דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין כוסמת לכוסמין, איך ומדוע לא נפגעה במכת הברד? ואיך אוכלים את זה? 

מאת    [ 29/12/2010 ]

מילים במאמר: 509   [ נצפה 3440 פעמים ]

   והפשתה והשערה נכתה כי השערה אביב והפשתה גבעל והחטה והכסמת לא נכו כי אפילת הנה (שמות ט פסוק לא) 

במכת הברד ששילבה שני כוחות מנוגדים של אש ושל מים, השעורה והפשתה נפגעו אך החיטה והכסמת לא נפגעו. רש"י מסביר: שהשעורה והפשתה מקדימות להבשיל ועמדו זקופות ולכן נשברו מהברד והיבול נפגע. אך החיטה והכוסמת שהיו עוד רכות לא הבשילו  ולא התקשו ולכן לא נשברו. אבן עזרא מסביר את המילים  "אפילות הנה" כי החיטה והכסמת  עדיין  לא נבטו שהיו באפילה כלומר עדיין באדמה ולכן לא נשברו. מדרש תנחומא המובא אצל רש"י כותב כי נעשה נס ולכן לא נשברו. אור החיים מוסיף מדוע היה צריך כאן נס? הסיבה לכך היא שהנס  נעשה בכדי לחזק את לב פרעה, שמאחר וראה שהחיטה והכוסמת לא נהרסו מהברד חשב פרעה שהקב"ה לא שולט בכל הטבע ולכן הוא לא חייב לשחרר את עם ישראל וליבו התקשה. ספורנו כתב כי הנס נעשה  בכדי שפרעה יראו את הנס שהחיטה לא נשברה ויאמינו כי הקב"ה כן יכול לשלוט על הטבע ולהבדיל בין מה שהוא רוצה שיישאר ומה הוא רוצה שייהרס ובשל זאת יאמין בכוחו של  הקב"ה וישלח את בני ישראל. חטאם של פרעה ועבדיו היה שלמרות כל המכות והניסים שהיו מעבר לטבע לא השתכנעו.          

הכסמת המופיעה כאן בפסוקים היא אחת מחמשת מיני דגן שהם: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון. הכוסמין היא סוג של חיטה המכונה החיטה הדו גרעינית התרבותית ושמשה כתחליף לחיטה באפיית הלחם. על הכוסמין חלים אותם דינים שחלים על חמשת המינים האחרים כגון: הפרשת חלה. ברכת המוציא וברכת המזון. וכך לעניין חמץ בפסח. בין החוקרים קיימת מחלוקת האם הזיהוי הבוטני שנעשה בתקופת המשנה והתלמוד לכוסמת היא אותה הכוסמין שבמקרא. מה שברור שהצמח שהיום מכונה כוסמת הוא בוודאות אינו הכוסמין שבמקרא,אלא הוא צמח עשבוני. צמח זה מקורו במזרח אסיה, שם אוכלים את זרעיו. זרעי הצמח  מכונים גם גריסי כוסמת. לכוסמת יש תכונות תזונתיות רבות ומכילה חלבון, ויטמינים וברזל ועוד יש בה סיבים תזונתיים.

את זרעי הכוסמת ניתן לאכול חיים, להנביט אותם ולהוסיף לסלט, ניתן לאכול אותם מטוגנים או מבושלים וכן להוסיף את הגרעינים ללחם לעיטור ולטעם. ניתן לייבש את הגרעינים ולטחון לקמח, ביפן מכינים מקמח זה אטריות. בצרפת נוהגים להכין מהקמח של הגרעינים חביתיות. בספרד קמח זה מכונה "קמח שחור", במזרח אירופה מכינים ממנו דייסה מלוחה ובפולין מכינים ממנה תבשיל בשם "קאשה" וברוסיה מקמח זה עושים  את הפנקייק הרוסי "הבליני".

 

 קרוקטים מכוסמת

חומרים: 

400 גרם כוסמת

2 כפיות שמן

בצל קטן חתוך לרצועות

2 כפות גבינה לבנה

4 ביצים

פירורי לחם

כפית מלח

קורט פלפל שחור

3 כוסות מים

 

אופן הכנה:

 שמים בסיר שלוש כוסות מים, כפית מלח, שתי כפיות שמן ואת הכוסמת ומבשלים עד שהכוסמת מתרככת. מסננים ומקררים היטב. מטגנים את הבצל עם מעט שמן עד להזהבה ומקררים. מערבבים את הכוסמת עם הבצל, הגבינה, 2 ביצים ו2 כפות פירורי לחם. יוצרים גלילים בקוטר של 2 ס"מ ובאורך 4 ס"מ. בצלחת טורפים את הביצים עם מלח ופלפל טובלים את הקרוקטים בביצה ולאחר מכן בפירורי הלחם. מטגנים בשמן עמוק. ניתן להגיש עם שמנת חמוצה. אם רוצים  קרוקטים פרווה ניתן להוריד את הגבינה.

 

 

קובי ערמון – שף אישי,בעל עסק  הנקרא אישישף, קובי הוא שף פרטי, בוגר תדמור,בעל טור אישי בנושא אוכל באתר מורשת, מנהל את הפורום הכל על אוכל כשר.   
מבשל אירועי מזנון עד 50 איש חלבי ובשרי , מבשל בבית הלקוח אוכל ביתי , עורך סדנאות קבוצתיות ופרטיות, ומתמחה בסדנאות לגברים.

כתובת האתר שלי : http://www.kobi-chef.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב