונה, ובהעברת הכסף  תמורתה מהקונה למוכר.

חברות אשר מעוניינות בגיוס הון יכולות לפנות לבורסה, במידה והן תעמודנה בתנאי הרישום למסחר – הן תוכלנה לגייס הון. עמידה בתנאי הרישום למסחר הינה תנאי יסודי בגיוס ההון היות ולכל הצדדים הנוגעים בדבר ישנו האינטרס לשמור על יושר והגינות המסחר. המסחר בבורסה הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על כלכלת המדינה שכן היא מהווה לא פעם פרמטר מרכזי המעיד על מצבו של המשק. חברות ויזמים שמגייסים הון משפיעות לחיוב על מצב התעסוקה ומשפרות לחיוב את מצב המשק. חברה שמחליטה על גיוס הון ועומדת בתנאים הנדרשים, מבצעת הנפקה (של מניות או אג"ח). במסגרת ההנפקה מקבל הציבור מניות או אג"ח ובכך הופך להיות שותף בחברה באופן מסוים ובתמורה לכך מזרים הון לחברה. ההון בדרך כלל משמש את החברה להמשך פעילותה, לצמיחתה, להתרחבות לתחומים נוספים, לכיסוי חובות עבר ועוד כהנה וכהנה. לאחר שלב ההנפקה בו מופצות המניות / האג"ח פותחת הבורסה את המסחר בניירות הערך וכל אדם רשאי לסחור בהם ע"י קניה ו/או מכירה. מובן מאליו שמרגע בו הונפקה המניה או כל מוצר אחר הוא עובר מסוחר לסוחר ואין עוד קשר בינו ובין החברה המנפיקה.

כאמור משנת 1999, עת הפך המסחר בבורסה לאלקטרוני – הוא הפך גם לזמין עבור כל אדם שנגיש לרשת האינטרנט. המעבר למסחר אלקטרוני גרם באופן מיידי לשוויון כוחות בשוק משום שהוא גרם למידע להפוך לזמין עבור כולם באותו רגע נתון ובכך התבטל היתרון היחסי שהיה שמור לגופים ביחס לסוחרים הפרטיים הקטנים. למעשה נוצר מצב שבו כל אדם יכול באמצעות רשת האינטרנט לצבור מידע רב מאוד על כל מוצר סחיר בבורסה ולקנות / למכור אותו עפ"י שיקול דעתו בלחיצת כפתור אחת. בעבר נהוג היה להתייחס לבורסה כאל מקור סיכון שיש להיזהר ממנו ולשמור ממנו מרחק, כזה שמיועד רק ליחידי סגולה, טייקונים ויודעי דבר בלבד, אך בשנים האחרונות עם חדירת האינטרנט לחיינו אנו עדים לכך שיותר ויותר סוחרים שכל פרנסתם נובעת ממסחר בבורסה. אלו סוחרים שפיתחו לעצמם שיטות ואסטרטגיות מסחר שבאמצעותן הם מצליחים להפיק רווחים נאים בבורסה כמעט על בסיס יומיומי. לא בכדי זיהו זאת בממשלת ישראל והחליטו על הטלת מס רווחי הון, שהרי אם רבים כל-כך מתפרנסים ממסחר בבורסה יש למסות את התחום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב