דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גם לך כואב הגב מידי פעם ? 

מאת    [ 05/01/2011 ]

מילים במאמר: 1007   [ נצפה 2693 פעמים ]

גם לך כואב הגב?  מאת אביב להב - פיזיותרפיה ושיקום בתנועה

כאב גב תחתון הינו תסמונת ששכיחותה גדולה בעולם המערבי. כ- 80% מהאוכלוסייה סבלו סובלים או יסבלו מכאבי גב. הרבה אנשים החליטו לקבל את המצב כפי שהוא וחיים מכאב לכאב, מזריקת וולטרן לאדויל או נורופן...

אותם אנשים אולי לא יודעים שהדרך לטיפול ומניעת כאבי גב היא יחסית פשוטה ברוב המקרים וכדאי להם לנקוט בה. באמצעות הבנה של הנושא ואבחון הגורמים לכאבי הגב, ניתן יהיה לחסוך כאבים וסבל מיותרים. אני מציע לכל מי שחווה כאבי גב ולמי שרוצה למנוע, להכיר מעט את הנושא, להגביר את המודעות ואם צריך גם לטפל, כדי שנוכל ליהנות מחיים נטולי כאבים...

במאמר זה אני אציג בפניכם חלק מהגורמים לכאב גב תחתון ואולי גם אפתיע חלק מכם, עם העובדה שרוב הגורמים תלויים דווקא בנו ולא בסביבת העבודה והמחייה שלנו.

במאמר הבא, אעביר לכם מגוון של אפשרויות לטיפול ומניעת כאבי גב (במידת הצורך אף ארחיב במאמרים נוספים)

אני מקווה שאתם יושבים בעמדה שהותאמה לכם מבחינה ארגונומית, כי זה ייקח כמה דקות...  להלן רשימה של גורמים לכאבי גב:

  • Stress                                                                               
  • עודף משקל
  • חסר פעילות גופנית עודף פעילות גופנית או טכניקת אימון לא נכונה
  • גמישות יתר קיצור/אורך שרירים - שרירי הברך והירך
  • שרירי הגב והבטן
  • יציבה לא נכונה מולדת ונרכשת
  • ארגונומיה לקוייה - סביבת עבודה לא מסודרת
  • הרמת משאות כבדים לאורך זמן ובטכניקה לא נכונה
  • חולשת שרירים - שרירי בטן - שרירי גב עמוקים

 

כיצד הגורמים האלה משפיעים על גופנו בכלל ועל הגב התחתון בפרט ?

Stress - כאשר אנו נמצאים במתח מתמשך, לעיתים עם מעט שעות שינה, ללא תזונה מאוזנת וללא פעילות גופנית, שרירי הצוואר, השכמות והגב התחתון מאותתים לנו על מצוקה, ע"י כיווץ מתמשך ומכאיב. המתח בעבודה ובחיי היומיום גורם לירידה בחיוניות שרירי הליבה המייצבים את חגורת הגב - בטן וכך מעלים את העומס על חוליות הגב התחתון. מכאן הדרך לכאבי גב תחתון קצרה.

 

עודף משקל -

ערכי ה- BMI  (יחס גובה משקל),מראים האם אנו במצב מאוזן בעודף או בהשמנת יתר, כמניעה של מחלות שונות פנימיות. חשוב גם להוסיף את מדד אחוזי השומן, אשר יכול להראות מצב בו המשקל תקין, אך הגוף מכיל אחוז שומן גבוהה (לעיתים מצב זה יותר גרוע מ BMI לא תקין). החשיבות גדולה בשמירה על משקל תקין ואחוז שומן נמוך, היא בהורדת עומסים מעמוד השדרה שלנו. ככל שההשמנה מרכזית יותר, מופיעות יותר בעיות בשלד ובעיקר עומסים עצומים על עמוד השדרה המותני.

חוסר/עודף פעילות גופנית -

פעילות גופנית הינה הכרחית לכל תפקודי הגוף שלנו. בשילוב עם תזונה נכונה ושינה מספקת, אנו יכולים ליצור בגופנו מצב של איזון, גם למערכות הפנימיות וכמובן גם למערכות השלד והשרירים. כאשר אנו לא מבצעים פעילות גופנית אנו פוגעים באיזון השרירי שלנו ובכך גורמים לעומס ונזקים בגב התחתון.

עודף פעילות גופנית יכול ליצור עומסים מיותרים על עצמות השלד ושריריו ו/או האצת תהליך הניוון ברקמות השונות. כאשר אנו  מתאמנים יתר על המידה אנו מקצרים שרירים (בעיקר בגפיים תחתונות) ושרירים אלו משפיעים על האגן ועמוד השדרה המותני. כתוצאה מאימון יתר שאינו מלווה בתרגילים גמישות ומתיחות, עלול להיווצר מצב של חוסר ייצוב ויציבות תקין בעמוד השדרה המותני. הדבר מוביל לכאב גב תחתון מידי ואפילו ממושך.

 

קיצור שרירי ירך וברך -

שריר הארבע ראשי  הקדמי - Quadriceps

מיישר ברך, עוזר בכיפוף ירך ,מחובר לקדמת האגן

שריר אחורי  הירך - Hamstrings

מכופף ברך, עוזר ביישור ירך, מחובר לאחורי האגן

שרירי הברך והירך הקדמיים והאחוריים, הינם שרירים דו - מפרקיים. משמעות הדבר שקיצור או אורך יתר של אחד מהשרירים (גמישות יתר / כיווץ יתר) או שניהם משפיע ישירות על תנועתיות האגן והגב התחתון. שינוי מנח הגב התחתון ישפיע על העומס שיופעל על שרירי הבטן והגב ועלול לגרום לכאב גב תחתון.

 

קיצור/חולשת שרירי גב תחתון ובטן -

" תחזקו שרירי בטן וגב תחתון " מטיפים מדריכי הכושר, מחקרים מאשרים טענה זו. כאשר אנו מבצעים פעולות או מאמצים הלחץ  התוך בטני עולה והשרירים ( גב תחתון - בטן ) מתגייסים להגן על הגב התחתון. במקרה שאיזון בין שרירי הגב והבטן מופר ע"י חולשה באחד מהשרירים ו/או קיצור,  מופיעים כאבים ובעיות שונות בגב התחתון.                                                   

 

ארגונומיה לקוייה - סביבת עבודה לא מותאמת -

רוב חיינו אנחנו נמצאים בישיבה, אם לא בעבודה אז בבית או  ברכב. אחוז גדול מאוד מהאוכלוסייה עובד בישיבה ממושכת ובעיקר בעבודה משרדית. חשוב מאוד לשמור על סביבת עבודה נוחה ומותאמת לכל אחד ספציפית. כאשר עמוד השדרה וגופנו לא תמוך ברצפה או בכסא בצורה נכונה, מופעלים עומסים גדולים וממושכים על רקמות הגב התחתון. מרכז הכובד בישיבה יורד בדיוק לאזור הנפגע ביותר בגב תחתון: חוליות L3-L5 .

 

הרמת משאות כבדים לאורך זמן ובטכניקה לא נכונה  -
רוב האוכלוסייה אינה מודעת כיצד צריך להרים משאות בצורה נכונה. בדר"כ ההרמה נעשית עם כיפוף של הגב. אנשים רבים יוצרים בלטי דיסק ו/או אפילו פריצות דיסק מהרמה לא נכונה. כדאי לעצור שנייה ולחשוב על אופן הרמת המשא ולהשתדל להימנע מהרמת משאות כבדים מידי שלא לצורך.

 

יציבה לא נכונה: עמוד השדרה שלנו בנוי מעמודה של 32 חוליות שביניהם דיסקים. בעמוד השדרה 3 עקומות: שקע צוארי, קמר גבי ושקע מותני. כל סטייה מעקומות עמוד השדרה גורמת לעומס גדול על אזורים מסויימים שהעיקרי בהם הוא הגב התחתון.

יציבה לקוייה: עשויה לגרום במהלך הזמן לנזקים עקב עומסים מצטברים על רקמות הגוף השונות ( שרירים, דיסקים, מפרקים, רצועות ואיברים פנימיים). הביטוי לאותם נזקים יהיה הופעתם של כאבים צואר, גב עליון ובעיקר גב תחתון.

 

לסיכום

במאמר זה סקרתי את את הגורמים לבעיות הגב התחתון ואת החשיבות הגדולה שלהם, זהו מאמר אחד מתוך שניים בנושא זה: במאמר הבא אתאר כיצד ניתן לטפל בכל גורם וגורם ומהן טכניקות הטיפול העומדות לרשותנו.

לשאלות ולפניות בנושא אפשר לפנות אלי למכון הפיזיותרפיה

אביב להב - פיזיותרפיה ושיקום בתנועה

 

 

 

 

אביב להב - פיזיותרפיה ושיקום בתנועה - פיזיותרפיסט מזה 10 שנים בעל קליניקה ברח' בדנר 6 רמת גן, מומחה בבעיות שלד ושרירים, שיטה טיפולית ייחודית לבעיות עמוד שדרה, פרטים באתר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב