דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיכום פסק דין בנושא הליכי גבייה 

מאת    [ 29/12/2010 ]

מילים במאמר: 469   [ נצפה 3419 פעמים ]

האם ניתן להתחיל הליכי גבייה מנהליים לפני משלוח התראה? מסתבר שלא!

סיכום פסק דין, שניתן לאחרונה בעת"מ 414488-04-10 בבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת. נקבע. כי הרשות חייבת לשלוח התראה על החוב בטרם פתיחת הליכי גבייה מנהליים.

העותר טען כי המועצה המקומית מג'אר, פעלה בחריגה מסמכות, כאשר נקטה בהליכי גבייה בטרם משלוח התראה. ס' 1 לתקנות המיסים (גבייה) תשל"ד - 1974 קובע כי: "הדרישה לפי ס' 4 לפקודה, לפרוע את הסכום המגיע שלא נפרע, תהא ערוכה לפי טופס 1 שבתוספת" מכאן כי התקנות הקובעות דרישה צורנית למשלוח דרישת תשלום לחייב, מהווה גם דרישה לשלוח התראה לחייב בטרת נקיטת הליכי גבייה מנהליים. בסעיף 306 לפקודת העיריות, נקבע כך: "אם סכום המגיע לחשבון ארנונה שהוטלה לפי הפקודה, לא שולם תוך 15 יום מיום שחל פרעונו תומצא לחייב בתשלומו הודעה בכתב בה יידרש לשלם את המגיע תוך חמשה עשר יום לאחר שהומצאה ההודעה".. לאחר שבית המשפט סקר פסיקה וספרות מלומדים, הגיע הוא למסקנה שברור כי משלוח התראה קודם לנקיטת הליכי גבייה מנהליים, היא תנאי מהותי, לעצם האפשרות לנקוט בהליכי גבייה, כן יש בכך כדי להביא את האזרח לכדי אפשרות להגיש השגתו לוועדת הערר במועד. לכן יש בעניין משלוח התראה, משום מנהל תקין, וראוי, בסיסי ומהותי בטרם נקיטת הליכים אחרים, בעניינו ברור ואין חולק על כך שלא נשלחה כל התראה או כל דרישה אחרת, לתשובת המשיבה לעתירה לא צורפה כל התראה ולא נטען בה כי התראה כזו נשלחה, בכך נגרמה לעותר מניעה מלהגיש השגה ולמצות את זכויותיו, וכן נגרמה לו עוולה מעצם נקיטת עיקול בלא כל הודעה מוקדמת, כממצא נקבע כי העותר השתהה בהגשת העתירה, אולם בית המשפט ערך איזון בין הנזק הנטען שנגרם לעותר אל מול הנזק הצפוי לרשות מנהלית, ולצדדים שלישיים, לבסוף החליט בית המשפט לעניינים מנהליים שלא לדחות את העתירה מחמת השיהוי משום שלעותר ולאינטרס הציבורי ייגרם נזק שיתבטא בשמירה על מנהל תקין, כדי שידעו הכל שהצורך במשלוח הודעה והתראה מפני חוב שנצבר שנים רבות קודם לכן, ובטרם נקיטת הליכי הגבייה המנהליים, הינה תנאי בלעדיו אין, לשם תחילת נקיטת הליכים כאלה, כך שאילו היתה עושה העיריה את אשר מוטל עליה, עפ"י חוק, ושולחת לעותר מכתב דרישה, היה ניתן לומר כי עקב הגשת העתירה באיחור, שינתה המשיבה את מצבה לרעה כשהחלה לנקוט בהליכי גבייה מנהליים ולקופת המשיבה נגרם נזק בשל העיכוב בהליכי גביית כספי החוב, בענייננו , בחינת הנסיבות המיוחדות שבהן לא שלחה המשיבה לעותר כל דרישה לתשלום החובות ופגעה בזכויותיו של האזרח, נוטה הכף לטובת העותר, אשר השתהה גם הוא בהגשת העתירה מעבר לקבוע בתקנות, ועוד נזכיר כי המשיבה לא פעלה כקבוע בחוק ולא שלחה התראה מוקדמת לעותר בדבר חובו, למרות הקבוע בחוק, וכך פעלה בניגוד למנהל תקין, מכאן שאין לקבל את טענת השיהוי ואני דוחה טענה זו, ומכאן שיש לקבל את העתירה ולקבוע כי המשיבה אינה רשאית להמשיך בהליכי גבייה המנהליים נגד העותר כאשר לא מילאה אחר הקבוע בחוק ולא שלחה התראה או הודעה על החוב העומד לגבייה בטרם החלה בהליכי הגבייה המנהליים.

צביה חן עורכת דין, אמא לשלושה ילדים מקסימים, חתן וכלה שגורמים אושר רב, שני נכדים מדהימים ובן זוג אוהב ואהוב לאחרונה עורכת דין עמצאית בוגרת קורס גישור בסיסי, משרדי ממוקם ברחוב הרצל 30/37 אשקלון טל. 08-6755581 פקס. 08-6755582




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב