תפקיד המנהל- להצמיח אנשים
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תפקיד המנהל- להצמיח אנשים 

מאת    [ 30/12/2010 ]
מילים במאמר: 1641   [ נצפה 4791 פעמים ]

 
 

דר' יחיאל שרמן

מוקדש למנהלת מצוינת גב' שמחה שוורץ

מנהלת משואת נריה- מודיעין

כל מנהל חייב לראות את תלמידיו כאילו הם בניו.(הרב נריה זצ"ל)

הורים מנהיגים נבונים אוהבים את ילדיהם רוצים שיגדלו לתפארת עם ישראל, שיהיו חכמים ומוצלחים, שיחדירו בתוכם מוטיבציה לכבוש כל פסגה ולטפח יכולתם וכישוריהם ושישלבו כל חייהם חכמה ונתינה, אינטליגנציה שכלית המשולבת עם אינטלגנציה רגשית .

פרחי הניהול הלומדים בקורס מנהלים במכללה בירושלים ביקרו בביה"ס משואת נריה במודיעין ונפגשו עם המנהלת המנהיגה- שמחה שוורץ עם מורים מובילים מעולים ועם תלמידים. כדי ללמוד ולהפנים הכלל- הצלחתו של מוסד חינוכי תלוי רק במנהל שהוא מנהיג המעצים מורים והופכם למנהיגים מצויינים. המנהלת הבהירה לנו כי היא מאמינה בעשייה בתכנון ובתפוקות, אך תמידךהיות הטובים ביותר המשלבים- אהבה, איכות, מצוינות, רגישות , פתיחות ונטילת אחריות, כל העשייה מתוך שיתופיות המורים והאצלת סמכויות לרכזים ולבעלי תפקידים, מקיימים כל הזמן דיאלוג עם כולם, השיח- איכותי וחשוב, אוזן קשבת- למורים והורים- מודל חשוב בהצלחה. ככל שהילדים והמורים מגיעים לבית הספר מתוך שמחה ואהבה מתוך כיף ובניית חיי חברה הרי ההישגים ימריאו מעלה.

הגב' שמחה המנהלת הבהירה בדבריה כי היעדים של ביה"ס משתנים ומתחדשים ונבנים ע"י המורים בצוותא. העיקר- לאתר כוחותיו של כל מורה- ולפתח יכולות אלו, כך בדיוק על המורים לעשות לאתר נקודת החוזק שבכל ילד ואותם בעיקר להצמיח ולדאוג לפריחתם. כפי שציין שלמה המלך: " חנוך לנער על פי דרכו....." טיפוח נוער איכותי מקטנות הופכים להיות לאוהבים חברים, תורמים ונותנים לסביבה, מקבלים על עצמם אחריות ואידיאלים של המדינה. כל הדיאלוגים- נרשמים ומתועדים, כדי ללמוד ולהבין שהכול נבנה בתהליך.....

פגשנו כאמור מורים מעולים מובילים  הנושאים בתפקידים משמעותיים.

המורה דינה- רכזת התרבות, סיפרה בחן ובעוצמה על קיום תכניות חודשיות בתחומים תורניים, פרסים לכל אירועים ולכל פעילות, קיומם של וועדות תלמידים לשפע רעיונות ופעילויות, הופקו ע"י המורים למשל על ציונות דתית, על ירושלים, קלפים עם חידות המספקות המון.... המון... --- החידון מסתיים בטיול משפחות לירושלים. השנה מפעילים בעוצמה ובנחישות חינוך לאמונה.

המורה חני- רכזת ציונות, הבהירה הרעיון המרכזי, הוצאת בוגר שייצא עם יידע רב על למדינת ישראל, מושגים בסיסיים על עברו של עמנו, מושבות, העפלה.... השומר... צה"ל   הכול משולב בטיולים בארצנו, בשירים ובכתיבה יצירתית הקשורה לנושא. מתובל בערכים. מוקצה לכך שעה שבועית במערכת. הלמידה חווייתית בתהליך ממושך ולא במקצועות- הכול בתהליך.

המורה שרה- רכזת מדעים, תארה כיצד מתמקדים "במחקר", פעילות במעבדה, ששע ניסויים והשערות, --- חשיבה מדרג גבוה. קיימת ועדת מדעים, תכנית מסודרת ונאמני חדר מדעים. מטפחים חינוך נכון, כמו מיחזור... קומפוסטים... ועדה לאוצרות המדעים וחידות. מקיימם  שעה שבועית קבועה להפעלת המורות.

המורה שגית- מרכזת קהילה, מעורבות הורים- שיתופיות, משמשת כמורה למתמטיקה ומטפחים רעיונות- יש 50 הורים מתנדבים, קיום טיול הורים- כל שכבה למסלול אחר, ומפגש בגבעת התחמושת- בו מתקיים מופע.

הגינה בבית הספר אף היא בשילוב ההורים. שפע פעילויות מרתקות משלבות את ההורים בחשיבה ובעשייה הלכה למעשה.

המורה ענת- רכזת שכבה א' מטפחת פעילויות לכל שלושת כיתות א', דואגת  לצוות המורות, מסייעת לכולן להכנת תכנית שנתית, מטפחת- עם כל המורות- זהירות בדרכים, שמירה על בריאות הנפש, מרבים בלימוד "בחברותות" במירב התחומים- בשילוב למידה מתוך משחקים. מדרבנת מאוד קשר עם הורים הכול עם ראש גדול.

המורה רות- מרכזת הפסקה פעילה- משלבת היטב חינוך חשיבתי גם בכיתות המקדמות, ההפסקה הפעילה מאוד מאד עוזרת לחיי החברה הפורחים.

המורה אפרת- רכזת מתמטיקה- בונה עם המורים תכניות רעיונות יוזמות, לכן מצליחים בבחינות המיצ"ב- בכל הפרמטרים, כשיש הישגים- הראש זקוף, שמחים ומאושרים והאקלים מיטבי לחלוטין ואין אין אלימות. כשלומדים נכון מתוך אהבה- קיימת מצוינות  במתמטיקה!!

המורה רבקה גור מורת שילוב- רכזת החינוך המיוחד. מקיימת לו"ז שנתי, מקיימים ישיבות שבועיות קבועות. שילוב אומנות מוסיקה ורעיונות נוספים כדי לשלבם בקרב קהילת הילדים. כך חיי החברה פורחים.

המורה ימימה- יועצת- הבהירה לנו חשיבות נתינת מענה לכל תלמיד, יש המון גיוון בים התלמידים, כולל עולים, שפע הרעיונות היצירתיים נבנים בישיבת צוות אחת לשבוע. הקשבה לכל מורה- ולכל יוזמה חשובה מאוד להגברת ההישגיות.

שמחה המנהלת- שהפגינה עוצמה בטחון וחכמה ומנהיגות הבהירה חשיבות נתינת "תפקיד לכל מורה", כך חש כל אחד כשותף אמיתי בעשייה החינוכית הקדושה, קיימים עתה 14 רכזים. בדרך זו מגבשים צוות  מלוכד, מטפחים חיי חברה בקרב המורים. כל מורה קונה אחריות.זקיפות קומה, נחישות, רצון עז- להצליח ואמונה ביכולתו ובכישוריו. עבודת צוות מגדילה ראש לכל אחד. בדרך זו משלבים " שאילת שאלות" בחברותות ,מפתחים מצוינות.... מכירים היטב כוחותיו של כל תלמיד .... מתחדשים כל הזמן.... נתינת "במה" לכל רכז... עמל רב על קיום יעדים .. והכול.. הכול.. בתהליך... וחשיבה בסדר גבוה. הכי חשוב לדברי המנהלת העצמת המורים וקשר הדוק עם ההורים. למדנו כולנו העקרון החשוב- שהכול .. כל ההצלחה החינוכית תלויה במוביל המשפיע העומד בראש המערכת כמנהל שהוא מנהיג.

פרחי הניהול- נתבקשו לציין מילות ומשפטי מפתח בדברי המנהלת והמורות

  איכות, אחריות. ראש גדול. מצויינות ,מיצוי ,יכולות, אמונה, שילוב הורים נתינה... חונכות.. אכפתיות.. משפחתיות, הקשבה.. יצירתיות... חקר... כישורים... חונכות... מנהיגים... פתיחות.... התבוננות, יוזמות.... שילוב... עבודה בתהליכים... חינוך ואהבה... בניית תדמית חיובית.. אמונה.. איכות.... רגישות.. טובת התלמיד.. תפקיד המנהל קשה משמעותי ומעניין. מילות מפתח.... העצמת תלמידים. כל  תלמיד משמעותי... פתיחות, גאות יחידה... להגיע לכל פרט... רגישות ראיית הפרט יחס אישי לכל אחד כך יראה תלמידיו כבניו... מיצוי היכולת.. איכותיות בכל תחום.... כישורים וכישרונות אמונה בעשייה... הכול עבודה בתהליכים... הצמחת אנשים... חינוך מתוך אמונה... אהבה... פתיחות אחריות רגישות יד על הדופק... התפתחות גאוות יחידה...  תפקיד המנהלת קשה אבל בשילוב הקשבה ההצלחה מובטחת... העצמת תלמידים משמעותית... ילדים לוקחים אחריות... חשיבות האמונה בעשיה... מכוונות להגיע לכול תלמיד... כישורים וכשרונות... כול תלמיד ייחודי... בדיקה שיפור חשיבה מוטיבציה אהבה גדולה... להגיע לכול פרט...הקשבה לרחשי הסביבה... סדר... ביטחון עצמי... קירות פעילים... פרויקטים מעניינים... למידה דיפרנציאלית... פיתוח עפ"י כישורים... למידת עמיתים כיתות ה'... כל תלמיד שותף לוועדה ולהגדלת אחריות.....

איכות אקלים... אחריות- יצירתיות- אהבה- מוטיבציה- הפסקה פעילה- חונכות... עידוד לחקר... לחשיבה עמוקה... מעורבות חברתית וקהילתית...  בניית תדמית חיובית... מנהיגות נוער... לקיחת אחריות אישית... מאמינה במורים... רגישות... פתיחות... פירגון לצוות... תדמית חיובית... בית חינוך כמשפחה... חשיבות הקשר הרב  גילאי .... אוירה טובה... עידוד באמצעות פרסים....

פרחי הניהול- ציינו תכונות מנהיגותיות של המנהלת שמחה שוורץ


    • תחושת מחוייבות עמוקה לביה"ס
    • נתינת כוח למורים- לותיקים ולצעירים
    • תמיכה והצמחת מורים
    • הישגיות מתוך שיתופיות הצוות
    • רגישות לצוות ולתלמידים
    • קיים סדר וארגון, יוזמות, יצירתיות, הובלת מהלכים.
    • הקשבה והתגוננות, האצלת סמכויות
    • הצמחת אנשים
    • איכפתיות, אהבה, תרומה לחברה
    • קיום צוות ניהול ורכזים
    • החלטיות, משקיענות, רצון לשיפור
    • הישגיות, תגמול צוות,
    • חשיבות חברתית
    • עמידה בלוח זמנים
    • מאמינה ביכולת הקרוב הורים, תלמידים, במורים
    • רגישות
    • רוחשת כבוד רב למורים
    • יחס לכל מורה ולכל תלמיד
    • ראיה של איכות
    • מאמינה בצוות ובמורים
    • העצמת מורים
    • אוזן קשבת, שיח איכותי
    • דוגמא אישית
    • אמונה ביכולת הטמונה באדם
    • אחריות לכל פרט ולכל פרט
    • מאצילה סמכויות
    • רגישות לצוות ולתלמידים
    • מכירה ביכולת הצוות ועומדת על שלה
    • בעלת אמירה משמעותית
    • פירגון לצוות- מתן מחמאות בשיח המשותף
    • מצגת משתנה כל שנה
    • מודה בקשיים ובהתמודדות
    • שיקול דעת חינוכי ודידקטי בפיצול כיתות וחלוקת שעות
    • מאור פנים, אהבה ופתיחות ראיה מערכתית
    • מגיעה לכל פרט
    • הפסקה פעילה
    • תלמידים יוזמים- מתכננים
    • מרחבי ביה"ס כסביבה לימודית
    • בקרה תמידית
    • אמירה משותפת של המורים
    • מעודדת יוזמות
    • שאיפות לגובה, לחקור, לחדד המחשבה
    • ברק בעיניים
    • הוצאת דף שבועי
    • חינוך מאהבה תוך שימת גבולות
    • יחס אישי לכל תלמיד
    • עשית חונכות ותהליכים
    • להצמיח אנשים לתפקידים שונים
    • מאור פנים
    • פיתוח יוזמות
    • למנהלת עמוד שדרה- עמידה בלחצים
    • יכולת יצירתית להתמודד מול דילמות ובעיות
    • אסרטיבית... גאה בעשייה
    • מצמיחה ומאמינה במורים ובתלמידים
    • הקשבה לשטח
    • התחדשות מתמדת, יוזמה ויצירתיות אמונה, יחס אישי
    • נעימה דינמית
    • מאור פנים כל הזמן
    • עבודה מתוך אהבה
    • קשובה לכל רעיונות שיגעונות של כל מורה
    • סומכת על הצוות בתפקודו
    • המנהלת- דוגמא אישית
    • מפרגנת ומחמיאה
    • לדעת לקבל החלטות
    • יצירת אקלים חיובי בצוות
    • פתיחות
    • תפקיד לכל מורה
    • תפקיד לכל תלמיד
    • חכמה ומעלה השערות, מיקוד בחקר וברמת חשיבה גבוהה
    • שימוש במייל- כאמצעי תקשורת עם כולם.
    • בודקים את עצמנו כל הזמן
    • מהי תרומת התלמידים לקהילה?
    • המתקיים משוב ציפיות?
    • שיתופיות נפלא- הרגשת משפחה

 

הסטודנטים- נתבקשו לכתוב שאלות על הביקור


    • ההורים שותפים במימון בית הספר?
    • היש חתך סוציו אקונומי- המאפיין את ביה"ס?
    • עד כמה המנהלת מעורה בכל אחד משפע הפרויקטים?
    • טיפול בבעיות משמעת- היכן? וכיצד?
    • במה בא לידי ביטוי "הפן התורני"?
    • האם האם ההורים מעורבים בפעילויות בית הספר?
    • האם המנהלת "בחרה" את המורים שלה או שמיצתה הפוטנציאל שלהם?
    • מדוע אין השקעה בספריית בית הספר?
    • היש רוטציה בוועדות? האם לתלמידים זכות לבחור וועדה?
    • כיצד מתגמלים מורים מרכזים?
    • כיצד מעודדים מוטיבציה- להרים יוזמות
    • כיצד הופכים מעורבות לשיתוף?
    • מה הייחודיות של ביה"ס? במה נבדל מאחרים?
    • כיצד מטפלים בין כל הפרויקטים?
    • מידת הקשר בין ביה"ס למועצה?
    • מה דוחף המורים להציע עצמם לתפקיד?
    • מה הגיל של המורות?
    • מה הייחודיות של ביה"ס?
    • כיצד ניתן לשלב ילדי חינוך מיוחד בביה"ס מבחינה חברתית ולימודית?
    • מה השיקולים לחלוקת העוגה התקציבית?
    • כיצד בוחרים בעלי תפקידים? כיצד נותנים לכל איש צוות מקום משמעותי?
    • כיצד יוצרים אוירה נעימה בביה"ס?
    • בפרויקט החונכות- האם החונכים יוצאים נשכרים?
    • כיצד מעצימים תלמידים מצטיינים?
    • האם הורים או תלמידים שותפים שותפם בתוכניות בית הספריות?
    • כיצד מצמיחים אנשי צוות?
    • כיצד בוחרים "נושאים מובילים"?
    • האם מעורבות התלמידים גורמת  להורדת בעיות משמעת ואלימות?
    • הצוות- המוביל צעיר-?
    • מהיכן התקציב לשעות תפקיד?
    • כיצד קיבלו המורים את היועץ הארגוני?
    • כיצד מתנהלת ההשתלמות המוסדית?
    • האם קיימת תחרות עם ביה"ס מקבלים?
    • מה ביחס לתשלומי הורים?
    • כיצד נותנים לכל אחד את המקום הייחודי שלו?
    • האם שפע הפעילויות משאירים זמן לשיעורים רגילים?
    • כיצד מפתחים את המורים לעצמאות ולמנהיגות?
    • מהם הסודות להגיע לכל תלמיד?
    • מהיכן המשאבים?
    • האם כול הצוות שותף או רק הרכזים הנבחרים?
    • לפי מה בוחרים נושאים בכל שנה?
    • כיצד השקפת עולמה של המנהלת באה לידי מעשה- בחזון החינוכי?
    • כיצד הופכים תלמידים דחויים למקובלים?
    • כיצד מקנים ערכים?
    • כיצד מעודדים מצוינות?
    • האם כול המורים מהווים דוגמא לחזון בית הספר?
    • מהם חסרונות בית הספר?
    • התלמידים אוהבים  את בית הספר?
    • כיצד מתמודדים עם בעיות משמעת?
    • מהו המפתח להצלחת ביה"ס והעצמתו?
    • מהם כל המחלקות בין הצוות ... ההורים.... התלמידים?
    • כיצד יוצרים הרוגע והשלווה בבית הספר?
    • מדוע לא ראינו דמויות רבנים בבית הספר?
    • כיצד בית הספר מתחבר לטכנולוגיה המתקדמת?
    • כיצד לומדים מבית הספר כוח ההתנדבות?
    • היש התמודדות מעניינת עם חילוקי דעות?
    • באיזה קצב- נערכות ישיבות המורים?
    • היש תוכניות מיוחדות לילדים מתקשים?
    • כיצד מקדמים מצוינות?

בביקורנו המרתק והמעניין הבחנו במורים שמחים ויצירתיים , בתלמידים מחייכים ומאושרים,

באווירה חינוכית איתנה ונפלאה, כל זאת בזכות מנהלת מנהיגה, שהרי כל הצלחה מוסדית תלוייה בעיקר במנהיגה המעצימה המורים.שמחה הוכיחה לנו בביקורנו עוצמת מנהיגותה וההצלחה החינוכית הערכית ההישגית והחברתית

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב