דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הסכנות בספורט האתגרי בכלל וברפטינג בפרט 

מאת    [ 05/07/2007 ]

מילים במאמר: 353   [ נצפה 8290 פעמים ]

הספורט האתגרי, אקסטרים ספורט בשמו הלועזי, תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות. לא רק שקהל היעד שלו התרחב - מגברים הרפתקניים בשנות העשרים הפזיזות של חייהם למשפחות וועדי עובדים - גם התווספו לו ענפים חדשים, ברמה כזו או אחרת של ביזאריות.

החל מרכיבה על רולרבליידס וכלה בטיפוס על הרים עבור בקפיצת באנג'י, סנפלינג, ראפטינג וגיהוץ אתגרי (!), כל אלה ועוד נחשבים לענפי ספורט אתגרי. חלקם מאתגרים את כוח הסבל האנושי בעוד אחרים מסתפקים בלאתגר את יכולת המשיכה של כרטיס האשראי (מישהו אמר גיהוץ אתגרי?). כך או כך, על מנת להיכלל תחת ההגדרה ספורט אתגרי, הפעילות חייבת לכלול רמת סיכון גבוהה או לפחות איזשהו קושי סמלי.

הקשיים והסכנות הכרוכים בספורט האתגרי לרוב מתקשרים למהירות (סקייטבורדינג, רולר בליידס), לגובה (טיפוס, צניחה חופשית) או מוצאים דרכים נוספות למתוח את העמידות הגופנית (צלילה, גיהוץ תת ימי). בנוסף, על מנת להשתתף באיזושהי פעילות מהזן המאתגר, יש לרכוש (או לשכור) ציוד מיוחד ולרוב לא זול.

כשהספורט האתגרי היה נחלתם הבלעדית של מתי מעט, קל היה להפנות מבט פחות שיפוטי על הבחירה. אך כשבעולמנו רווי הריגושים כש"ספורט אתגרי" הופך להיות משהו ששום טיול אינו שלם בלעדיו, עולות מספר רב יותר של שאלות.

לו מספר השאלות היה הדבר היחיד שעולה, ניתן היה לנהל דיון בלשני-תרבותי על עצם הבחירה בצמד המלים "ספורט" ו"אתגר" על מנת לתאר פעולות כמו קפיצת באנג'י, רפטינג, דו קרב אצבעות וכדומה. אלא שהנפוצות של כמה מן הפעולות המוזכרות לעיל מעלות את מספר הנפגעים ואף את הפגיעה בטבע.

שילוב של חוסר נסיון, רשלנות מקצועית ותנאי טבע קשים יכול להעשות הרסני ולגרום לאסון. באחד מאתרי הרפטינג הפופולריים והמתוחזקים ביותר בארצות הברית, נהר הקולורדו שבגרנד קניון הטביע את יושביה של סירה שלמה של שייטים חובבים; נהר הואטוט הסוער שבפפואה ניו גיניאה הפך סירה של שייטים והטביע שלושה ישראלים. הס מלהזכיר מקרים נוספים, פחות חמורים, המסתיימים בהרעלה, בילהרציה, התייבשות ובעוגמת נפש.

בנוסף לכך, מפעילי רפטינג רבים יוצרים גלים מלאכותיים באמצעות טורבינות, התורמים להגברת הריגוש שבשיט ואולי אף מפחיתים את רמת הסיכון אך באותו הזמן מזמנים פגיעה ישירה בטבע.

לסיכום, חשוב לציין שרפטינג, כמו ענפי ספורט אתגריים אחרים, אינו מוכרח להיות מסוכן לאדם ולטבע. במידה ומופעל על ידי גורמים אחראיים, הלוקחים בחשבון את התנאים הסביבתיים, שלמותם הגופנית של המשתתפים הפעילים ואת הפגיעה בטבע.

שילה בייקר היא כותבת מקצועית העובדת בחברת אינטרלוג'יק המפעילה את האתר http://www.stars65.co.il/rafting.asp



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב