דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקשורת בינאישית אפקטיבית: על תלונות ועל בקשות 

מאת    [ 06/07/2007 ]

מילים במאמר: 400   [ נצפה 4576 פעמים ]

מאחורי כל תלונה מסתתרת בקשה! האתגר בחיים הוא לנהל תקשורת (ביני לבין עצמי וביני לבין הסביבה) מתוך מקום שמגדיר בקשות ומתקשר אותן לצד השני בצורה אסרטיבית ואפקטיבית. זו רמת מודעות גבוהה הרבה יותר מאשר להישאר בצד המתלונן והמתאונן.

בכל אפיקי החיים - בעבודה, בזוגיות, בהורות ובכלל ביחסים בינאישיים הבחירה בידנו - להתלונן או להגדיר בקשה. כמובן, שכל בחירה שלנו תוביל לתוצאה ותגובה אחרת.

אדם המתלונן עסוק ומתרכז בצדקתו, מחד, ובעוולות הצד השני, מאידך. בכל אותם מקומות שלדעתו הצד השני לא בסדר, לא הוגן, לא אפקטיבי וכו'. נדמה כי הוא עצמו מחוץ למסגרת. הוא מוגן מאחורי חומות הביקורת והטרוניות. כמה נפלא ורווחי להיות בצד הצודק, המצטדק ובצד שלא צריך לתת דין וחשבון. בעיקר לא להיות בצד שצריך להסביר (לעצמו ולעולם) את האחריות האישית שלו בעניין - את התפקיד שלו. כמה נעים להיות מחוץ לחצי הביקורת - כי אני בצד המתלונן. אני צודק.

ייתכן ואתה צודק, אך האם אתה גם חכם? האם אתה מעביר את צדקתך בצורה אפקטיבית המובילה לפתרון הסכסוך? הסוגיה? או שמא אתה מזמין לעצמך משהו אחר?!

נוכל לבחון זאת דרך ההשפעה של התלונה על דיאלוג - על התקשורת. האם בחנת מה זה עושה לצד השני כאשר אתה מתלונן? האם בחנת את "מבחן התוצאה"?

דע לך, אל מול תלונה/איום הצד השני ננעל, לא מקשיב ומתבצר בעמדותיו. כל אלה לא מייצרים פתח לשיתוף פעולה ו/או רצון לפתור את הסוגיה. ברוב המקרים דיאלוג מסוג זה יוביל לויכוח ואי הסכמה בנוגע ל"איך שהדברים נאמרו". בשלב זה, תוכן הדברים הופך למרבה הפלא להרבה פחות חשוב!!! משול הדבר לדיבור מול עצמך במראה - לא אפקטיבי, לא מקדם.

רמה גבוהה יותר של תקשורת - כזו שגם מזמינה הקשבה ומעודדת רצון טוב בקרב הצד השני היא תקשורת המבוססת על בקשה כנה, אמיתית ופרקטית. בקשה המועברת באופן לא מאיים, לא סוגר והפותחת פתח לדיון ופתירה. בקשה המדברת על הצרכים של המבקש ועל עולמו הפנימי.

כאמור, הדבר נכון ליחסים בעבודה, לזוגיות, להורות ולכל היחסים הבינאישיים.

התבונן על אופן התקשורת שלך ונסה לאפיין אותה - האם אתה נוטה להתלונן? האם אתה מקבל את התוצאות הרצויות לך? באיזה מחיר? מנגד, למד להמיר תלונה לבקשה. לדבר על האינטרס האמיתי שלך וראה זה פלא התקשורת שלך תהפוך לאפקטיבית יותר והצד השני, שלא יחוש מאוים, יוכל לנהל אתך דיון ענייני, אמיתי ואולי אמפטי יותר על בסיס של כבוד הדדי ואפקטיביות.

ולסיום, ערוך לעצמך רשימה בעלת שני טורים. בטור אחד "התלונה שלי" ובטור השני "הבקשה שלי". הבחירה בידייך - להמיר תלונה לבקשה או לאו?! ייתכן כי בדרך תגלה פנינים.


אסנת ברושי-חן(M.A)
מאמנת להישגים
050-7806354
אסנת ברושי-חן (M.A) - מאמנת להישגים. מנחת סדנאות, הרצאות, מפגשים אישיים ובעלת טור אישי בנושאי אימון אישי ועסקי. יודעת כי "שמעתי-שכחתי, ראיתי-זכרתי, עשיתי- ידעתי"!



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב