דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי שיניים? אבחנו את עצמכם 

מאת    [ 03/01/2011 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 5569 פעמים ]

כאבי שיניים? אבחנו את עצמכם

ד"ר גיא וולפין

הכאב הינו  מנגנון של הגוף שנועד להדליק "נורה אדומה" כאזהרה שמשהו לא תקין. כאבי שיניים ברוב המקרים נגרמים בגלל חורים בשיניים או עקב מחלת חניכיים. בדיקה שגרתית כל מספר חודשים וטיפול במידת הצורך ימנעו הרס מיותר לשיניים ולחניכיים ויחסכו כאבים. בנוסף, הטיפולים יהיו קצרים וזולים יותר, במקום טיפולים ממושכים ויקרים.

 

הגורמים לכאבי שיניים כוללים:

חורים (עששת) בשיניים: כתוצאה מהיגיינת פה ירודה ופעילות חיידקים, מבנה   השן נפגם ונרקב. חור באמאייל (השכבה החיצונית של הכותרת) כלל אינו כואב, ורק בדיקת רופא תגלה אותו לפני שיגדל. חור עמוק יותר שמגיע לדנטין (החלק הפנימי של השן) גורם לכאב חד וקצר, במיוחד בחשיפה לקור או מתיקות. הטיפול בהם הוא סתימה. כדאי לאבחן מראש את החורים ולטפל בהם בהקדם, כדי שהרס השן לא יהיה גדול, הטיפולים יהיו מהירים וקצרים (וגם זולים יותר...)


דלקת בעצב ואבסס: חור עמוק עוד יותר עלול לגרום לזיהום ודלקת במוך השן (החלק הפנימי ביותר של השן המכיל כלי דם וסיבי עצב רגישים). הכאב יכול להיות עמום (חלש) בהתחלה ויימשך שעות וימים ארוכים, אך לבסוף יחמיר לכאב חזק מאוד, שאינו מאפשר לישון בלילה. רק טיפול שורש יכול להציל שן כזו, אם בכלל. כמו כן יכול להיווצר אבסס והפרשת מוגלה בשיניים אלו. בדר"כ לאחר הרס גדול של השן דרוש גם מבנה וכתר כדי לשחזרה.


דלקות ומחלות חניכיים: צחצוח לקוי והימנעות מהסרת אבנית לפחות פעמיים בשנה יגרור דלקת וזיהום של החניכיים. הדבר יתבטא בנפיחות ורגישות בחניכיים, ובדר"כ גם דימומים וריח רע מהפה. כשהמצב מחמיר עלולה גם להיות נסיגת חניכיים ואובדן העצם שתומכת בשיניים, ואז השיניים גם לא תהיינה יציבות. לבסוף ההזנחה וחוסר הטיפול יובילו לאבדן השיניים גם אם הן עצמן במצב טוב.


שורש רגיש: השורש הוא חלק השן שנמצא בעצם ואמור להיות מכוסה בחניכיים. מחלת חניכיים כרונית שתגרום לנסיגת העצם והחניכיים תגרום גם לחשיפת השורש. גם צחצוח אגרסיבי מאוד יגרום לנסיגת חניכיים ואף תתכן פגיעה בשן עצמה. באזור השורש המגולה והחשוף יכולה להיווצר רגישות למזונות קרים/חמים, חמוצים/מתוקים. הכאב בדר"כ חד וקצר, שחולף לאחר מספר שניות, בודומה לכאב כשיש חור שמגיע לדנטין.


בקיעת שן: יכולה להיות תחושת כאב סביב שן בוקעת כמו שן בינה, בדר"כ בגלל דלקת של הרקמות הרכות. המצב עלול להחמיר לדלקת חמורה שאפילו יכולה להקרין עד לאיזור האוזניים והעורף, אם לא יאובחן ויטופל בהקדם.


שן כלואה: כאשר שן אחת חוסמת את הדרך לבקיעת שן אחרת, דבר שאופייני לשיני בינה. יש לחץ של שן אחת על השנייה, שגורר כאב. לפעמים אף יש דלקת באיזור, ויתכנו גם ריקבון בשיניים המעורבות בגלל חוסר יכולת לניקוי יעיל, ואף תזוזת שיניים. במקרה של שן בינה כלואה, בדר"כ נדרשת עקירה כירורגית.  


תסמונת השן הסדוקה: הכוונה לכאב שיניים הנגרם משן סדוקה או שבורה. כותרת שבורה בדר"כ אפשר לשחזר, אם כי לפעמים דרוש טיפול שורש וכתר. שורש סדוק אינו ניתן לשיחזור, ויש צורך לעקור את השן. בדר"כ יש כאבים עזים מהאיזור, תתכן הפרשת מוגלה ו/או נפיחות ליד השורש הסדוק, לעיתים יש טעם רע בפה בגלל המוגלה, ולעיתים יש ניידות של השן הסדוקה.

 

מה עושים אם יש כאב שיניים או חניכיים?

ההמלצה כמובן היא להגיע לביקורות ולניקוי לפחות פעם בחצי שנה. אם בכל זאת מופיע כאב, רצוי לפנות מיידית לרופא השיניים ולטפל מיידית בבעיה, כיוון שדחיית הטיפול יכולה להוביל לנזק והחמרת הבעיה שיוביל לטיפול מקיף יותר. לדוגמא, אם לא פונים לטיפול פשוט וזול כמו סתימה, הדבר יכול להוביל להעמקת החור עד כדי צורך בטיפול שורש, מבנה וכתר, ואם ההזנחה נמשכת היא יכולה  להוביל גם לעקירה, ואז יהיה צורך בגשר או בשתל. מכיוון שהשיניים הן האיבר היחיד בגוף שאינו צומח מחדש, חבל להזניחן.

 

עזרה ראשונה לכאבי שיניים וחניכיים: עצות ותרופות סבתא להרגעה

 

ד"ר גיא וולפין רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית http://www.dr-guy.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב