דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עונת ההצטננות והשפעות - בריאות העובד והקטנת התפשטות נגיפים במקום העבודה. מאת: המוסד לבטיחות ולגיהות 

מאת    [ 09/01/2011 ]

מילים במאמר: 1229   [ נצפה 2252 פעמים ]

בכל שנה עונת ההצטננות והשפעות משפיעה על התעשייה: גורמת להיעדרויות של עובדים החולים במחלה, או של עובדים הנאלצים להישאר בבית כדי לטפל באחרים, וכתוצאה מכך פוגעת בתפוקת הייצור. נקיטת פעולות שימנעו התפשטות נגיפים עשויה לצמצם את מספר החולים במקומות העבודה ולשמור על פריון העבודה גם בחודשים המועדים יותר למחלות.

 

הצטננות ושפעת

שפעת והצטננות הן מחלות דומות שניתן להתבלבל ביניהן. הצטננות (התקררות, צינון)  היא מחלה ויראלית שתסמינה הם: התעטשויות, נזלת, גודש במערות האף, חום (בדרך כלל לא גבוה), כאבי גרון, שיעול, כאבי ראש ועייפות. זוהי מחלה שכיחה ביותר וניתן להידבק בה מספר פעמים בשנה. הצטננות יכולה לקרות לאורך כל חודשי השנה, אך שכיחותה עולה בחודשי החורף.

שפעת היא מחלה ויראלית חריפה הנגרמת כתוצאה מהדבקה על ידי וירוס אינפלואנזה A או B. היא מאופיינת בהתפרצויות בעיקר בחודשי החורף. הווירוס מתאפיין בשינויים אנטיגנים מעונה לעונה, כך נוצרים זנים חדשים העמידים לחיסונים הקיימים. עובדה זו מצריכה היערכות שונה בכל חורף. סימני המחלה כוללים בדרך כלל עליית חום מהירה (מעל 38 מעלות למרות שיש מקרים שחום לא מתפתח), שיעול, כאב גרון, כאב ראש ועייפות, חולשה, כאבי שרירים וכאבי עצמות. השפעת בדרך כלל נמשכת 7-4 ימים וחולפת מאליה, אך העייפות והחולשה שבעקבותיה עשויות להמשך עוד כשבועיים לאחר שהמחלה כבר נעלמה. המחלה עלולה להיות קשה ולהסתבך לדלקות ריאה (בעיקר) או לדלקת מעטפת הלב. עד 20 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב סובלת מתסמיני שפעת עונתית מדי שנה, ויותר מ -200,000 בני אדם מאושפזים עם סיבוכים הקשורים לשפעת. כ- 36,000 בני אדם בארה"ב מתים כל שנה כתוצאה מגורמים הקשורים לשפעת.

עונת השפעות היא בלתי צפויה מכמה היבטים: מבחינת תאריך התחלתה; כמה חמורה היא תהא; כמה זמן תמשך ואלו וירוסים יתפשטו. וירוס השפעת H1N1  (שפעת החזירים) בשנת  2009  גרם למגפת השפעת הראשונה מזה 40 שנים. המגיפה לוותה בחוסר ודאות ורמות תחלואה גבוהות מהרגיל של מחלת השפעת שהחלו מוקדם יותר בשנה לעומת רוב עונות השפעת הקודמות.

 

דרכי העברת נגיפים והדבקה

נגיפי השפעת, ההצטננות וזיהומים אחרים מופצים בדרך כלל על ידי שיעול, עיטוש, רסיסי רוק הניתזים בזמן פרצי צחוק או שיחה, נשיקות, לחיצת ידיים, שימוש בכלי אוכל ושתייה משותפים, נגיעה בחפץ או משטח שעליו מצויים הנגיפים ואחר כך נגיעה בפה או באף. נגיפים יכולים להגיע למשטחים כאשר אנשים נוגעים בציוד או חפצים במקומות ציבוריים (לדוגמא כסאות בתחבורה ציבורית, במגע עם מטבעות כסף) או שמשותפים למספר אנשים דוגמת ידיות של דלתות, ארונות, טלפונים, ציוד בחדרי שירותים וכיו"ב. מחקרים הראו כי וירוס השפעת יכול לשרוד על משטחים ולהדביק אנשים במהלך שעתיים ועד 8 שעות לאחר שהגיע למשטח. אדם מבוגר יכול להדביק אחרים יום לפני שסימני מחלת השפעת נראו ועד 5-7 ימים לאחר שחלה. ילדים ומבוגרים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יכולים להעביר הנגיף במשך יותר מ-7 ימים. תסמיני המחלה נראים החל מיום עד ארבעה ימים לאחר שהווירוס חדר לגוף. לפיכך החולה יכול להדביק מישהו אחר בווירוס השפעת לפני שידע שחלה וכן לאחר שכבר מודע למחלה.

 

מניעה

כשעובד חולה כדאי, באופן אידיאלי, שיישאר בבית עד אשר ירגיש טוב יותר ולפחות 24 שעות לאחר שחום גופו ירד לטמפרטורה נורמאלית (ללא שימוש בתרופה מורידת חום). אלה שבאים לעבוד לפני שהחלימו מהמחלה צריכים לנקוט אמצעי זהירות על מנת למנוע התפשטות הנגיפים לעמיתים לעבודה.

יש לכסות האף והפה בממחטת נייר בעת שיעול או התעטשות וזריקתה לפח לאחר השימוש.

כל העובדים צריכים להימנע מנגיעה בעיניים, באף או בפה שלהם היות שהנגיפים מועברים בדרך זו,  ומשמירה על מרחק מסוים מאנשים המראים תסמינים של שפעת. המסכה הבסיסית המומלצת ע"י NIOSH (הארגון הלאומי האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתית) להגנה מנשאי הוירוסים היא מסיכה מטהרת אוויר שסימונה הוא N-95.

שטיפת ידיים היא אחת הדרכים הטובות ביותר כדי למנוע התפשטות נגיפים, כל עוד העובדים פועלים לפי מספר כללים פשוטים:

·       יש לנקות את הידיים לעיתים קרובות. שימוש בסבון ומים חמים ושפשוף הידיים במשך 15 עד 20 שניות מסייעים בסילוק וירוסים וחיידקים. כאשר מים וסבון אינם זמינים, ניתן להשתמש בחומרי חיטוי על בסיס אלכוהול.

·       שטיפת הידיים להסרת הסבון וייבושן במגבת נייר. ייבוש במגבות נייר עשוי להקטין את כמות הנגיפים ואת הפצתם (לעומת מייבשים אוטומטיים שעשויים להגדיל מספרם בסביבה).

·       יש להשתמש במגבת נייר על מנת לסגור את ברז המים כדי למנוע זיהום מחודש של הידיים.

·       יש להתקין עמדות לניקוי הידיים עם חומרי חיטוי  נגישים או דיספנסרים ניידים על מנת להקל על עובדי קו הייצור לנקות את ידיהם בזמן העבודה.

דרך נוספת לצמצם הפצת נגיפים היא על ידי ניקוי ותחזוקה נאותה של מקום העבודה ובמיוחד חדרי השירותים, היות והמשטחים בבתי השימוש נמצאים במגע תדיר:

·       ניקוי משטחים משותפים - כדי למנוע את התפשטות וירוס השפעת ונגיפים אחרים, המרכז לבקרת מחלות האמריקאי, CDC, ממליץ על ניקוי שגרתי של משטחים שהמגע בהם תדיר. במקרה הצורך יש להשתמש בחומרים מחטאים דוגמת אקונומיקה. עם זאת יש לזכור כי דלי עם מים או סמרטוט המשמש לניקוי, עשויים להפוך למקור זיהום בעצמם, במיוחד אם הושארו בתמיסת הניקוי המלוכלכת.

·       מקומות עבודה שרוצים למקסם ההיגיינה ולצמצם האפשרות של התפשטות וירוסים/חיידקים יכולים להתקין מתקנים ללא מגע בחדרי השירותים (מתקן למגבות נייר/מגבות (עם או בלי חיישן), ברז המופעל על ידי חיישן וכיו"ב.

·       יש לוודא אספקה סדירה ומספקת של נייר טואלט, סבון, ומגבות נייר.

חיסון. להצטננות אין חיסון והדרך העיקרית למניעה היא הימנעות ממגע קרוב עם חולים והקפדה על ההמלצות שפורטו לעיל. נגד שפעת קיים חיסון. מרבית החיסונים אינם יכולים לגרום לשפעת מכיוון שמכינים אותם מווירוסים מומתים. בנוסף, חיסון מווירוס מוחלש גורם לשפעת קלה מאוד בלבד ולרוב ללא כל סיבוכים. בדרך כלל תוך שבועיים ממתן החיסון נוצרים נוגדנים להגנה מפני שפעת.

על פי ה-CDC למעסיקים תפקיד מפתח בשמירה על בריאות העובדים וביכולתם להגביל ההשפעה האפשרית של התפרצות שפעת על הפרט, הקהילה, העסקים עצמם ועל הכלכלה של המדינה.

 

לשאלות בנושא בטיחות ובריאות בעבודה ניתן לפנות למרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות, ללא תשלום וללא כל התחייבות.

ניתן לפנות דרך המספר: 9394* מכל טלפון, או דרך האתר: http://www.osh.org.il

 

 

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו תאגיד ציבורי המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, ומשמש כתובת מרכזית למידע, הדרכה וייעוץ בנושאים הקשורים לתחומים אלה. תפקידיו של המוסד לבטיחות ולגהות הן לנהל פעולות הסברה והדרכה במקומות עבודה  באמצעות מחוזותיו הפרושים בכל רחבי  הארץ; לערוך ולפרסם מחקרים וסקרי סיכונים במקומות עבודה; לסייע לבחירת נאמני בטיחות ולהקמתן של ועדות בטיחות במקומות עבודה, להדריכם ולעודדם בפעולתם; לייעץ ולקדם פעולות לסילוק מפגעי בטיחות ומפגעים בריאותיים

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב