דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי אחראי על נזקי ההצפות 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 761   [ נצפה 4990 פעמים ]

החורף אמנם עושה סימנים של סיום, אבל בהצפות המתרחשות כמעט מדי שנה בתחומי הרשויות המקומיות (בחלקן יותר מבאחרות) נותרו רבים כשרכושם ניזוק והם חסרי אונים. לאחר שנידונה כבר בעבר, בהקשר זה, דרך הפעולה בה כדאי לנקוט כאשר מתרחשת הצפה שכזו (מים או ביוב) תדון הרשימה הנוכחית, על

קצה המזלג, באחריותן המשפטית של הרשויות המקומיות לאותן הצפות. מראשית השנה הוגשו עשרות תביעות כנגד רשויות מקומיות בשל התרחשות נזקי מים לכלי-רכב ובתי-עסק.

בשנת 1991, כמו בשנה הנוכחית, פקדו את ישראל גשמי זעף. במקרה שהיה הוצף משרד מסוים, ובעליו תבעו את העיריה בגין נזק שנגרם להם עקב ההצפה. באותו מקרה, שכמוהו התרחשו גם השנה, קבע בית-המשפט כי העירייה התרשלה בקיום חובותיה כלפיהם, וכי היא חייבת לפצותם. בית-המשפט הבהיר כי חבותה של העיריה על-פי דין לדאוג, בין היתר, לתקינותה ולפעולתה המסודרת של מערכת התיעול והניקוז.

נקבע כי כאשר מדובר בליקוי שיסודו בגורמים חיצוניים למערכת הניקוז, כמו היסחפות פסולת לפתחיה, יש לבחון האם צריכה הייתה העיריה לצפות תקלה כזו, ואם ניתן היה לתקנה באמצעים טכניים והנדסיים על מנת למנוע או לצמצם פגיעה מתושבי הסביבה.

על פי בית המשפט, די בידיעה שסיכון לנזק קיים כאפשרות ריאלית וסבירה. בית-המשפט הוסיף וקבע, כי חלה חובה על העירייה לצפות אפשרות של נזק, וכי מוטלת עליה חובה להבטיח את שמישות המערכות בכל עת. אנשי המקצוע של העירייה בתחום הניקוז ידעו שהמים יתנקזו למקום הנמוך וישאו עימם פסולת שתחסום את פתחי הניקוז ויביאו להצפה.

נטל הראיה הוא על העירייה

אם העירייה לא הוכיחה (ונטל הראיה הוא עליה) כי היא מתגברת את תדירות ניקוי הרחובות לקראת הגשמים, או הציגה פתרונות טכניים שיצמצמו את סיכון ההיסתמות של הפתחים, הרי היא לא יצאה ידי חובתה.

בית-המשפט דחה את טענת העירייה כי התרחש אירוע טבע חריג של גשם חזק דוגמת זה שהיה, וכן את טענתה כי היתה חובה על המתגוררים מתחת למפלס פני המדרכה, לבנות לעצמם דייק, קירות מגן וסכרים כדי להגן על רכושם.

נפסק, כי תושבים כאלה רשאים להניח, לפחות כל עוד לא ניזוקו בפועל, שהעירייה אמנם נוקטת באמצעים מתאימים כדי להגן עליהם ועל רכושם, הם אינם מחויבים להשקיע כספים למניעת סכנה שכזו, ואף לא לדאוג, כמעשה שבשיגרה, להרים את פריטי הרכוש שבתוך חצרותיהם לגובה, שמא יוצפו.

עוד קבע בית-המשפט כי נטל ההוכחה עבר אל העירייה מאחר שהצפת הביוב ברחוב הנדון היתה תופעה נפוצה במיוחד, ולעירייה היתה ידיעה בלעדית על מצב מערכת הביוב שבתחום שיפוטה. באותו מקרה הראייה הנסיבתית להתרשלות העירייה היא, כאמור, עובדת קיומן הממושך והחוזר ונשנה של ההצפות, שמשמעותה אי נקיטת צעדים סבירים כדי למנוע תופעה מתמדת של סיכון בטיחותי ושל אובדן נוחות הפוגע באנשים. על העירייה להביא במקרה זה תשובה כלשהי שתעקור את המסקנה הלכאורית בדבר רשלנות.

לעירייה ולא לתובע ייחודית בלעדית בדבר גורמי התופעה. לעירייה ידיעה בלעדית על המתרחש במערכת הביוב שבעיר, משום שהיא שולטת בה, היא המתחזקת את המערכת והאחראית להפעלתה הסדירה, ולה נגישות בלעדית אליה. כלל זה, כאמור, מעביר על שכם הנתבע את נטל הבאת הראיות.

העירייה מאשימה את התושבים

במקרה אחר הודתה העירייה בהצפות הביוב השכיחות ברחוב הנדון, ואף הדגישה כי נתנה עדיפות לשחרור סתימות כאשר נמסרה לה הודעה על כך. שם טענה העירייה כי מקורן של הסתימות בהתנהגות התושבים, המשליכים חפצים שונים לבתי השימוש.

אלא שבית המשפט קבע כי בהסברים אלה לא יצאה היא כדי חובת ההוכחה שהוטלה עליה. הפעולות שנקטה לא היו אלא מתן תרופה זמנית לבעיה מתמשכת. תקלה חוזרת ונשנית לאורך תקופה של שנים מצביעה על צורך בטיפול יסודי שאינו יכול לבוא על תיקונו על ידי פתרונות ארעיים ושטחיים, מזמן לזמן. נקבע כי העירייה לא הראתה כי נקטה בצעדים, במסגרת התקציבית שלה, לסילוק הבעיה באופן יסודי, כגון באמצעות טיפול בצנרת או בדרכי הניקוז.

לפיכך קבע בית-המשפט כי אין לה לעירייה להלין אלא על עצמה בגין סתימת המערכת. העירייה היא האחראית, מכוח החוק, לתיפעולה, שמישותה ותקינותה של מערכת הביוב שבתחום שיפוטה, כמו גם לשמירת נקיונם ועבירותם של הרחובות אשר בתחום זה.

בכל המקרים שנזכרו חויבו העיריות לפצות התובעים עבור נזקיהם. גם לרשויות הניקוז אחריות לנזקי הצפה במקרים רבים ובמקרים אלה יחלק בית-המשפט את ה"אשם" בין העירייה הרלוונטית לרשות הניקוז.

"הכיס העמוק"

נראה כי פסיקה זו מהווה יישום ראוי ונאות של עקרונות "הכיס העמוק" וה"שוקל הטוב ביותר". כאשר הראשון עוסק בהשתת הנזק על מי שביכולתו לשאת בו בצורה טובה יותר. העקרון השני עוסק בגורם שיכול היה, במידה רבה יותר, למנוע את הנזק. גם בהתייחס לעקרון זה אין ספק כי לרשויות המקומיות ידע, מידע וכלים להתמודד עם תקלות מערכות הניקוז במידה טובה יותר מהאדם הפשוט.

העלאה אוטומטית כמעט של טענת "כמות משקעים 'חריגה'" אין בה כדי לפטור הרשויות המקומיות ויתר הגורמים הממונים מאחריותם שעל-פי דין ומחובתם לפצות האזרח הקטן על נזקיו.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב