דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נפגעתם בשטח ציבורי- יש אחראי 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 4863 פעמים ]

הלכתם לתומכם ברחוב ונתקלתם בחפץ שמוטל היה על המדרכה או בלט מצד הדרך? נפצעתם? נגרם לכם נזק? נתקלתם במטרד תברואתי? לא תמיד העובדה שבעל המפגע אינו ידוע מונעת מכם לקבל פיצוי. כדאי לדעת שכמעט בכל מקום קיים תמיד מי שאחראי: ברחוב, על הכביש, בבניין מגורים, במרכז מסחרי או בבית-עסק.

במקרים רבים סובלים עוברי-אורח נזקי גוף או רכוש של ממש אך עוברים על כך לסדר היום לאחר שלא נמצא האחראי על הנזק. המלצתנו היא לא לשלול על הסף את סיכוייכם לקבל פיצוי. הרשויות המקומיות, למשל, אחראיות על-פי דין לשטחים הציבוריים המצויים בתחומן, בין אם מדובר בכביש, במדרכה, בגן ציבורי או במדרחוב. מכאן שגם אם לא הרשות המקומית היא זו שגרמה למפגע, הרי שהחלט ייתכן שהתרשלה כלפיכם משלא מנעה, איתרה או סילקה אותו מבעוד מועד. רשלנות שכזו עשויה להביא לחובה של הרשות לפצותכם על הנזק.

ברחובות שלנו

החוק קובע למשל, בעניין רחובות, כי על עירייה מוטלת החובה לדאוג לתיקונו, ניקויו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט, וכן למנוע ולהסיר מכשולים והסגת-גבול בו. על עירייה אף לנקוט אמצעי-זהירות נאותים נגד תאונות בשעת בנייתם או תיקונם של רחובות, ביבים או תעלות.

בעניין תברואה, בריאות הציבור ונוחותו, חלה על העירייה החובה לעשות, בין היתר, פעולות אלה: להסיר כל מטרד ולדאוג לבדיקות שמטרתן לברר מה הם המטרדים הקיימים; להתקין ולקיים במצב טוב ומתוקן פחי-אשפה ציבוריים ושאר כלי-קיבול שמניחים ומאספים בהם אשפה ולדאוג שיוחזקו באופן שלא יהוו מטרד או מפגע לבריאות.

בנוסף, צריכה העירייה לדאוג לטיאטואם וניקויים של רחובות שאינם רכוש הפרט ולמניעת הצטברות של סחי ואשפה במקום ציבורי או פרטי במידה המהווה סכנה לבריאות הציבור. על העירייה לנקוט אמצעים להסרת כל מטרד ציבורי הנובע מבור-שופכין או נקז, בין פרטיים ובין ציבוריים, או מכל מקור אחר; להורות בדבר בדיקת בתים ובניינים כדי לברר את מצב הנקיון שלהם או לענין אחר ובדבר אמצעים להשמדת עכברושים, עכברים ושאר שרצים.

מקרים שהיו

כבר אירעו מקרים רבים בהם נפגעו ילדים בשעת משחק בגנים ציבוריים שלא תוחזקו כנדרש, או מבוגרים ממכשולים שהוצבו בדרכם. במרבית המקרים תהא האחראית לכך (בלעדית או לא) הרשות המקומית.

במקרה מסוים בו נפטר ילד בגן ציבורי, כתוצאה מפגיעה של ענף עץ שנפל על ראשו וחבל בו, הגישו הוריו תביעת נזיקין נגד העירייה כאחראית על הגנים הציבוריים - והתביעה נתקבלה.

במקרה אחר שיחקו ילדים בחצר בית ולאחר מכן יצאו מהחצר לכיוון רחבה ציבורית והחלו לשחק בקרבתה של ערימת חול. במהלך המשחק נפגע אחד הילדים בעינו כתוצאה מסיד שחדר לתוכה. בשל נזק שנגרם לעינו של הילד חויבה הרשות המקומית לשלם סכום של 134 אלף להוריו (במקרה זה נקבע הסכום לאחר שהפיצוי הופחת ב-50% בשל ייחוס רשלנות תורמת להוריו).

במקרה אחר פוצתה על-ידי הרשות המקומית גננת שמעדה על מדרגה תוך ניסיון להרים קרטון שנמצא עליה ואשר חסם את דרכה.

במקרה נוסף חויבו הן העירייה והן המדינה בתשלום של יותר מ-170 אלף שקל למשפחתו של אדם שטבע בחוף רחצה מוכרז אגב ניסיון להציל 2 קטינים מטביעה.

בתביעה שהגישו כ-200 דיירים באזור התחנה המרכזית החדשה שבדרום תל-אביב, בגין נזקים שסבלו מהפעלת התחנה (במיוחד מטרד רעש), ובגין ירידת ערך דירותיהם שנבעה מהפעלה זו, חויבו העירייה ונתבעים נוספים בתשלום פיצוי של למעלה מ-22 מיליון שקלים.

במקרה נוסף שאירע נפצע קטין בעת שגוש בטון, חלק מספסל ציבורי שעמד ברחוב, נפל על רגלו. בשל כך חויבה העירייה לפצותו בסך של כ-70 אלף שקל.

מי אחראי על הכבישים

גם בכבישים אינכם לבד. על אחזקת הכבישים מתחלקת לרוב האחריות בין הרשויות המקומיות לבין מע"צ. במרכזים מסחריים, בתי-עסק, בתים ובניינים חלה אחריות למתרחש במקום על מחזיקו (בד"כ מנהל המקום). בבית משותף עשויים ועד הבית המשותף או הדיירים לחוב בפיצוי מי שניזוק ממחדליהם.

בדרך כלל ניתן להצביע על כלל מנחה לפיו אם נגרם נזק ישנה אחריות. במידה שהאחריות או ההתרשלות אינה בלעדית של הנפגע אזי תעמוד במירב המקרים זכות לקבלת פיצוי.

ולבסוף, עניין שעשוי לעניין רבים: האם ישנה אחריות לרשות מקומית בשל שיגור דו"ח שגוי אליכם. התשובה היא חיובית. האחריות והנזק, גדלים כמובן ככל שהרשות חוזרת על המחדל לאחר שתשומת לבה הוסבה לפרטים. תשובה כגון "זו בעיה במשרד הרישוי" או "פשוט תודיעו לנו בפעם הבאה" לא בהכרח תחלץ את הרשות.

האזרח הקטן אינו חייב לסבול הטרדה שכזו, על לא עוול בכפו, וכמובן שאינו צריך למצוא עצמו חשוף לאיומים בהליכים פליליים כאלה ואחרים. במקרה שהיה

מצא עצמו ה"אזרח הקטן" נעצר בידי משטרת ישראל לאחר שקיבל מספר דו"חות שגויים ולאחר שהעמיד הרשות המקומית בכל פעם על טעותה. רק לאחר ששילם ה"חוב" שנטען שוחרר לביתו. בשל כך חויבה הרשות המקומית לפצות את האזרח בלמעלה מחצי מיליון שקל.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב