דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצול נפשי - חלק א' מסידרה 

מאת    [ 29/12/2010 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 2360 פעמים ]

פיצול - הכרת הנושא

הפיצול הוא התחושה לסתירה בין האני הפנימי לאני החיצוני שבתוכינו. באמת אנחנו לא מפוצלים אמנם ישנם אנשים בפרט בבעיות קשות נפשיות קשות יכולים לחוש ולא פעם שמעתי ממטופלים כי הם מרגישים את עצמם מפוצלים שתי אנשים באדם אחד וזה גורם להם לתיסכול גדול מאוד ולמקצתם שקצת מבינים חוששים כי הם חלילה חולים במחלת הסיכזופרניה בעקבות תחושת הפיצול הפנימי שלא יודעים לקרא את העובדות נכון.

יש לציין כי ההנחה בציבור הכללי כי מחלת הסיכזופרניה היא מחלה הגורמת לפיצול אישיות היא לא נכונה.

ידוע כי פרויד היה הראשון שהעלה את העניין של החילוק הפנימי של האדם דבר שהווה מחלוקת רצינית בין בני דורו שלא הסכימו להנחה זו דבר שבמשך השנים ראו כי הדבר הוא נכון ומצביע על פיצול פנימי אשר הוא חלק מהתמודדות האדם בבעיות שונות.

לדוגמא מטופל בשם חיים (שם בדוי) אשר הגיע אלי לאבחון עם בעיה קשה מאוד של התעללות מינית בגיל צעיר דבר שגרם לו לחוש תחושת אשמה מאוד גדולה והוא החליט כי הוא בעצם גרם לזה שיתעללו בו והוא אשם במצבו הוא הגיע אלי במצב מאוד מבולבל ולא יודע מה לעשות עם עצמו מי שהפנה את המטופל היה חבר שביקש ממני לבדוק מה אני חושב עליו ואיך אני חושב שיש אפשרות לעזור לו.

ביסוד הדברים הוא ביקש ממני אישור לשלוח אותו לטיפול אלטנטיבי במקום שקט לתקופה בת שבועיים מקום שאני מכיר אותו באופן אישי והוא חשב שהדבר יהיה טוב בעבורו ויעזור לו לשקם את עצמו.

 

 

לדעת איך לחיות עם הפיצול הפנימי

נפגשנו לצורך יעוץ ואבחון ואחד מהדברים שהוא אמר לי שהוא מרגיש שיש בו שתי אנשים אחד שרוצה לעשות מה שהוא רוצה לחיות איך שבא לו ואחד שרוצה להיות טוב. ולעשות דברים שמצפים ממנו בני משפחתו. והוא לא יודע איך לחיות עם הקונפליקט הזה.  

זהו מצב שאדם באמת ער למצבו והוא רואה את הפיצול הפנימי שלו על אף שהוא לא רואה את זה בצורה שהמטפל רואה אבל זה מראה על כיוון טוב לגבי המטופל.

ישנם אנשים אשר אין להם שום תחושת פיצול למשל אבחון שבצעתי לאדם אשר ביקש לדעת איך אני מאבחן אותו טענתי בפניו כי אין לו שום בעיה הוא אדם אופטימי מטבעו רואה את כל החיים בצורה ורודה ולכן אין לו שום בעיה אין לו שום תחושה של חסרון.

 

האם זה נקרא אדם האידאלי?

זאת מציאות וסגנון לכל אדם יש לו את צורת החיים שלו את הכישורים שלו את המידות שלו ואת המעלות והחסרונות שלו את הילדות והבגרות שהוא עבר ואת הצלקות שנשארו בתוכו ואת כל מה שסובב אותו למה הוא אדם אופטימי זו שאלה שלפעמים אם אותו אדם ישב ויחשוב באמת למה הוא אדם אופטימי ולמה הכל אצלו בסדר הוא יגלה דברים אחרים שאולי האופטימיות הזאת הגיעה בעקבות הצורך לכסות מאחרים ובראש ובראשונה מעצמו את האמת הפנימית שלו ולכן הוא חי רק כאני חיצוני ומלביש את עצמו באופטימיות אין סופית. יתכן גם שהאדם עצמו הוא באמת אופטימי אמיתי אין לו שום בעיה הוא אדם טוב ומאושר ואין לו כלל בעיות האם זה בונה אותו? לא, רק עם אנחנו חיים בהתמודדות עם עליות וירידות אנחנו יכולים להגיע לבנית האישיות הפנימית שלנו ואדם אשר לא חי בצורה של פיצול והשלמה אינו יכול להגיע להשגים באני הפנימי שלו.

 

 

תחושת ריקנות פנימית

זה מזכיר  לי סיפור על אדם שפגשתי אותו לפני תקופה קצרה אדם צעיר בן 25 לערך נשוי אב לילדים שראיתי אותו נוכחתי לדעת כי יש לו בעיה אישית מסוימת שאלתי אותו עם לא אכפת לו כי אני ינסה לאבחן אותו כי הוא נראה לי בתקופה של קושי מסויים הוא התפעל מאוד מהמשפט הזה ואמר לי בשמחה ישבנו ואמרתי לו כי נראה לו משהוא מאוד מוזר בחיים שלו בתקופה האחרונה שהוא מרגיש ריקנות פנימית על אף שהוא בעל טוב ומסור איש נחמד ואהוב אב נפלא ומלא באופטימיות והנה פתאם הוא חש ריקנות פנימית וחסר שקט נפשי אותו אדם היה המום מהניתוח המדויק שלי ושאל אותי מה אני חושב מדוע הוא באמת מרגיש ככה?

מה נראה לכם הסיבה?

 

 

ליצור מציאות חדשה

אמרתי לו בא נחדד ביחד את השאלה שלך אתה בעצם מנסה להבין איך יכול להיות שאני כאדם אשר עברה עלי ילדות שמחה ומאושרת עם הורים טובים. בגרות שעברה בצורה מבוקרת בלי הרבה קשיים בתחום המיניות מצד שני יש לי זוגיות נפלאה וילדים טובים למה אני מרגיש חוסר שקט נפשי?

עניתי לו כי אחד הבעיות הקשות הם שאמנם לאדם יש את הכל הוא חש נפלא ונינוח אבל הוא מרגיש שהאני הפנימי שלו לא יוצר מציאות חדשה הכל ממשיך אותו דבר יש לו משפחה ילדים עבודה וכו' אבל הוא לא מתחבר לאני הפנימי שלו הוא לא יוצר מציאות והתפתחות פנימית שלו והדבר הזה מחלחל לו בפנים וגורם לו למרמור הוא כן רוצה ליצור הוא רק רוצה להוציא את האני הפנימי שלו שכלאו בתוכו ולהנות ממנו ולהפיק ממנו עשיה ובניה פנימית וחיצונית אבל הוא לא יודע איך לעשות את זה או שהוא בכלל לא יודע איך לקחת את התחושות הללו משלב התחושה לשלב המעשה  - השינוי וכאן המקום של המטפל לנסות ולעזור להוציא את הדבר מהכח אל הפועל.

 

 

לעמוד מול הפחד

ובאמת שאני יושב וחושב על הדברים שכתבתי אני אומר איך בכלל אפשר לעשות מעשה כזה הרי זה מעשה אמיץ מאוד לקום ביום אחד בהיר ולהסתכל על החסרונות שלנו על הקונפליקטים שלנו ולעמוד מול הפחד הזה שבה בעקבות הגילויים הללו כל אותם נחשים ועקרבים שנמצאים בקרקעית נפשינו שאנחנו כל הזמן לא רצינו ודחקנו אותם לצד ולא רצינו חלילה לעמוד מולם ופתאם לעמוד בצורה מודעת מול אותם דברים ולא רק להסתכל עליהם אלא יותר מזה לגעת בהם להעמיק בהם ולנסות פעם אחת ולתמיד להתעמת איתם ולנסות לפתור אותם.

ואני אומר לכם כן חברים ישנה אפשרות לפתור את כל אותם בעיות את אותם קשיים לעמוד מול הכל ולהסתכל ולראות כי אין בפחד הזה שום דבר הפחד הזה הוא דמיון האמת היא אחרת לגמרי האמת היא כי הכל טוב והכל אפשר לפתור אותו עם נחישות סבלנות והרבה רצון השמים הם הגבול.

 

 

איך עושים את זה?

איך אתה חושב שאני אמור להתחיל לעשות את זה?

 

רקע כללי: מנחם פיש הוא מאבחן ויועץ נפשי ורגשי אדם העוסק בתחום הנפש לומד וחוקר אותה שנים רבות עוזר ומייעץ למבוגרים ולבני נוער מאתגרים. פריצת הדרך היחודית היא האבחון היחודי המשלב שלשה שלבים חלק חזותי חלק אנרגטי וגלגל העין. היחודיות היא שהאבחון הזה הוא פרי עבודתו ומחקרו במשך שנים ובפרט לאור הנסיון והעזרה לאנשים רבים בבעיות אישיות ומשברים נפשים ורגשיים הדבר מביא אותו באבחון שלו ליחודיות עקב הגעה לרבדים עמוקים מאוד בנפש האדם וזאת אף כמעט ללא שיחה עם המטופל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב