טיפוח יצירתיות אצל ילדים בעזרת קלפי ססמוקלף
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

טיפוח יצירתיות אצל ילדים בעזרת קלפי ססמוקלף 

מאת    [ 29/12/2010 ]
מילים במאמר: 426   [ נצפה 3298 פעמים ]

 
 

 

"הנה הוא פו הדב, הוא נגרר ויורד מן המדרגות, יורד וטופח בקודקודו. טפח, טפח,טפח מאחורי מוצא דרך אחרת אם היו מאפשרים לו לעמוד רגע קט ולהרהר בדבר"  א.א. מילן, "פו הדב"

מהי יצירתיות? מבין עשרות ההגדרות המוצעות בספרות החינוכית והפסיכולוגית למושג יצירתיות, נאמץ את ההגדרה הפשוטה לפיה פעולה יצירתיות הנה  "הולדה" של רעיון, פעולה או אובייקט , שהינו חדש ובעל ערך בנקודת הזמן ובהקשר התרבותי בה הומצא (Standler ,1998).  כלומר, יצירתיות היא היכולת ליצור צירופים חדשים בין דברים קיימים, ביכולתו לראות דבר אחד מכמה זוויות שונות וביצירת היקשים חדשים בין דברים קיימים.

ד"ר אריקה לנדאו כותבת בספרה "יצירתיות": "יצירתיות משמעותה קומוניקציה: הפרט נמצא בקשר מתמיד עם עולמו הפנימי והחיצוני. פתיחות הדעת מאפשרת לו להכיר בעיות ולהיות רגיש כלפיהן. בתהליך היצירה מיתרגמת התובנה שהיתה בתחילה סובייקטיבית, ללשון אובייקטיבית, מובנת לאחרים". כלומר, אם נתן לילד גירוי המהווה חיבור לעולם הפנימי שלו, הילד ישתף אותנו בעולמו ואנו בעזרת שאלות מנחות נגרום לו להעביר את עולמו הפנימי למלל, לתקשורת איתנו ומשם נוכל לגרום ליצירתיות לפרוח ע"י , למשל, סוף אחר לסיפור, הכנסת דמויות דמיוניות וכד'.
קיימות טכניקות רבות ושונות לפיתוח יצירתיות. נתמקד בשיטות שרלבנטיות לעבודה עם הקלפים. אחת השיטות היא גירוי אקראי המאפשרת זוויות התבוננות חדשות. דרך נוספת היא הוספת מימד - יצירת קשר חדש בין שני משתנים.

תנאים הכרחיים ללמידה יצירתית  הם א. יצירת מפגש מקבל את הילד ללא שפיטה. ב. אספקת מקורות מגוונים שישמשו לגירוי. ג. יצירת נורמות המטפחות הכוונה עצמית. ד. עידוד.

תפקיד המורה או המבוגר חשוב ביותר. תפקידו  לא להעביר ידע אלא לסייע לילד לבנות ידע , להשתמש בידע קיים ולפתח הרגלי חשיבה מתאימים. וכן, טיפוח עבודת צוות שבבסיסה יש הקשבה לרעיונות האחר וחשיבה משותפת כיצד ניתן להשתמש בידע החדש להפריה, לתועלת , לשיפור ולצמיחת הרעיון הראשוני.

איך נתרגם זאת לעבודה עם הקלפים?

א.      עושר רעיונות


    •        נציג לילד קלף תמונה כלשהו ונבקש שיתאר אותו.
    •         נבקש מהילד שווב ושוב לתאר מה הוא רואה באותו קלף.
    •        עבודה זו תכריח אותו לעשות הקשרים חדשים, להתמקד בנקודות חדשות, להתחבר לחוויות ועולמות תוכן חדשים .
    •        במידה ומשתפים ילדים נוספים מתקבל עושר רעיונות גדול יותר.
    •        חשוב ביותר לא לפסול אף רעיון. לא להעדיף רעיון אחד יותר מאחר.

ב.      הוספת גירוי


    •       נבקש מהילד לבחור תמונה שהוא אוהב ולספר מה הוא רואה בה.
    •       נשלוף מילה אקראית ונבקש מהילד לקשר את המילה לתמונה. נוכל לעשות זאת עם מספר מילים או להוסיף מילה שכעת הסיפור יכלול את שתי המילים.
    •       בצורה דומה נוכל לעשות וריאציות שונות.

ג.       מה יהיה אחר-כך?


    •      נבקש מהילד לספר סיפור לפי תמונה / מילה שבוחר או אקראית. הילד יחשוב על סיום אחר לסיפור. אפשר לבקש מספר סיומים.

 

 

נאוה בן אריה M.A. היא יועצת חינוכית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית


יוצרת קלפי ססמוקלף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב