דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מונעים מהשכן לרדת לכם לחיים 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 1109   [ נצפה 8108 פעמים ]

הנגריה שממול מחרישה לכם את האזניים כל היום? המוסך שבסמוך חונק אתכם ותטרטר לכם ביום ובלילה? חניוני משאיות ואוטובוסים מציקים לכם? ריחות ממקורות שונים ומשונים? השוכר עומד לעשות לכם שמות בנכס? מאיימים עליכם? יורדים לכם לחיים? לכל הצרות האלו יש פיתרון חוקי: צווי מניעה.

מהו צו מניעה

צו מניעה כשמו כן הוא. זהו צו בית-משפט בעל תוקף זמני או קבוע, שנועד למנוע מאדם (או מחברה) לעשות מעשה כלשהו. בחלוקה גסה ניתן להבחין בין שני סוגי צווים: צו מניעה שנועד להגן על זכות קניינית של אדם (כלומר זכותו בטובין או במקרקעין) וצו שנועד למנוע מאדם אחר עשיית מעשה אחר שאין לו זכות שבדין לעשותו.

הלכה פסוקה היא, כי במתן צו מניעה להגן על זכות קניינית אין לבית-המשפט שיקול דעת נרחב. הטעם מובן, שאם הסעד בא להגן על כך שלא יפגעו ברכושו של אדם, יש להעניקו ביתר רוחב יד מאשר כשהוא בא רק להגן על אדם מפני הפרעה או מטרד בלבד.

גם לבית-המשפט יש עניין שלא יובא שינוי בנכס המריבה ביוזמתו של צד מהצדדים כל עוד מתנהל הדיון, מפני שאין להעמיד את בית-המשפט בפני עובדות מוגמרות טרם הספיק לסיים את תפקידו. רק לעיתים רחוקות יסרב בית-המשפט להעניק לתובע סעד זמני שמטרתו שמירה על המצב הקיים.

צו קבוע וצו זמני

לעיתים לא יכול התובע (העותר לקבלת הסעד) להמתין עד שיסתיים ההליך המשפטי שיקבע כי הוא זכאי לקבל הסעד. כך למשל אם עומדים ומחריבים ביתו של אדם אין לצפות ממנו שימתין עד לסיום ההליך המשפטי כדי לקבל צו שיורה למחריב ביתו לחדול ממעשהו.

לפיכך מאפשר הדין לתובע לעתור לקבלת סעד זמני בטרם נשמע הצד השני (עושה המעשה), ולעיתים אף בטרם ידוע לו כלל על כי הוגשה תביעה כנגדו. במידה שנעתר בית-המשפט לבקשה למתן הצו הזמני, יעמוד זה בתוקפו עד לסיום ההליך המשפטי ועד למתן הצו הקבוע בסיומו (אם יינתן כמובן).

כלומר, מבקש הסעד יזכה בו באופן דחוף ככל שיידרש כדי למנוע הגדלת נזקיו והפיכתם, במקרים מסוימים, לבלתי הפיכים ולבלתי ניתנים לפיצוי בכסף. כך, למשל, כאשר נעשה מעשה שיש בו להוות סכנה בריאותית משמעותית לאחרים ייתכן ויבקשו הם לעתור לסעד זמניכדי לתת מיידית צו מניעה עד לתום הדיון בעניין צו המניעה הקבוע. הדעת הרי אינה סובלת שייגרם נזק בריאותי משמעותי ובלתי הפיך לאדם בשל התמשכות ההליך המשפטי.

לפיכך, אורך התקופה עבורה מבוקש הצו אינו זה המבדיל בין היות הצו זמני להיותו קבוע. גם בקשה לצו מניעה בן שישה חודשים מהווה בקשה לצו מניעה קבוע, שהרי הצו יינתן (או לא יינתן) בתום ההליך. עם זאת, בקשה כי זה יינתן בדחיפות, במעמד צד אחד, ובטרם החל העניין להתברר בבית-המשפט, מהווה בקשה לצו מניעה זמני.

בשל כך דורש צו מניעה זמני היערכות מהירה של התובע ושל משרד עורכי-הדין להגשתו. לעיתים מדובר בהתראה בת שעות אחדות ובפנייה לשופט תורן באישון לילה (מה שמשתקף כמובן בעלות הצו המבוקש).

מתי יינתן צו מניעה קבוע

צו מניעה יינתן כאשר עושה אדם מעשה שלא כדין הפוגע בזולתו או בזכות שבדין המוקנית לו. נפוצים המקרים בהם ניתנים צווי מניעה ליוצרי מטרדים (רעש, עשן, ריח, זיהום, סיכון, קרינה, איום והטרדה וכו'), למפרי זכויות (שימוש בפטנט שלא כדין, הפרט זכויות יוצרים, גניבת עין, קרי: שימוש בשמו של אדם או במאפיין אחר של עיסוקו או של טובין שהוא מייצר לעשיית רווח, הפרת הזכות לשם טוב, קרי: פרסום לשון הרע, או גרימת נזק לקניינו של אדם).

מתי יינתן צו מניעה זמני

צו מניעה זמני יינתן כאמור כאשר לא ניתן להמתין לסיום ההליך המשפטי בטרם יינתן הצו. כך, למשל, יינתן צו מניעה זמני כאשר הנזק הצפוי אינו ניתן לפיצוי בכסף או כאשר קיים אינטרס לשימור המצב הקיים, בלא שינוי, עד להכרעת בית-המשפט בסוגייה, בין היתר כדי שלא יעמיד צד את בית-המשפט בסופו של דבר בפני עובדה מוגמרת.

לא כל מי שזכאי בסופו של עניין לקבל צו מניעה קבוע יהיה זכאי מלכתחילה לקבלת צו זמני. במקרים מסוימים יעדיף בית-המשפט להמתין להכרעה סופית בטרם יינתן צו המניעה ולא לתת צו מניעה זמני. הכל, כאמור, בהתאם לאופי העניין ומידת דחיפותו.

מבקש הסעד יתבקש להמציא לבית-המשפט ערובה בה יבטיח את נזקי הנתבע במידה ויפקע הצו.

כדי שיינתן צו זמני במסגרת תובענה, על בית-המשפט להשתכנע על בסיס ראיות מהימנות לכאורה (כלומר מבלי לבררן לעומקן), בין היתר, בקיומה של עילת התביעה. בהחלטתו בדבר מתן הסעד הזמני, סוג הסעד, היקפו ותנאיו, לרבות לעניין הערובה שעל המבקש להמציא, יביא בית-המשפט בחשבון, בין השאר, שיקולים אלה:

1. הנזק שייגרם למבקש אם לא יינתן הצו הזמני לעומת הנזק שייגרם למשיב (מי שהסעד מבוקש כנגדו) אם יינתן הצו וכן נזק העלול להגרם לכל אדם אחר.

2. אם הבקשה הוגשה בתום-לב ומתן הצו צודק וראוי בנסיבות העניין, ואינו פוגע במידה העולה על הנדרש.

הדיון בבקשה למתן צו מניעה זמני ייערך, בדרך-כלל, במעמד צד אחד בלבד (מבקש הצו) בטרם נודע לצד השני על הגשת הבקשה או על הגשת התביעה. זאת כדי למנוע מאותו צד כדי להקדים ולעשות המעשה בטרם ניתן צו המניעה. אם ניתן צו המניעה, אז תינתן רשות לצד השני לטעון כנגדו.

איך להתגונן מהטרדות

מטרידים אתכם בשיטתיות? מאיימים עליכם? פוגעים בשגרת חייכם ופולשים לפרטיותכם? המחוקק אמר לאחרונה את דברו בנידון במסגרת החוק למניעת הטרדות מאיימות. מטרת החוק היא להגן על אדם מפני פגיעה בשלוות חייו, בפרטיותו, בחירותו או בגופו, בידי אדם אחר שנקט נגדו הטרדה מאיימת או שפגע בגופו.

הטרדה מאיימת היא הטרדתו של אדם בידי אחר בכל דרך שהיא או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות הנותנות בסיס סביר להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו או בחירותו של האדם, או כי הוא עלול לפגוע בגופו. מתי הטרדה היא מאיימת?

1. בבילוש, במארב או בהתחקות אחר תנועותיו או מעשיו, או בפגיעה בפרטיות בכל דרך אחרת.

2. בנקיטת איומים בפגיעה בו או במאיים עצמו.

3. ביצירת קשר עמו בעל פה, בכתב או בכל אמצעי אחר;

4. בפגיעה ברכושו, בשמו הטוב, או בחופש התנועה שלו.

החוק מאפשר לכם לקבל צו מניעה כנגד המטרידים שיורה להם להימנע מיצירת מגע כלשהו עמכם או להטרידכם בכל צורה ואופן. צו מכוח חוק מניעת הטרדה מאיימת יינתן לתקופה של שישה חודשים, ויוארך בעת הצורך בשישה חודשים נוספים. במקרים חריגים רשאי בית-המשפט להאריכו עד לתקופה כוללת שלא תעלה על שנתיים. אם בית-המשפט נתן צו למניעת הטרדה מאיימת, רשאי הוא להורות כי המטריד יפקיד ערובה להבטחת התנהגותו הטובה למשך תקופת הצו.

סיכום: יש שיניים לאזרח הקטן

צווי מניעה נועדו, אם-כן, להגן על אדם מפני פגיעה בקניינו, בחירותו, בשמו הטוב, בגופו ובזכויות הנתונות לו על-פי דין. האזרח הקטן אינו חסר

שיניים. אתם רשאים וזכאים להגן על עצמכם מפני פגיעה בשגרת חייכם, ברכושכם, בבריאותכם ובזכויותיכם. אל תניחו שמלחמה בתאגיד גדול היא חסרת סיכוי - לעיתים דווקא תאגידים שכאלה הם בעלי הרגישות הרבה ביותר לצווי מניעה והם שימהרו להתפשר במהירות הרבה ביותר כדי לצמצם נזקיהם.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב