דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יתרונות הזיעה 

מאת    [ 06/07/2007 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 8618 פעמים ]

"על טעם ועל ריח..." יש לה ריח , יש לה טעם ,
יש לה את ה"מראה הרטוב"
והיא מכילה אנטיביוטיקה...
דפנה לוי, מדריכת כושר ובריאות ויועצת תזונה,פורשת בפניכם את כל מה שטוב בזיעה,
ומסבירה מדוע כדאי להזיע תוך כדי אימון גופני.
אני יוצאת מהסטודיו, מיד אחרי שיעור ספינינג כולי רטובה ומזיעה וטוב לי, אני יודעת שעבדתי קשה, גם אתם? וביום קיץ חם אני לא עושה כלום מזיעה ולא טוב לי, גם לכם?
אז מה בעצם עושה את ההבדל המחשבה או באמת יש משהו שונה בהרכב הזיעה.
כולנו שמענו לא פעם שההזעה היא חשובה ביותר מכיוון שזהו מנגנון הקירור של הגוף.
זה נכון, ובנוסף לזיעה יש חשיבות גם בסילוק חומרי פסולת חנקנית מהתאים בגוף.
למרות זאת, רבים מאתנו מתלוננים לא פעם על כמויות הזיעה הרבות הניגרות על גופינו, בייחוד בעת הפעילות הגופנית, ובייחוד בקיץ הישראלי החם. מחקר חדש גילה כי להזעה יש ערך מוסף, אשר, אולי, מסביר מדוע ספורטאים נראים יותר צעירים.
הזעה היא תהליך איבוד נוזל מימי המתרחש בגוף. הנוזל מורכב בעיקר מנתרן כלורי ושתנן (אוריאה) ומופרש מבלוטות הזיעה אשר נמצאות בעור. בנוסף זיעה מכילה עוד כימיקלים מפיצי ריח - 2-מתילפנול ו4-מתילפנול. בבני אדם, הזעה היא לרוב תוצאה של בקרת חום בגוף. התאיידות נוזל הזיעה מפני העור גורמת לקירור בשל טמפרטורת האידוי הנמוכה של המים. בשל כך, עלייה בחום הגוף, למשל כתוצאה מפעילות גופנית, גורמת להזעה. התקררות הגוף, מצד שני, מפחיתה את ההזעה. גורמים נוספים להזעה הם כאב, בחילה, עצבנות ואף תרופות מסוימות. ההזעה היא אחד המנגנונים ההישרדותיים שיש לגוף האדם אשר נוצרו כדי לשמור על סביבה מאוזנת (הומאוסטזיס) .
לגברים ונשים יש, פחות או יותר, אותו מספר של בלוטות הזעה- 150-350 לכל ס"מ מרובע. כך יוצא שסה"כ יש כ- 2-5 מיליון בלוטות הזעה בכל הגוף. הצפיפות הגבוהה ביותר של בלוטות ההזעה נמצאת בכפות הידיים והרגליים. ישנן בלוטות הזעה אשר פולטות זיעה כשהן מתחממות, בעוד שישנן כאלה אשר פולטות זיעה בעקבות גירוי פסיכולוגי, לדוגמא כאשר מפוחדים.
הסיבה שבכפות הידיים והרגליים יש מספר גדול יותר של בלוטות הזעה היא על מנת לשפר את האחיזה (במהלך האבולוציה האדם טיפס על עצים סלעים קרקע חלקה כחלק משגרת היום יום במטרה לחפש מזון ומחסה) ולוא דווקא במשקולות. כמו-כן הזיעה משמרת את רכות כפות הרגליים והידיים, כך שהן יהיו רגישות למגע ככל האפשר.
בבני אדם קיימים 2 סוגים של בלוטות זיעה, הנבדלות ביניהן בהרכב הזיעה ובתכליתה:
בלוטות הזיעה האקריניות (Eccrine sweat glands) מפוזרות על פני כל שטח הפנים של הגוף ומייצרות זיעה המורכבת בעיקר ממים ומספר סוגי מלחים. מטרת זיעה זו היא לשלוט על טמפרטורת הגוף, כפי שתואר לעיל
בלוטות הזיעה האפוקריניות (Apocrine sweat glands) מייצרות זיעה ובה קיימים חומרים שומניים. בלוטות אלה מצויות בשפע בבית השחי ומסביב לאיברי המין. פעילות הבלוטות האפוקריוניות היא שגורמת בעיקר לריח הגוף הנובע מהזעה, בגלל חיידקים המפרקים את החומריים האורגניים המצויים בזיעה. לחץ נפשי מגביר את פעילות ההזעה בבלוטות אלה. ליתר דיוק, זיעה שכבר הצטברה בבלוטות נלחצת החוצה כתוצאה מלחץ.
ישנם אנשים שלא מבצעים פעילות אירובית הגורמת להעלאת טמפרטורת הגוף וע"י כך לזיעה, ולא יוצאים הרבה החוצה ביום חם, נדבקים למזגנים ברכב בבית ובמקום העבודה, משום שהרגשת הרטיבות על פני העור לא נעימה להם.
אם תפגשו אותם תאמרו להם שהם מפסידים את השפעת האנטיביוטיקה הטבעית של העור שתעזור לעור פניהם להראות זוהר צעיר וחלק.
למרות כל ההסתייגויות מזיעה, זיעה יכולה להיות יתרון. היא מכילה אנטיביוטיקה טבעית, האחראית על בקטריה המתגוררת בעורנו. זה גם מאוד הגיוני שתופיע אנטיביוטיקה בזיעה על העור- הרי העור הוא הקו הראשון המגן על הגוף כנגד העולם החיצון.
חוקרת וצוותה *מאוניברסיטה בגרמניה גילו שבזיעת למרות כל ההסתייגויות מזיעה, זיעה יכולה להיות יתרון. היא מכילה אנטיביוטיקה טבעית, האחראית על בקטריה המתגוררת בעורנו. זה גם מאוד הגיוני שתופיע אנטיביוטיקה בזיעה על העור- הרי העור הוא הקו הראשון המגן על הגוף כנגד העולם החיצון.
בן האנוש ישנה אנטיביוטיקה מסוימת הנקראת דרמצידין. נמצא שהיא מפקחת על המזיקים השונים והורגת את הבקטריות והפטריות שנמצאות על העור.
ה-דרמצידין זהו חלבון/אנטיביוטיקה בלתי רגילה. חלבונים אחרים הנלחמים בבקטריות, אינם מצליחים לעשות את העבודה שבניגוד ל- דרמצידין שמצליח לעשות את העבודה.
ה- דרמצידין , אשר בו יש 47 חומצות אמינו (חלבונים), הוא בעל מגוון רחב של פעילויות הנוגדות בקטריות שונות, וזה מתרחש רק ע"י הזעה.
אם כן, כיצד אנו יכולים ליישם ידע זה? למעשה, אם העור בריא, הזיעה ומרכיביה לא יועילו ולא יגרעו. אך האם אנו רואים את כל הזיהומים בעור בעזרת העיניים בלבד? לא! ישנם זיהומים שניתן לאבחן רק בעזרת מקרוסקופ, בעודם קטנים, עין בלתי מזויינת לא תבחין בהם בשלב הווצרותם, הם יגדלו ויהיו לפצעים על העור. למרות זאת, ישנם אנשים עם זיהומים חוזרים ונשנים בעור, אשר ייתכן שצריכים תוספים אנטיבקטרייאלים על עורם. אולי אם תוספים אלה היו נמכרים בצורת קרם, הדבר היה עוזר להם.
ההבדל העיקרי בין דרמצידין לבין כימקלים אנטיבקטריאלים אחרים הוא שה- דרמצידין מיוצר בכל פעם שמזיעים, וככל שמזיעים יותר כך העור נחשף לכמות יותר גדולה של אנטיביוטיקה.
הזיעה שנוצרת כתוצאה מפעילות גופנית אכן שונה בהרכבה או יותר נכון בריכוז שלה מזיעת יום קיץ חם.
"זיעת הספורט" פחות מרוכזת מכילה יותר מים ומלחים ופחות חומרי ריח משום שבלוטות הזיעה האקריניות מייצרות את רוב הזיעה, "זיעת יום קיץ" מרוכזת ומיוצרת בעיקר ע"י בלוטות הזיעה האפוקריניות.
לסיכום: הנה לכם עוד סיבה להמשיך או להתחיל באימונים אירוביים, להזיע , להצעיר את עור הפנים... ובכל זאת להשתמש בדאודורנט.
בני נוער אשר סובלים מאקנה גם לכם מומלץ להזיע תוך כדי ספורט,הנה לכם תרופה טבעית זמינה אשר נוצרת תוך כדי הנאה .
חשוב לשתות הרבה מים בעת האימון ואחריו על מנת להחזיר לגוף את הנוזלים שהתאדו. בסיום האימון לאכול פירות וירקות שלהם יש % נוזלים גבוה.

Birgit Schittek* וצוותה באוניברסיטת Eberhard-Karls אשר בגרמניה,

בהנאה... דפנה
דפנה לוי בעלת "עלי דפנה שילוב מנצח של ספורט ותזונה" מדריכת כושר גופני ובריאות, יועצת תזונה ומאמנת אישית להרגלי אכילה. מעבירה הרצאות וסדנאות בנושאי בריאות ואורח חיים ספורטיבי, תזונה מאוזנת, מעגל השינוי, מניעת מחלות מטבוליות ועוד.
http://www.aley-daphna.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב