דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב פנים - עיצוב אי מטבח 

מאת    [ 03/01/2011 ]

מילים במאמר: 575   [ נצפה 4732 פעמים ]

בשנים האחרונות ניתן לראות כי אי מטבח הפך להיות פופולארי יותר ויותר וניתן לראותו משולב בעיצוב פנים של בתים פרטיים ודירות. אחת הסיבות העיקריות לעליה בפופולאריות של אי המטבח הינה ההתקדמות האבולוציונית ממטבח סגור בחדר נפרד, דרך מטבח פתוח אולם נחצץ מהסלון, ועד למטבח פתוח לגמרי שמצד אחד מכניס את חווית הבישול למרכז השטח הציבורי של הבית ומצד שני מאפשר למבשל, שרק לפני שנים מספר היה מבודד בחדר נפרד, להיות חלק מהמתרחש בבית. עם העלייה בפופולאריות של אי המטבח ניתן לראות כי ההיצע בשוק גדל מאוד ורוב יצרני ומעצבי המטבחים מציעים מגוון רחב של איי מטבח כסטנדרט.

אי מטבח, בהנחה שיש מספיק מרחב, יכול להפוך לנקודת העוגן המרכזית במטבח גם מבחינה פונקציונאלית, גם מבחינת אחסון וגם כבר ישיבה המתאים לארוחות מהירות, אולם חובה להתייעץ עם מעצב הפנים כבר בשלבים הראשונים של תכנון ועיצוב הבית שכן אי המטבח טומן בחובו גם תוספות לתשתית החשמל והמים.

אין חוקים לגבי צורתו של אי מטבח וניתן לעצב אי עגול, מלבני, אובאלי ואף בצורת האות ר' כאשר בצידו האחד כיור ובשני כיריים או בר ישיבה. תוספת של אי במטבח תעזור להוריד את העומס ממשולש העבודה הסטנדרטי (כיור-כיריים-מקרר) שכן ניתן לקרב בין האלמנטים בלי לפגוע במשטח העבודה החשוב ביותר שבין הכיריים לכיור. מבחינה פרקטית, הוספה של אי למטבח קיים עלולה להיות מסובכת ויקרה יותר שכן מעצם היותו אי המנותק מקירות הבית, חיווטי החשמל (והאינסטלציה, אם משלבים בו גם כיור), יעשו מתחת לרצפה. במידה ולא קיימת אפשרות לחווט את האי, ניתן גם לשלב אי ללא כיריים, כיור ותנור, כזה המכיל נקודות לאחסון פתוח, מגשי אפיה, קרשי חיתוך וכדומה, בנוסף לבר ישיבה ואלמנטים היורדים מהתקרה לאחסון נוסף.

האפשרויות, כמו שניתן להבין, הן אין סופיות, גם אם התקציב מוגבל.

אי מטבח צריך להיות ממוקם בצורה שתאפשר גישה אליו מכל צידיו, כולל פתיחת מגירות ודלתות נוחה - הן באי עצמו והן בארונות המטבח. גודלו של האי תלוי כמובן בגודל המטבח אולם גם אם המטבח עצמו מאוד גדול, לא כדאי להתפתות ולתכנן אי גדול מדי כדי למנוע את הצורך בהליכה רבה מדי בהיקפו.

ההתייחסות למשטח העבודה של האי צריכה להיות זהה למשטח עבודה רגיל של מטבח, כלומר גרניט או אבן מלאכותית כגון אבן קיסר וזאת כדי לקבל את מירב הפונקציונאליות מהמשטח. כדאי לשלב גם מספר שקעי חשמל (מוגני מים), הן בחלק העליון והן בתחתון, כדי לאפשר שימוש במוצרי חשמל קטנים כגון מערבל, טוסטר וכדומה.

במידה ומשלבים גם כיור באי, יש לקחת בחשבון שיהיה זה כיור משני בלבד גלל מגבלות שטח ומיקום מדיח הכלים בשורת הארונות. במקרה כזה כדאי למקמו מול הכיור המרכזי כדי להקל על מתיחת הצנרת.

במידה ומשלבים באי יחידת בישול נוספת, מומלץ לשלב בה יחידות לא סטנדרטיות כגון יחידת צלייה, להבת ווק גדולה ואף יחידת טיגון עמוק בנויה כדי להגדיל את מגוון אפשרויות הבישול במטבח. במקרה זה חיוני לתכנן יחידה עליונה מעל האי הכוללת קולט אדים. יחידה עליונה זו, המתוכננת בהרמוניה עם האי יכולה ליצור נקודת עוגן עיצובית מיוחדת ודרמטית במטבח. ניתן גם לתלות כלי מטבח מהיחידה העליונה - גם פונקציונאלי וגם מוסיף ייחוד למראה הכללי.

לסיכום, ניתן לומר כי אי המטבח הפך להיות חלק אינטגרלי מעיצוב פנים הבית וכדאי לתכננו כבר בשלבים הראשונים של תכנון ועיצוב בית חדש או טרם התחלת השיפוצים.

אפרת יעקבי - עיצוב פנים וסגנון עיצוב פנים חיפה, משרד מעצבי פנים חיפה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב